Українців обкладуть ще одним податком
Експерти: Податок з обороту не вирішить питання корупційності ПДВ, а лише посилить фіскальний тиск на споживачів та високотехнологічні підприємства![](/sites/default/files/main/openpublish_article/20120802/4134-6-1.jpg)
2013 року в Україні можуть запровадити ще один податок — з обороту. Такі зміни передбачено в концепції реформування податкової системи, які сьогодні розробляє Державна податкова служба спільно з Міністерством фінансів України. Введення нового податку підтримує й Президент України Віктор Янукович.
Світовий досвід впровадження податку з обороту показує, що він вводиться замість ПДВ, або ж податку на прибуток. Щоб, так би мовити, спростити життя бізнесу та покупцю. Адже в такому разі покупець платитиме меншу ставку податку. До спрощення оподаткування прагнуть і автори української концепції податкового реформування. Втім, досягнути цього в Україні хочуть по-своєму. Трохи деталей. Так, податківці пропонують знизити 20% ставку ПДВ до 7 — 12%. Натомість, компенсатором для бюджету пропонують запровадити податок в розмірі 2 — 2,5%. Новий податок платитимуть покупці, купуючи будь-який товар чи замовляючи послугу. Ініціатори цієї ідеї розраховують, що система оподаткування для бізнесу та громадян стане простішою. Втім, це ще питання. Не дуже зрозуміло, в чому саме відбувається обіцяне спрощення, адже замість одного податку з’являється два. Звісно, можна припустити, що введення нового податку допоможе розв’язати проблему з корупційним ПДВ. Але чи повністю, якщо проблемний податок все одно залишається? Оцінити ідею з введення податку з обороту «День» попросив експертів.
КОМЕНТАРI
«ПОТРІБНЕ ЕФЕКТИВНЕ АДМІНІСТРУВАННЯ ТА ПРОЗОРЕ ВИТРАЧАННЯ ЗІБРАНИХ ІЗ БІЗНЕСУ КОШТІВ»
Леонід КОЗАЧЕНКО, голова Ради підприємців при Кабінеті Міністрів України:
— На сьогодні податок з обороту діє для малого бізнесу, який працює на спрощеній системі оподаткування. Фактично його сплачує близько мільйона підприємців, і в цій сфері він діє успішно. Втім, у інших сферах, на жаль, позитивних прикладів використання немає. У світі лише одна-дві країни пробують застосовувати в системі оподаткування паралельно ПДВ та податок з обороту, але такий підхід не виправдовує сподівання. Інакше кажучи, він не ефективний. На мій погляд, не можна паралельно застосовувати сплату ПДВ та податок з обороту, бо бізнес, крім цього, платить і податок на прибуток. Тобто в сумі — аж три податки. Проконтролювати їхню повну сплату буде дуже складно. Краще використовувати досвід ЄС: там вводять не нові податки, а змінюють систему ставок. Тому й не чути ніде, що проти французького чи німецького чиновника порушили справу за корупційні діяння, наприклад, з ПДВ. В Україні ця проблема є, й вона не зникне з введенням податку з обороту, бо ПДВ як податок залишається. На мій погляд, податківцям потрібно запроваджувати ефективне адміністрування вже чинних податків та прозоре витрачання зібраних коштів, а не додаткові податки.
«ПОДАТОК ІЗ ОБОРОТУ — ЦЕ ТОЙ ЖЕ ПОДАТОК НА ПРИБУТОК... НАВІЩО ПЛАТИТИ ДВІЧІ?»
Тетяна ЗАЦЕРКОВНА, заслужений економіст, член ради Спілки аудиторів України та громадських рад при Державній податковій службі та Міністерстві фінансів України:
— Для платника податку податок з обороту — непогано, бо його легко розрахувати та сплачувати. Державу він також задовольняє, бо обороти торгівлі більш-менш прогнозовані, значить, прогнозованими стають і доходи бюджету. Втім, існує одне «але». Впроваджувати податок з обороту треба на заміну ПДВ, або податку на прибуток. Інакше спрощення податкових правил не буде. Тобто треба дати простий податок замість складного. Наскільки я зрозуміла з концепції реформування податкової системи, йдеться тільки про введення додаткового податку з однаковою ставкою для всіх. Але для всіх галузей бізнесу така ставка не може бути єдиною, адже є різні галузеві пріоритети розвитку, та й рентабельність підприємств різна. На мою думку, треба скасувати ПДВ, або податок на прибуток, — і тільки тоді вводити оборотний податок. Давайте подивимося, що таке податок з обороту, — це той же податок із доходу. Чинний податок з прибутку і податок з обороту мають однаковий предмет оподаткування — дохід. Навіщо платити двічі? Якщо цього зауваження розробники не врахують, то додатковий податок вдарить по гаманцю споживачів та бізнесу. Адже останній закладає всі витрати у кінцеву вартість продукції. Можливо, розуміючий цей ризик, автори ініціативи реформування податкового законодавства паралельно запропонували знизити ставку ПДВ, щоб таким чином не допустити стрімкого зростання цін для споживачів. Однак навіть в такому разі обраний формат реформування податкової системи не спростить її. Спрощення та прозорість в податковій системі з’являться, коли ПДВ, або податок на прибуток, замінять на податок з обороту.
«ІНІЦІАТИВА БУДЕ ЕФЕКТИВНОЮ, ЯКЩО ПАРАЛЕЛЬНО СКАСУЮТЬ КОРУПЦІЙНИЙ ПДВ»
Наталія КОЖЕВІНА, голова ради Всеукраїнської профспілки працівників малого, середнього бізнесу та плавскладу «Єднання»:
— На прикладі малого та середнього бізнесу переконалися, що податок з обороту трохи більший, але він робить організацію роботи чіткою. Як він позначиться на діяльності великих підприємств — складно сказати. Але однозначно податок з обороту буде ефективним, якщо паралельно скасують корупційний ПДВ. Крім того, треба вирішити ще одну проблему. Сьогодні ставлення до бізнесу апріорі негативне: чиновник завжди правий, а засновник бізнесу чи людина — безправні. Тому впровадження податку з обороту має супроводжуватися жорстким покаранням різних проявів чиновницького волюнтаризму, тоді — прогрес буде.
«ВІДБУВАЄТЬСЯ ЗБІЛЬШЕННЯ ФІСКАЛЬНОГО ТИСКУ НА СПОЖИВАЧА ТА ВИСОКОТЕХНОЛОГІЧНІ ПІДПРИЄМСТВА»
Сергій ТЕРЬОХІН, перший заступник голови парламентського комітету з питань фінансів, банківської діяльності, податкової та митної політики, депутат від БЮТ:
— Англійський філософ Генрі Торо сказав: «Якщо хочете досягнути істини, то спрощуйте. Але межі спрощення треба відчувати». Податок з обороту активно використовувався на всій планеті наприкінці XIX століття. Певні його елементи були ще на початку XX століття. Але в процесі індустріальної революції він поступово зник, бо був гальмом для розвитку виробництва. Чому? Податок з обороту збирається на будь-якому етапі продажу продукції. Наприклад, виготовили руду й при продажі треба сплатити цей податок. Із руди роблять метал — при його продажі знову платять цей податок. І так далі. Платником цього податку є споживачі, тобто ми з вами. Тож така ініціатива — це збільшення фіскального тиску на споживача, але не тільки. Втрачає й високотехнологічний бізнес, який є рушієм прогресу, бо його продукція стрімко подорожчає. На мій погляд, аналог цьому податкові — податок з продажу. Така система діє в США, Сінгапурі, Австралії, Новій Зеландії. Його ставка має бути меншою за ставку ПДВ.
«ДЕРЖАВНА СКАРБНИЦЯ ОТРИМАЄ ЗА РІК ДОДАТКОВО БЛИЗЬКО 50 МІЛЬЯРДІВ ГРИВЕНЬ»
Сергій ПРОХОРОВ, перший віце-президент УСПП:
— Довкола введення цього податку триває напружена дискусія. Податок з обороту допоможе побороти корупційні схем з ПДВ, бо розмір податку можуть понизити до 7%. Тобто податок стане меншим, і привабливість заробляти на ньому відпаде. Натомість невеликий податок з обороту в розмірі 2 — 2,5% дозволить наповнювати бюджет: державна скарбниця отримає в рік додатково близько 50 мільярдів гривень. Паралельно пропонується підвищити вдвічі середню зарплату й знизити єдиний соціальний внесок, щоб населення не відчуло цінового удару по своїх доходах.