Перейти до основного вмісту

У державі виконувалися три бюджети

Такий висновок зробила Рахункова палата, аналізуючи дані за 1998 рік
22 вересня, 00:00

Одним із головних недоліків реалізації бюджету-98 члени колегії вважають те, що Закон «Про Державний бюджет України на 1998 рік» не став основним фінансовим документом для виконавчої влади. Виконання видаткової частини бюджету одночасно із законом регулювали ще два нормативно-правові акти — Указ Президента «Про скорочення видатків Державного бюджету України на 1998 рік» і постанова Кабінету Міністрів «Про заходи щодо впорядкування бюджетних видатків». Положення і вимоги названих документів багато в чому кардинально відрізнялися, що сприяло суб'єктивним підходам до фінансування видатків, тобто фактично в державі виконувалися три різні бюджети. Крім того, торік Кабінет Міністрів ухвалив понад 500 нормативних актів, які значно вплинули на бюджетний процес, деформували закон про бюджет.

Як свідчить аналіз, серед негативних факторів продовжують домінувати негрошові форми виконання дохідної та видаткової частин бюджету, запровадження різних фінансових схем і механізмів, що дають можливість платникам податків уникати грошових платежів до бюджету, до яких належать бартерні операції, взаємозаліки, вексельні розрахунки. 1998-го року через взаємозаліки та вексельні розрахунки було виконано на 2,8 млрд. гривень доходну частину Державного бюджету. Для цього навіть була створена спеціальна організація — «Укрспецфін». Колегія Рахункової палати інформувала Кабінет Міністрів про незаконне створення цього фінансового підприємства, якому фактично надано повноваження органу державної влади, однак Кабмін навіть розширив повноваження «Укрспецфіну». Унаслідок такого підходу ускладнено прозорість погашення бюджетної заборгованості, від контролю за доходами та видатками держбюджету усунуто реґіональні органи Держказначейства, що стало основою для зловживань і порушень при використанні державних коштів.

Суттєво зменшували надходження до бюджетів зростаючі обсяги пільг, що їх отримували окремі платники податків. Загальна сума пільг торік зросла на 51,1% і становила 29,8 млрд. гривень. А це на 3% перевищує всі фактичні надходження зведеного бюджету й у 2,5 рази — обсяги пільг, враховані при затвердженні Держбюджету на 1998 рік.

На обслуговування й погашення зовнішнього державного боргу 1998 року витрачено 11,6 млрд. грн., що відповідає 71,4% доходів держбюджету. В результаті недофінансування та правової невизначеності значно зросла бюджетна заборгованість, яка за своєю суттю є прихованим дефіцитом бюджету. Порівняно з початком року вона збільшилася на 31% і на 1 січня 1999-го року становила 3 млрд. 34 млн. грн.

На засіданні колегії також розглянуто питання про результати перевірки використання коштів держбюджету, виділених для фінансування заходів із ліквідації наслідків стихійного лиха в Закарпатській області 1998-го року та I півріччі 1999-го року.

На проведення цих робіт було виділено 106,9 млн. грн. Проте ці значні бюджетні кошти були використані неефективно, оскільки Закарпаттю «живими» грошима було надано лише приблизно 32 млн. грн., тобто менше 30% від виділеної суми. Все інше — «папірцями» — векселями та взаємозаліками. Таке використання 75 млн. грн. вигідне комерційним структурам, але не потерпілому населенню Закарпаття.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати