Закон про електронні закупівлі з’явиться восени
Експерт: Це не панацея, бо ризику змови потенційних учасників конкурсу все одно не уникнутиЗаконопроект про електронні закупівлі з’явиться восени. Про це вчора розповів заступник міністра економічного розвитку і торгівлі (МЕРЕ) Максим Нефьодов. Крім того, МЕРЕ планує (згідно вимог СОТ) збільшити термін проведення закупівель із 40 до 45 днів. «2016 року більшість закупівель повинні перейти на електронний формат», — пояснив він.
Концепція реформи держзакупівель вже розроблена. Скоріше за все, вона базуватиметься на системі ProZorro, яка, за словами замміністра, побудованою на відкритому коді, і є абсолютно прозора. «Моніторинг роботи ProZorro відкритий, будь-хто може відстежувати, як проходять тендери», — зазначив Нефьодов. При цьому замовник навіть не знає, хто подав заявки на участь у тендері. За його словами, ProZorro — хороший засіб запобігання корупції у держзакупівлях. А масштаби корупції попри всі реформи і далі вражають. «Державні закупівлі в країні — це 250 мільярдів гривень щорічно. Із цієї суми не менше 50 мільярдів гривень щорічно — це втрати як від прямої корупції, так і від поганої організації процесу», — пояснив масштаби проблеми заступник міністра.
Чи врятує від казнокрадства Україну новий законопроект про електронні торги? Про це «День» запитав юриста «Центру протидії корупції» Олену ЩЕРБАН:
— Ідея хороша, але тексту законопроекту, або при наймі драфту до нього ми не бачили. Адже його немає. З іншого боку, слід розуміти, що електронні торги — не панацея від корупції. Дійсно, вони усувають її на багатьох етапах. Але як показав досвід торгів у різних країнах, наприклад, у Грузії ризику змови потенційних учасників конкурсу все одно не уникнути. Наприклад, у тій же Грузії багато проводиться торгів, де присутній тільки один покупець. Аби подолати корупцію в державних закупівлях, має бути загальне реформування. А про які електронні торги говоримо, якщо наразі не налагоджений електронний обіг інформацією між замовниками і учасниками? Потрібно організувати елементарний доступ учасників до Інтернету. Потім — запустити кримінальну відповідальність за порушення при проведенні державних закупівель. Адже зараз брати відкати і хабарі чиновники не бояться, бо не бачать покарання винних. За 2014 рік не було жодної особи, яку б притягнули до відповідальності за порушення тендерних процедур.