Перейти до основного вмісту
На сайті проводяться технічні роботи. Вибачте за незручності.

«Усі ідеї крутяться навколо спілкування, фотографій і навчання»

Бізнес-ангел напередодні презентації нового покоління смартфона іPhone розповів «Дню» про перспективи українських «джобсів»
11 вересня, 11:29
ОЛЕКСІЙ МАСЬ

Учора, 10 вересня, відбулася головна подія року в сфері мобільних технологій — презентація чергового покоління смартфона iPhone від Apple. Гігантська компанія, створена Стівом Джобсом, ще довго залишатиме поза конкуренцією інших розробників гаджетів.

Саме такі люди, як Стів Джобс, повністю змінили уявлення про систему започаткування та ведення бізнесу. Тепер вона базується на ідеї, вмінні правильно розробити проект і вигідно продати його. З’явилися нові поняття — бізнес-ангел, стартап, бізнес-інкубатор...

«Портрет наших мільйонерів і мільярдерів повністю змінився. Якщо раніше це був Генрі Форд, тобто люди 45, 50 та 60 років і більше, то зараз це — люди віком 25 — 30 — молоді, в шортах і майках. Якщо раніше ми бачили людей у костюмах, більш офіційної форми одягу, які діють за певними правилами, згідно з усталеними нормами та канонами, то зараз ми бачимо, людей, які рухаються, «пробивають» будь-які стіни, можуть продати абсолютно все, донести будь-яку ідею. Якщо є Інтернет, ти можеш достукатися до кого завгодно. Бачимо, що, стартап — це не те, що було раніше, — складний бізнес, переговори, краватки, великі корпорації. Наразі бізнес — це Інтернет, електронні адреси, твої друзі, які тобі допомагають і знайомлять із іншими. Це — «воркшопи», коли всі зібралися, купили піцу, пиво, прокачали ідею, — і вже готовий стартап, який вони розвивають», — коментує тенденції директор бізнес-інкубатора Happy Farm Анна Дегтярьова.

Українці прагнуть заробляти гроші, працюючи у власній компанії. Такі дані ще минулого року оприлюднив дослідницький Центр hh.ua. Згідно з опитуванням, 82% із тих, хто працює за наймом, замислювалися про власний бізнес, але лише у 15% респондентів вистачило сміливості почати свою справу. Це свідчить про те, що все більше людей хочуть бути господарем самому собі, отримувати великі заробітки, а також займатися тим, чим подобається.

Практика бізнес-інткубаторів та стартапу здавна відома майже усьому світові. Символом стартапу й, відповідно, успіху вважається Кремнієва (Силіконова) долина. Саме там живуть і працюють вже шість поколінь стартаперів, які продовжують досягати успіхів і ділитися досвідом із охочими з усього світу. Український стартап є ще досить молодим, і ще багато чого українські «генератори ідей» повинні надолужити. Проте, незважаючи на свою юність, він уже отримав чимало власних рис та особливостей.

Про можливість появи українських «джобсів» та про український стартап в цілому «День» поспілкувався з керівником напряму інтернет-бізнесу компанії STARTUP.UA Олексієм МАСЄМ.

— Який бізнес найбільше інвестує в наші стартапи — іноземний чи український? Чому?

— Іноземні інвестори бояться інвестувати в українські компанії. Їх не влаштовують політичні ризики. У країні ще багато чого потрібно зробити, щоб повернути довіру іноземних інвесторів. Рецепт простий — якщо немає впевненості в можливості захистити свої вкладення, ніхто не хоче ризикувати.

У нас усі інвестиції, на жаль, політизовані. Є Фонд Тігіпка, Пінчука...

Щодо інвестування українцями зарубіжних стартапів, то такі випадки — поодинокі. Усе-таки в нас — різні вагові категорії.

У які ідеї інвестори найохочіше вкладають кошти?

— Здебільшого усі ідеї крутяться навколо спілкування, фотографій і навчання. Це — основні тренди.

Як виглядає український стартап на міжнародному ринку? Є підстави сподіватися на появу українських «джобсів»?

— Зараз усі кордони відкрито, й стартапи абсолютно спокійно почувають себе де завгодно, навіть на Балі. Багато команд їдуть, щоб доробити проекти там, далеко... У той же час проекти «їдуть» за кордон у пошуку партнерів і кращого розуміння ринку .

Українські стартапи, які працюють на внутрішній ринок, повинні не забувати, що ринок у нас дуже маленький. Багато проектів при цьому хочуть виходити на інші ринки, наприклад на ринок Росії або за кордон. Випадки, коли українські компанії успішно закріплюються на західних ринках, існують, серед них і системи генерації шаблонів для сайтів.

Чи є якісь типові помилки, котрі роблять практично всі, хто хотів би заробити на своїй ідеї?

— Перша помилка — повільність. Дуже часто люди недооцінюють швидкість реакції на ринок і можливість виведення нових рішень за відгуками користувачів. Багато з нових проектів — досить повільні.

Друга — недооцінка стратегії виходу. Хороший проект — це виведення його на ринок, а часто на це не виділяється ні часу ні коштів, хоча в традиційних західних бізнесах вихід на ринок — найважливіший із процесів.

Ще однією поширеною помилкою є недооцінка важливості колективу. Багато хто намагається запустити бізнес самотужки. Різні погляди потрібні для об’єктивності картини. Партнери повинні доповнювати одне одного.

Новий бізнес — це впевненість у своїх силах. Уміння бачити те, що інші не бачать, і вміння згуртувати навколо себе команду однодумців.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати