Франко, якого ми не знаємо
Початок нового сезону у франківців видався досить авангардним, можна навіть сказати, експериментальним
Вистава «Посеред раю на майдані…» Володимира Кучинського за п’єсою сучасного українського драматурга Кліма (Володимира Клименка) руйнує глядацькі стереотипи стосовно того, що новий театральний етап в академічному театрі має починатися класично й вишколено.
Вистава Кучинського — це суперечливе, формотворче та іноді неоднозначне видовище, що пропонує інакше подивитися на генія української культури, історії та політики Івана Франка.
Усі смислові та візуальні елементи вистави підпорядковані головній ідеї драматурга та режисера — показати національного генія як багатогранну особистість, яка, апелюючи до слів Василя Симоненка, є «безліччю всесвітів різних».Тому Хтось, хто нагадує Франка (Богдан Ступка) є і божевільним, і генієм, і чоловіком, і грішним, котрий стоїть на порозі Вічності.
Текст вистави звучить іноді досить уривчасто, фрагментарно, характерно для постмодерної естетики: тут і іронічні текстові пасажі, і пряме цитування творів Франка, і своєрідні каламбури. Згадаємо: «З ним погано?» (про Франка), і інтимно та неоднозначно: «Ні, з ним добре…». Рефреном звучить словосполучення «велика війна» і, разом з тим, риторично-болісне запитання: то хто ж ми є — поляки українці, москалі? Відповіддю може слугувати лише велике кругле дзеркало, у яке під час його обертів може зазирнути глядач і побачити своє дещо спотворене обличчя. Дзеркало, займаючи значну частину сценічного простору, «працює» і як символістичний сценографічний елемент, і як смисловий знак, і як елемент естетичного пласту вистави.
Жанр «Посеред раю на майдані…» визначено як «забави з психоаналізом на дві дії». І не даремно: подекуди у вуста Того, хто нагадує Франка, вкладено репліки, немов із теоретичної праці з психоаналізу, та сам Він подібний не тільки на національного генія, але й на відомого австрійського психіатра Зігмунда Фрейда, що є не новою темою для франківців (згадаємо «Істерію»). Окрім того, незважаючи на велику кількість дійових осіб і досить усвідомлене існування акторів у сценічному просторі (Лариса Кадирова, Петро Панчук, Ярослав Гуревич, Олександр Форманчук та ін.), у виставі немає героїв, або персонажів, як таких, є певні алегоричні образи, за допомогою яких автори вистави вибудовують свою філософію.
Володимир Кучинський, незважаючи на принципово іншу театральну територію, не зрадив своїй естетиці — медитативного, формотворчого театру, оздобленого візуально-звуковим рядом: гул поїзду, етнічні мотиви, ритуальні танці. Хоча не обійшлося і без відомого романсу на слова Івана Франка «Ой, ти, дівчино, з горіха зерня». І звичайно, мовчання Богдана Ступки «напередодні» останнього монологу, і рядки із поем Франка — все це вкладається в єдиний калейдоскоп театрально-медитативного дійства. Щоправда, складалося враження, що таке видовище потребує більш камерного, інтимного простору, навіть певної театральної лабораторії, безперервності дії, аби глядач зміг не тільки побачити, але й відчути ту близькість, сповідальність літературно-сценічного тексту авторів вистави «Посеред раю на майдані»...
ВРАЖЕННЯ
Микола ЖУЛИНСЬКИЙ , академік НАН України:
— Я з тривогою чекав на цю виставу. Бо дуже добре знаю, що останнє десятиліття життя й творчості Івана Франка було надзвичайно складним. Адже 1908 рік — пік його хвороби, і про це в Україні майже ніхто не писав. Мені було цікаво, чи зможуть актори, режисер, драматург показати це у виставі? У «Посеред раю на майдані» зроблено акцент на божевіллі Франка. Хоча я б з обережністю вживав цей термін, бо Іван Якович писав, що йому «Боже провидіння дало дар говорити з духами...». У багатьох моментах постановка Володимира Кучинського оригінальна й захоплююча. Але все ж вистава непідготовленим глядачем сприймається нелегко. Чому зроблений головний акцент на стосунках Франка з дружиною Ольгою? Так, у неї була спадкова хвороба, вона лікувалася в психіатричній лікарні. Взаємини Івана Франка з дружиною полягають не лише в проблемі статевих стосунків, це значно глибша проблема. Франко з великою повагою й жалістю ставився до Ольги... Я вважаю, що у виставі образу письменника приділено замало уваги. Мені здається, що потрібно було сконцентрувати увагу на тому, що Іван Якович навіть у хвилини тяжкої хвороби багато працював, пересилюючи фізичні страждання, душевні злами. У виставі цитують поезію Франка 1914 року. А чому не висвітлений більш ранній період? В Івана Яковича була несамовита жадоба до творчості, яка й тримала на цьому світі, а в постановці це не вдалося показати. На мою думку, Богдан Ступка (хтось, хто нагадує Франка) не зміг зіграти такого Івана Яковича: його постать надто статична, особливо в другій дії і це не найкраща роль чудового актора. Я вважаю, що сама ідея звернення до такого образу як Франко, у театрі вимагає глибшого й складнішого підходу...