Перейти до основного вмісту
На сайті проводяться технічні роботи. Вибачте за незручності.

Iрина Каплична: «Київ викреслив зі списків наш фестиваль»

Тим часом «КРОК» на плаву вже 20 років
20 серпня, 16:52
ФОТОРЕПРОДУКЦІЯ МИКОЛИ ТИМЧЕНКА / «День»

У своє двадцяте плавання фестивальний теплохід «Зірка Дніпра» піднімає вітрила 1 вересня в Одесі. За десять днів учасники фестивалю подивляться найкращі анімаційні фільми, створені за останні два роки, візьмуть участь у майстер-класах відомих майстрів світової анімації. Зустрінуться з глядачами міст, де зупинятиметься теплохід, просто насолоджуватимуться спілкуванням із колегами з різних країн. МФАФ «КРОК» уже давно — світовий бренд, визнаний у всьому світі. І всі роки від дня заснування фестивалю тримають усе на плаву генеральний директор «КРОКу» Ірина Каплична та її чудова, надійна команда.

— Ірино Олександрівно, а як усе починалося?

— В Україні довгі роки існував Республіканський фестиваль анімаційного кіно, який проводили в різних містах країни. У ньому брали участь усі республіки колишнього СРСР. А 1991 року в Києві він став Всесоюзним, проіснував один рік і невдовзі за ініціативи відомого естонського режисера Рейна Раамата став Міжнародним фестивалем анімаційних фільмів «КРОК». Його засновники на паритетних засадах — Україна і Росія. І ось уже понад 20 років фестиваль на теплоході борознить моря і річки обох країн, довівши, що він потрібен і глядачам, і аніматорам — тим, хто творить це дивовижне мистецтво — анімаційне кіно.

— Скільки й які українські фільми беруть участь у конкурсі ювілейного «КРОКу»?

— О, цього року у нас свято: у конкурсній програмі представлено шість українських фільмів. І скажу відверто, це справді гідні роботи: «Шерлок Холмс і чорні чоловічки», режисер Олександр Бубнов, «Номер 201» Олега Педана, «Птиці» Ірини Смирнової, «Лежень» Людмили Ткачикової, «Карпатський реп» Олександра Даниленка, «Роки мої» Володимира Гончарова.

— Чим особливим порадує «КРОК-2013»?

— Перш за все, чудовою кінопрограмою. Цього року в конкурсі «КРОКу» 122 фільми з 32-х країн світу. Відбудеться показ ретроспективної програми «Рання українська радянська анімація «Мультагітпроп»: шість унікальних, реставрованих фільмів 1920-х років, підготовлена Національним центром Олександра Довженка. Ми відсвяткуємо 25-річчя анімаційної студії «Пілот», засновником якої був наш земляк (колишній киянин), легендарний режисер Олександр Татарський; 20-річчя анімаційної студії «Шар»; 30-річчя мультфільму «Подорож мурашки» президента нашого фестивалю від Росії Едуарда Назарова; чверть століття фільму «Острів скарбів» президента фестивалю від України Давида Черкаського.

На «КРОК» приїде і новий Чебурашка. Аніматори Японії і Кореї створили повнометражний мультфільм з нашими улюбленими героями. Їх консультував художник Леонід Шварцман, а допомагали поет Олександр Тимофеєвський, режисери Михайло Алдашин і Михайло Тумеля.

Цього року ми спробували зібрати друзів «КРОКу», які поруч із нами ось уже 20 із гаком років. Упевнена, всіх порадує участь у фестивалі чудового угорського режисера й активного пропагандиста пісочної анімації Ференца Цако. Багато хто пам’ятає приголомшливе пісочне шоу режисера на закритті фестивалю кілька років тому. Ми попросили Ференца (цього року він член журі) повторити таке шоу, але, звісно, з іншим сюжетом на відкритті нинішнього «КРОКу». Хочемо надалі ввести деякі нові способи спілкування учасників фестивалю. Так, наприклад, окрім традиційних майстер-класів, запрацює — сподіваюсь, успішно — кіношкола для молодих аніматорів. Серед майстрів — відомі імена анімаційного кіно: почесний президент «КРОКу», знаменитий режисер Юрій Норштейн, лауреат премії «Оскар» Олександр Петров, американський сценарист і продюсер Чак Свенсон, який розповість про різницю сценаріїв повнометражного анімаційного фільму і телесеріалів. Лекцію про роль спецефектів в анімації прочитає супервайзер усіх фільмів Тімура Бекмамбетова, визнаний фахівець у цій сфері Олександр Горохов. Про музику повідає Норман Роже, один із кращих композиторів, які працюють в анімації. Його колега з Канади, провідний продюсер студії Nationalfilmboar Марсі Пейдж відкриє секрети продюсування.

Можливо, вийде створити програму, присвячену видатному італійському письменнику, сценаристу і художнику, великому другу «КРОКу» Тоніно Гуерра. Він двічі побував на нашому фестивалі і дуже його полюбив. Мріяв про міні-«КРОК» в Італії. Торік вдова Майстра Лора Гуерра, ніби виконуючи обіцянку Тоніно, запросила групу «КРОКівців» до Італії, на батьківщину Тоніно. Все пройшло чудово — ми побачили місця, де жив і творив знаменитий італієць, познайомилися з близькими йому людьми, показали цікаву кінопрограму. Можливо, Лора і президент Фонду Тоніно Гуерри Карло Санчісі приїдуть на нинішній «КРОК» з бажанням заснувати приз його імені. Це було б чудово.

До 20-річчя «КРОКу» чудові, просто фантастичні призи створив чудовий український режисер Олег Педан.

Незвичайним буде місце відкриття фестивалю в Одесі. Одесити запропонували — і ми з задоволенням погодилися    — провести церемонію в туристичному комплексі «Відрада Beach Club». На Ланжеронівському узвозі на прохання одеситів відбудеться майстер-клас Юрія Норштейна. Поїдемо і в дитячий будинок «Жемчужинка», де на нас чекають і з яким у «КРОКу» давні добрі стосунки.

— А знамените «Супермультишоу», на яке так чекають маленькі глядачі?

— Обов’язково відбудуться в Севастополі і Запоріжжі. А ось Київ від цього відмовився. Міський департамент культури, з яким ми багато років співпрацювали, просто викинув нас із плану, як і фестиваль «Молодість». Очевидно, що Києву фестивалі не потрібні. Гроші, які місто нам обіцяло, повинні були піти саме на заходи для київських дітей — ті самі супермультишоу. Адже дитячі «Супермультишоу» — це не лише показ улюблених мультфільмів, але й ігри, вікторини, головне — виступи клоунів та улюблених артистів, які озвучують мультперсонажі, і, звичайно, подарунки для діток.

Отже, цього разу доведеться обмежитись «дорослими» майстер-класами і вечорами анімації в київському Будинку кіно. Тут же 9 вересня пройде урочиста церемонія закриття ювілейного «КРОКу». Ми з задоволенням запрошуємо цінителів на єдиний (допрем’єрний) показ у Києві французького повнометражного анімаційного фільму «Чарівний ліс» режисера Жана Крістофа Дюссанта.

— А як справи з бюджетом фестивалю? Хто його фінансує, допомагає, підтримує?

— Це найболючіше питання, вирішувати яке з кожним роком стає дедалі складніше. Як завжди, проведення фестивалю фінансує Міністерство культури й України. Ми щиро вдячні Державному агентству України з питань кіно. Так само нам допомагають представництво «Росспівпраці» в Україні, Французький інститут в Україні та інші організації. З цього року Фонд «Розвиток України» Ріната Ахметова почав підтримувати кінопроекти. Наш фестиваль їх зацікавив, і ми отримали грантову фінансову підтримку. От і всі наші партнери.

Але незважаючи на всі фінансові проблеми, розумієш, що ми недаремно робимо свою справу. І наш корабель, який колись великим режисером Федором Хитруком було названо «кораблем диваків», ще не один рік, збираючи під своїми вітрилами чудову компанію, показуватиме багато чудових фільмів усім тим, хто любить це дивовижне мистецтво.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати