Перейти до основного вмісту

Видобуток – окремо, транзит – окремо!

Верховна Рада проголосувала за анбандлінг Нафтогазу – відокремлення ГТС в управління незалежному оператору
01 листопада, 12:49
ФОТО РУСЛАНА КАНЮКИ / «День»

У четвер увечері Верховна Рада ухвалила закон про анбандлінг НАК «Нафтогаз України». Йдеться про відокремлення газотранспортної системи й створення для її управління незалежного оператора. Такий новий формат управління «трубою» наближає нас до європейських стандартів, які стверджують: транспортуванням, зберіганням, видобутком та продажом газу не може займатися одна компанія. Тобто транзитом через ГТС має опікуватися незалежний оператор.

З наступного року таким оператором в Україні буде ТОВ «Оператор ГТС України», яка буде в підпорядкуванні компанії «Магістральні газопроводи України», яка в свою чергу підпорядковується Міністерству фінансів. Таким чином Нафтогаз перестане бути монополістом у магістральному транспортуванні газу. І не буде мати жодного впливу на операційну діяльність нового незалежного оператора. Усе – за європейськими стандартами. Тож анбандлінг дає Україні шанс на збереження статусу транзитної країни, яка має ключове значення для ЄС. Особливо це актуально після дозволу Данії на добудову Північного потоку 2.

«Сама наявність важливих для ЄС газопроводів у нас на сході – це частина нашої системи оборони і елемент стримування збройної агресії. Кремль прагне обійти Україну як транзитера за допомогою Північного потоку 2 і розібратися з нами нарешті «по-своєму», - нагадує голова правління НАК «Нафтогаз України» Андрій Коболєв. - Щоб уникнути такого сценарію, нам необхідна максимальна підтримка наших європейських партнерів. А це означає, що ми маємо працювати за європейськими правилами».

Без проведення анбандлінгу Росія мала б підстави заявити, що Київ не готовий працювати за європейськими правилами. Тоді будь-які майбутні відносини з Газпромом відбувалися б на умовах Росії. Саме тому проголосований закон – великий крок до незалежного оператора ГТС і нових, ринкових стосунків із Газпромом, вважають і в профільному міністерстві.

«Анбандлінг потрібен для того, щоб підписати всі контракти згідно з європейським законодавством, а також отримати незалежного газотранспортного оператора, щоб він вже підписував ці договори й щоб ми вже дійсно працювали в рамках європейського законодавчого поля», - заявив міністр енергетики та захисту навколишнього середовища України Олексій Оржель.

За його словами, на тристоронніх переговорах щодо транспортування газу через українську ГТС російська сторона була здивована ефективністю, з якою українська влада працює над реформою управління «трубою».

«Ніхто не вірив, що ми зможемо провести анбандлінг, зможемо забезпечити незалежну українську газотранспортну систему. І саме через це нам потрібно було би укладати короткостроковий контракт на старих умовах! – зазначив міністр. – Якщо і далі продовжимо виконувати визначену нами дорожню карту - це дасть нам можливість сформувати сильну позицію на майбутніх переговорах».

При цьому анбандлінг жодним чином не веде до приватизації ГТС. Вона на 100% залишиться у власності держави, заспокоюють в уряді.

«Я чую в публічній площині, що це ніби якась приватизація. Це неправда. ГТС – це дуже цінний актив, який має залишитися в державній власності. Жодні чутки і маніпуляції про відчуження чи приватизацію ГТС не відповідають дійсності. Ми переходимо на цивілізоване управління нашою ГТС і це дасть нам сильну позицію в складних переговорах з Російською Федерацією про транзит газу», - каже Прем’єр-міністр України Олексій Гончарук.

Наступні переговори з цього приводу відбудуться в середині листопада. В уряді та Нафтогазі сподіваються, що контракт таки підпишуть. Але про всяк випадок готові й до найгіршого – зупинки транзиту з січня. Рекордні запаси газу в наших сховищах – 21,7 млрд кубометрів – дозволять спокійно дочекатися весни й продовжити переговори із сильною позицією.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати