Як захистити бренд

Всеукраїнський науково-практичний семінар «Торгові марки в Україні — проблеми та перспективи», що відбувся днями у Львові, на жаль, був вимушений приділити велику увагу захисту від контрафактної продукції, недобросовісній конкуренції та останнім тенденціям у судовій практиці щодо конфліктів з прав інтелектуальної власності. Організаторами цієї розмови у середовищі брендмейкерів виступили Українська Асоціація власників товарних знаків (УАВТЗ) та Моршинський завод мінеральних вод «Оскар» (IDS Group) за підтримки Державного департаменту інтелектуальної власності та ДП «Український інститут промислової власності».
За словами голови Державного департаменту інтелектуальної власності, президента УАВТЗ Миколи Паладія, сьогодні на розгляді у судах знаходиться близько 100 справ щодо захисту інтелектуальної власності, серед них — 79 справ щодо захисту торгових марок. На його думку, ці проблеми є особливо актуальними для України напередодні її вступу до СОТ і входження до європейської спільноти. Особливе значення, вважає Паладій, має гармонізація вітчизняного законодавства зі світовими правилами в царині захисту торгових марок і охорони інтелектуальної власності. Ця справа, на його думку, потребує ефективних дій усіх зацікавлених сторін.
Відтак позитивним фактом можна назвати участь у названому семінарі майже повного складу палати з розгляду справ у господарських спорах, пов'язаних із захистом права на об'єкти інтелектуальної власності Вищого господарського суду України. На думку Паладія, це є підтвердженням того, що сьогодні судова влада приділяє дедалі більше уваги захисту прав інтелектуальної власності, прагне почути думки власників торгових марок і разом з ними вирішувати проблеми.
Як зазначив на семінарі генеральний директор компанії IDS Group (торгові марки «Моршинська, «Миргородська») Микола Кміть, на цьому семінарі зібралися люди, які розуміють, що найсучасніші виробництва, нові запатентовані технології є лише складовою головної цінності — торгової марки, яка нині у нас потребує цивілізованого законодавчого захисту. На думку керівника провідної вітчизняної компанії, що виготовляє мінеральну воду, «ніколи 15 дрібних виробників продукції під однією маркою не зможуть приносити стільки податків до державного бюджету, скільки приносить один легальний власник цієї марки. Така розпорошеність завдає шкоди як державі, так і споживачам. Ніхто не робитиме інвестиції у будівництво нових підприємств під торгову марку, яку може використати будь-хто». Однак, як констатував Кміть, незважаючи на те, що «у сфері захисту інтелектуальної власності в Україні ми маємо певну демократію», існують і значні загрози для торгових марок. Демократія, на його думку, «може перерости в хаос». Тому Кміть наполягає на тому, щоб вітчизняне законодавство, «щоб виправити ситуацію», прописало «стратегію розвитку вітчизняних брендів на наступні п'ять років». Тим більше, що попереду вступ до СОТ. «Ми маємо розуміти, — наголосив Кміть, — яким чином зможемо захистити свої інтелектуальні права в умовах входження до світового співтовариства, як гармонізувати вітчизняне законодавство зі світовим».
За підсумками семінару Державний департамент інтелектуальної власності разом з Українською асоціацією власників товарних знаків підготує низку змін та доповнень до діючих законодавчих актів. Найближчим часом вони будуть передані на розгляд до Кабінету Міністрів.