Перейти до основного вмісту
На сайті проводяться технічні роботи. Вибачте за незручності.

Євробаскет-2015, Бюджет-2014, ГТС...

Третина законопроектів, поданих Кабміном до парламенту під час літніх канікул, мають корупційні ризики — результати громадського дослідження
03 вересня, 11:30
ФОТО РУСЛАНА КАНЮКИ / «День»

Сьогодні у парламенті затвердять порядок денний народних депутатів на чергову сесію. Який набір законопроектів отримають народні обранці, доки складно сказати. Те, що в ньому буде багато резонансных — однозначно. Адже на тлі завершення лібералізації газового ринку vs приватизація «труби», акцизна політика, відміна пільг для окремих галузей, євроінтеграція та багато іншого цікавого. Нардепам доведеться на славу попрацювати і випробувати себе на міцність у протистоянні натиску лобістів тих або інших бізнес-груп. За діяльністю майстрів «букви» закону обіцяють невпинно стежити громадські організації і паралельно оприлюднювати всі законопроекти, де помічено корупційні ризики. Передовсім тест на корупцию обіцяють проводити для законопроектів, що виходять з-під пера уряду, оскільки у них найбільше шансів пройти Раду. За словами експертів, 76 % проголосованих парламентом під час минулої сесії законів були внесені до парламенту саме КМУ.

Перші результати таких досліджень вже презентували аналітики Центру політичних студій і аналітики та народний депутат, голова парламентського Комітету з питань боротьби з організованою злочинністю і корупцією Віктор Чумак. Вони прийшли до висновку, що третина законопроектів, поданих Кабміном до парламенту під час літніх канікул, мають корупційні ризики! Зазначимо, що при опрацюванні проектів законів використовувалася методологія, норми і стандарти ООН, ОБСЄ та інших організацій. Враховувалися такі критерії: порушення балансу інтересів і надмірне обтяження для громадян і бізнесу, діри або колізії у правовому регулюванні, об’єднання регуляторних і контролюючих функцій в одному органі влади тощо.

«Було проведено експертизу 31 законопроекту, що будуть поставлені на погоджувальній раді до порядку денного наступної сесії (тобто сьогодні. — Авт.). Із 31 законопроекту, за якими було зроблено антикорупційний аналіз, вісім мають корупційні ризики», — ділиться отриманими результатами Чумак.

Найбільший корупційний ризик аналітики знайшли у законопроекті № 2303а, який стосується змін до законодавства щодо оцінки майна, майнових прав і професійної оцінної діяльності в Україні. «Можлива корупційна схема базується на тому, що Фонду держмайна України надаватимуться широкі й нечіткі повноваження стосовно дозволу того, кого допускати на ринок оцінки майна, а кого ні. Наслідки можуть торкнутися кожного, починаючи з подорожчання нерухомості. Саме тому ми рекомендуємо не просто доопрацювати, а відхилити цей законопроект», — говорить експерт Центру політичних досліджень і аналітики Андрій Марусов.

Ще один корупційний ризик, за словами Марусова, міститься в законопроекті щодо безпеки і якості харчових продуктів. «У цьому законопроекті державним інспекторам пропонується дозволити призупиняти виробництво на заводах або в компаніях під приводом безпеки», — відзначив Марусов.

Є питання у аналітиків і до документа № 3095: Нацкомісії, що здійснює державне регулювання у галузі енергетики, дається право застосовувати великі штрафні санкції (розрив між мінімальним і максимальним — сто разів (від 1700 до 170 тисяч гривень) до підприємств-порушників, але критеріїв з вибору розміру штрафу в конкретних ситуаціях немає.

Експерти схвально ставляться до таких дій громадськості. Але зазначають, що контролювати треба не всі проекти.

Один із ініціаторів політичного об’єднання «Сила людей», експерт Інституту політичної освіти Олександр СОЛОНТАЙ в коментарі «Дню» відзначив: «Зараз унікальний час, коли думки влади й опозиції збіглися щодо необхідності підписання асоціації з ЄС. І питання контролю корупційних ризиків повинне стосуватися законопроектів, які просувають Україну до створення асоціації. Саме на ці законопроекти треба звернути увагу громадським організаціям». На думку Солонтая, кожна громадська організація повинна займатися моніторингом своєї сфери, аби не пропустити чогось важливого й потім «не битися з вітряними млинами». Простий приклад, говорить він, у травні 2013 року нардепи затвердили антикорупційне законодавство, але не додивилися і прийняли в ньому норму, відповідно до якої депутати місцевих і обласних рад потрапляють під його дію, а ось АР Криму — ні. З тих законопроектів, що на слуху, говорить Солонтай, сьогодні також важливо добре вивчить законодавчі ініціативи, спрямовані на саморегулювання. «У нас є галузі, які без впливу і втручання держави звикли працювати більш-менш нормально, тому в майбутньому їх треба розвивати. Наприклад, організація транспортних перевезень, туристична галузь, надання сервісних послуг судових експертиз — тут скрізь працює малий і середній бізнес. Але зараз під гаслом євроінтеграції намагаються через парламент протягнути дуже багато документів, що руйнують нормальну діяльність цих підприємців, бо в їхню роботу уклинюються механізми регулювання за участю представників держави, які часто і є джерелом корупції.

Голова правління Центру протидії корупції Віталій ШАБУНІН оцінив презентоване дослідження так: «Це верхівка айсберга, а вся фінансова корупція перебуває на рівні нормативних актів самого Кабміну». Тому, говорить він «Дню», основна увага громадськості має бути прикута до прийняття головного кошторису країни на 2014 рік. «Документ, де корупція найбільше вдарить по кожному громадянинові, — це бюджет, бо він визначить, що, кому і як видаватиметься і під кого створюються певні корупційні схеми», — підкреслює Шабунін. Зокрема, зазначив голова правління Центру протидії корупції, цей ризик може спрацювати при розділенні коштів для підготовки проведення Євробаскет-2015. «І в мене глибоке відчуття, що почнуть готуватися добре налаштовані схеми вже з бюджету 2015 року: свої будівельники, по три рази ремонтуватимемо дороги, будуватимемо арени за наші гроші, але для розв’язання інших соціально гострих проблем грошей не буде», — резюмував він. Чи збудеться цей прогноз, стане зрозуміло одразу після презентації проекту бюджету.

«Найголовніший документ для аналізу — це приватизація ГТС. Він хоч і був відкликаний із парламенту, але до президентських виборів будуть спроби його протягнути до парламенту і в поданій редакції прийняти. Якщо це зроблять, то це не піде на користь Україні й нашому суспільству», — зазначив у розмові з «Днем» голова правління альянсу «Нова енергія України» Валерій БОРОВИК. Експерта непокоїть те, що в озвученій редакції, під гаслами прозорості функціонування газового ринку за європейськими правилами, спробують віддати українську ГТС в оренду Росії або напівприватному консорціуму.

ДО ТЕМИ!

Голова Верховної Ради Володимир Рибак заявив, що не згоден з пропозицією лідера фракції «Батьківщина» Арсенія Яценюка про створення робочої групи для підготовки євроінтеграційних законопроектів. «Я не бачу потреби таку робочу групу створювати», — сказав він учора на брифінгу.

Нагадаємо, в понеділок лідер фракції «Батьківщина» Арсеній Яценюк запропонував створити спільну робочу групу з представників адміністрації президента, Кабінету Міністрів і парламенту для прискорення підготовки законопроектів, необхідних для підписання Угоди про асоціацію Україна-ЄС. «Усі вимоги Євросоюзу мають бути виконані. Окрім того, ми звертаємося до вас, шановний Володимире Васильовичу (голова Верховної Ради Володимир Рибак. — Ред.), у зв’язку з тим, що часу для ухвалення цих законів практично немає, а низку законопроектів ще не підготовлено, ми просимо вас від українського парламенту вийти з пропозицією про створення негайно спільної робочої групи            — Адміністрація Президента, Кабінет Міністрів і Верховна Рада, яка представлена і опозицією, і владою, і щоб у Верховну Раду подавався підписаний всіма фракціями, які готові за нього голосувати, законопроект», — сказав на засіданні погоджувальної ради Яценюк. За його словами, такий підхід до підготовки відповідних законопроектів дасть змогу упродовж найближчих чотирьох пленарних тижнів швидко проголосувати за всі законопроекти, що підготовлені цією робочою групою і погоджені. Також, за словами Яценюка, у разі спільної роботи представників Адміністрації Президента, Кабінету Міністрів і Верховної Ради над відповідними законопроектами є всі шанси проголосувати ці законопроекти в першому та другому читанні і в цілому.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати