Перейти до основного вмісту
На сайті проводяться технічні роботи. Вибачте за незручності.

«Відносно чесних» способів відняття власності не буває

05 березня, 00:00

Останнім часом глава Фонду держмайна Михайло Чечетов не пропускає жодних експертних зборів, присвячених проблемам реприватизації, невтомно роз’яснюючи полiтику нової влади. І майже слово в слово повторює одні й ті самі тези. Перша — цитати з Президента Віктора Ющенка про те, що в Україні масова реприватизація ніколи не отримає статусу державної політики, та про те, що повернення підприємств у держвласність не правило, а виняток із правил. Далі — уточнення про те, що «насправді» може потрапити до списку винятків: «Фонд держмайна здійснює перевірку окремих приватизаційних проектів, цим займається департамент із перевірки виконання інвестзобов’язань, узятих переможцями в конкурсах. Це звичайна робота... У нас на контролі 10,5 тисячi договорів купівлі-продажу». І нарешті, третя теза про допущені в минулому та позаминулому роках порушення процедур, звуження конкуренції в процесі продажу. «Щодо цих об’єктів, — викладає Чечетов установки уряду, — йдеться про те, щоб відновити їхній державний статус-кво з подальшою компенсацією сьогоднішнім власникам і продажем на максимально відкритих конкурсах із залученням широкого кола інвесторів із далекого і близького зарубіжжя, щоб вийти на вищу ціну». Кількість таких об’єктів, за Чечетовим, буде незначною, а рішення прийматимуть виключно в правовій площині, максимально коректно та цивілізовано. Щоб підкріпити сказане, повторюється цитата з Ющенка...

Утім, виступаючи в четвер на «круглому столі», організованому журналом «Експерт», голова ФДМ відійшов від апробованої схеми та повідомив присутнім і про те, що уряд ухвалив рішення розблокувати приватизацію (крім стратегічної). Про це вже підписано відповідний наказ Фонду. На думку Чечетова, це, на відміну від «мусованих окремими політиками та в пресі слів про реприватизацію», сприятиме покращенню інвестиційного клімату...

Надії головного приватизатора, схоже, далеко не в усьому поділяє навіть член правлячої нині команди, голова парламентського комітету з питань промислової політики та підприємництва Юрій Єхануров. Він «у принципі виключає реприватизацію як термін із лексикону» та вважає, що це слово «взагалі не повинне звучати ні з урядових трибун, ні в парламенті, ні взагалі в нашому діловому житті». Юрій Іванович добре розуміє негативні наслідки використання такого терміну та відповідних дій: ускладнюється діяльність підприємств, «на підвісі» довіра до влади та до країни. Йому відомі також і спроби розпочати масовий переділ власності. «Ці люди хочуть сьогодні отримати якийсь реванш, скориставшись ситуацією», — пояснює Єхануров.

Щоправда, одразу Єхануров повівся як провладний політик. Він переказав чеховське оповідання про дячка, який об’ївся червоної ікри, і порівнює цього персонажа з тими, хто приватизував «Криворіжсталь» й інші стратегічні підприємства. «Ці добродії, — з металом у голосі каже Єхануров, — маючи в розпорядженні серйозні юридичні сили, хочуть, щоб за законом із ними позмагалися... Я пройшов виборчу кампанію, і знаю, як змагатися за законом проти того, хто проти тебе грає в наперстки. Тому, гадаю, що в цьому випадку можна говорити про політичні моменти, і вважаю, що кілька показових справ із перепродажем об’єктів, які були приватизовані з порушенням усіх мислимих і немислимих правил і норм, слід провести...».

Правду кажучи, експерти перед такою силою метафор не спасували та відзначили, що тепер, схоже, знадобляться нові «схеми», щоб справитися з законом. Зокрема, адвокат Олексій Рєзников, який виступав у ході виборчої кампанії у Верховному Суді на боці опозиції, ставив резонні запитання, здатні загнати в тісний кут політиків: де, почавшись, зупиниться реприватизація, як можна говорити про «вкрадені» підприємства, якщо методики їх оцінки й сьогодні не скасовані, хто бачив експертні висновки про те, скільки повинні насправді коштувати спірні підприємства? Він припускає, що в тому випадку, якщо сьогодні політики почнуть використовувати суди для прийняття потрібних рішень, а ті боятимуться приймати рішення, що суперечать вимогам нової влади (приклад: заява прем’єр-міністра про те, що необхідне рішення буде отримане вже через два-три тижні), — все це означає, що в країні нічого не змінилося, і подальший уряд чинитиме так само. І тоді економіці забезпечений великий період нестабільності. «Ось у чому небезпека», — стверджує Рєзников і пропонує владі помиритися з капіталом, ухвалити закон про гарантії власникам. «Домовляймося, говорiмо про доплату, підпишімо світову угоду, яку суд зазвичай вітає. Це було б чудово для суспільства».

Утім, не всі учасники «круглого столу» вбачають небезпеку для інвестиційного клімату України. Російський бізнесмен Андрій Тєрєхов виступив у ролі оптиміста й стверджував, що трохи зіпсувати інвестиційний імідж України просто неможливо, оскільки це вже повністю зробила стара влада. Полеміку з ним розпочала юрист американської компанії «Бейкер і Макензі — Сі-Ай-Ес» Мар’яна Марчук. Вона закликала думати про довгострокові інтереси країни, а тому, на її думку, не можна «використовувати судову владу, тиснути на неї, бо в цій країні треба жити та працювати не лише іноземним інвесторам». Вона пояснила, що іноземні інвестори в Росії можуть спокійно ставитися до реприватизації тому, що Росія однаково буде дуже прибуткова просто завдяки своїм ресурсам. А Україна, на її думку, інша країна. «Ми можемо запропонувати іноземним інвесторам насамперед стабільність і гарантії їхніх прав. А створюючи прецедент не зовсім згідно з законом, відміняючи підсумки приватизації, що відбулася на основі чинних досі актів, ми не можемо гарантувати інвесторам, ні іноземним, ні нашим, стабільності та захисту прав власності».

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати