Влада «закриває» українське... небо?
Бізнес та громадськість побоюються, що зміни в законодавстві знищать конкуренцію на ринку![](/sites/default/files/main/articles/26112014/1akciya2.jpg)
26 листопада під стінами Державної авіаційної служби України громадськість вимагала змінити правила гри на авіаринку. Організатори акції — ВГО «Автомайдан», переконані: останні дії Державіаслужби призведуть до того, що з України підуть лоукости, а ціни на авіаперевезення зростуть шаленими темпами, причому якість обслуговування залишиться не найкращою.
«Ми вважаємо, що конкуренція на ринку для країни, яка прагне європейських стандартів, — це дзеркало реформ, які в ній відбуваються. І коли один монополіст робить підконтрольною собі й Державіаслужбу, натомість представляє одну фінансово-промислову групу, про яку ми всі знаємо, то це не є життя «по-новому», і не є змінами в країні. Тому ми прийшли показати, що не згодні із такими змінами», — пояснює активіст ВГО «Автомайдан» Катерина БУТКО.
Громадськість збурив оновлений порядок видачі та анулювання прав на експлуатацію повітряних ліній, який минулого тижня затвердили в мін’юсті. Згідно із документом, право на експлуатацію повітряних ліній надаватиме авіаперевізникам виключно Державіаслужба. Ті авіакомпанії, що планують отримати права на експлуатацію міжнародної регулярної або чартерної повітряної лінії, зможуть її отримати тільки у тому випадку, якщо кінцевим контролюючим бенефеціатом (власником) авіакомпанії буде або держава Україна, або її громадянин. Таким чином, переконані активісти, на ринку з’явиться один монополіст — МАУ.
Натомість і в самої держави з’явилися запитання до роботи МАУ. Як відомо, Господарський суд Києва заарештував грошові кошти на розрахунковому рахунку компанії в АТ «Банк «Фінанси та кредит», а також заборонив авіаперевізнику відкривати нові поточні рахунки. Причина — позов заступника прокурора Києва в інтересах держави в особі Державної авіаційної служби України. Мовляв, компанія заборгувала 5,375 мільйона гривень — обов’язковий платіж зі зборів, отриманих від перевезень.
У свою чергу прес-служба МАУ вчора відкинула всі звинувачення і спростувала інформацію про арешт рахунків у банку. У компанії заявили, що не визнають заборгованості, вказаної в постанові Господарського суду, і оскаржать це рішення в судовому порядку. «На даний момент рішення у справі не прийнято», — зазначають у прес-службі авіаперевізника. «За 22 роки роботи на ринку авіаційних перевезень авіакомпанія не давала жодних підстав сумніватися у своїй надійності та відповідальності перед пасажирами, і завжди виконувала свої зобов’язання перед партнерами і контрагентами. Навіть в умовах економічної та політичної кризи МАУ докладає всіх можливих зусиль для збереження своєї маршрутної мережі, виконує всі заявлені рейси згідно з розкладом, а також реалізує гнучку і соціально-орієнтовану цінову політику, пропонуючи пасажирам низку спеціальних тарифів», — йдеться в повідомленні її прес-служби.
Про небезпеку створення державою монополіста на авіаринку говорять і його гравці. Ба більше, попереджають, що можуть покинуть українське небо. У понеділок про це заявила угорсько-польська лоукосавіакомпанія «Wizz Air». «Влада говорить про прозорі та чіткі правила отримання призначень, але документ йде врозріз із ними», — відмітив генеральний директор компанії «Wizz Air» Акош БУШ. Адже, за його словами, новий порядок встановлює суворіші правила і умови для авіаперевізників, тоді як авіаційна галузь чекала, що обмежень стане менше, і всі правила буде уніфіковано з правилами ЄС.
Авіапідприємці та активісти вимагають скасувати постанову Кабміну № 520 «Про затвердження Положення про державну авіаційну службу України», а також визнати антиконституційним і негайно скасувати наказ голови Державіаслужби України № 686 від 24.10.2014 «Про затвердження Порядку надання та анулювання прав на експлуатацію повітряних ліній». «День» звернувся до Антимонопольного комітету України з питанням чи досліджував він вищезазначені документи на предмет порушення правил конкуренції на ринку авіаперевезень. На момент здачі номеру відповіді не надійшло. Про можливі зміни в авіагалузі у зв’язку із набранням чинності нового порядку надання та анулювання прав на експлуатацію повітряних ліній «День» запитав генерального директора компанії «Майстер-Авіа» (оператор аеропорту «Київ-Жуляни») Олексія ЯКОВЦЯ:
— Голова Державіаслужби розповідає, що ці положення буде розповсюджено через один рік. І ті призначення, які вже закріплено, триватимуть один рік. А якщо через рік ці перевізники не літатимуть на внутрішніх рейсах, то ці призначення буде скасовано. Але в Україні практично немає внутрішнього ринку авіаперевезень. Навіть тому парку внутрішніх суден, які мають ці компанії, немає куди літати. Адже перевізники вже не здійснюють рейси у Сімферополь, Бельбек, Донецьк, Луганськ та Маріуполь. Тоді виникає запитання, куди літати тій же «Wizz Air» на «ейрбасах»? Тобто ці компаніям, якщо вони хочуть виконувати регулярні чи чартерні рейси в Європу, мусять придбати і літаки меншого розміру, щоб задовольнити той пасажиропотік в Україні, який може бути наступного року. Щодо МАУ, то у них теж літаки великі. У нас завжди був, є і буде монополіст на ринку...
Але загалом, я не бачу перспективи введення в життя такого положення. Цей наказ не підтримає галузь. Також мене турбує, що вихід цього наказу має призупинити наміри України рухатися до відкритого неба — загальноєвропейської програми. Але це ринок. Є запит, є пропозиція. Поки український пересічний пасажир отримує три-чотирі тисячі гривень на місяць, кількість пасажиропотоку в Україні не збільшиться.