Перейти до основного вмісту

Маємо - не бережемо, втратимо - ридаємо

07 жовтня, 00:00

"Анна Болейн" зникла безвісти, а слід "Натюрморту з полуницею" взято

Більш як три місяці минуло після зухвалого пограбування Чернігівського художнього музею, про що "День" докладно розповідав (№№ 100, 102, 120). Нагадаємо, що за одну ніч західноєвропейська колекція музею втратила дев'ять картин, зокрема справжній шедевр "Ганна Болейн за гратами" Карла Фогеля фон Гольштайна, й три бронзові скульптури. Одне полотно - "Концерт" Гендрика Тербюггена - було невдовзі знайдено: картину, очевидно, врятував "формат" - мабуть, вона просто не вмістилася в багажнику автомобіля крадіїв. Але й без "Концерту" експерти оцінюють вартість викраденого в три з чвертю мільйона доларів.

До речі, минулого року серед білого дня прямо з експозиції музею вкрадено "Натюрморт з полуницею" Теодора Кампаріса Смітса. А втім, нещодавно на прес-конференції начальник УМВС в Чернігівській області полковник Валерій Бевз повідомив, що місцеперебування цієї роботи слідчим відоме. Залишилося лише її повернути. На саму ж ситуацію з охороною картин В.Бевз дивиться доволі песимістично: "Нікого вони не цікавили, доки їх не вкрали. Ви б тільки бачили, як у музеї зачинялися двері". Це закид на адресу музейних працівників. Не на висоті виявилася й охорона. Адже впродовж місяця, що передував пограбуванню, в музеї 67 разів спрацьовувала сигналізація, але нікого це не насторожило.

Охороні не платять, а культуру не фінансують

Виконуючий обов'язки начальника відділу Державної служби охорони (ДСО) при УМВС в Чернігівській області підполковник Борис Саранча повідомив кореспондентові "Дня", що художній музей входить до переліку об'єктів, що підлягають обов'язковій охороні його підрозділами. Проте, через відсутність коштів навіть наявну там кількість ПОХОРівців змушені були скоротити, що, звісно, не знімає з них відповідальності за те, що сталося.

Попри приписи про міліцейську охорону, що їх не раз туди надсилали, оновлення амортизованої сигналізації, як поінформували кореспондента у відділі охорони міськуправління міліції, все залишалося без змін. Аргумент був залізний: немає коштів. Що й казати, коли двері спустошеного грабіжниками сховища три тижні не зачинялися на замок, а їх просто забивали цвяхами.

Невдовзі після пограбування УМВС та управління культури підписали комплексну програму "Музейна безпека". Однак її реалізація, за визнанням заступника начальника Чернігівського управління культури Івана Буренка, знову ж впирається в нездоланну стіну безгрошів'я. Лише для фізичної охорони трьох музеїв архітектурно-історичного заповідника - художнього, історичного та військово-історичного - необхідно 213,8 тисячі гривень на рік. До цього слід додати ще 20 тисяч гривень для оснащення об'єктів технічними засобами.

Управління культури сьогодні неспроможне погасити заборгованість за охорону семи з двадцяти чотирьох державних музеїв області, що перебувають на його бюджеті.

- Якщо наша мінімальна потреба - 33,8 млн. гривень, а бюджетом затверджено 4,7 млн. і всі документи вимагають три чверті суми скеровувати на зарплату, безперечно, на охорону не залишається жодної копійки, констатує Іван Буренко. - Вже йде зима й 80 відсоткам закладів культури загрожує ще й вимерзання.

Як бачимо, ніби й державною є служба охорони, та й історико- культурні цінності - надбання та гордість України, а насправді до них нікому діла немає. Та й згадують про них лише тоді, коли треба плакати. Слушно каже Іван Буренко про те, що необхідно мати чітку державну програму захисту художніх цінностей, а не перекладати відповідальність за їхнє збереження на плечі МВС.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати