MonoOpera в новому вимірі Facetime
17 жовтня в Театрі на Подолі (в межах Року французької мови в Україні) чи не вперше в нас можна буде почути «Людський голос» Франсіса Пулєнка
Твір Франсіса Пулєнка La Voix Humaine Facetime, створений за відомою монодрамою Жана Кокто «Людський голос». Понад 50 років тому крізь «залізну завісу» просочилося й досягло слуху наших глядачів досить незвичайне творіння — моноопера Франсіса Пулєнка «Людський голос». Цей жанр у нас уже був трохи відомий («Сафо» і «Ноктюрн» М.Лисенка, «Іфігенія в Тавриді» К.Стеценка), але не користувався особливою популярністю у вітчизняної композиторської школи. Одинокий людський голос зі своїм особистим життям, пристрастю, горем, надією не так ефектно виглядав поряд із епічними оперними полотнами, динаміка окремого життя — на тлі традиційних монументальних сюжетів. Хоча українська сучасна музична література має чудовий приклад цього жанру: одну з найкращих опер Віталія Губаренка — «Ніжність» («Листи кохання»), створену 1972 року за новелою Анрі Барбюса, в якій виступала Євгенія Мирошниченко.
Одразу навіть і не згадаєш сучасних сценічних втілень ні української моноопери, ні, тим паче, дуже відомої європейської — «Людський голос» Франсіса Пулєнка на наших підмостках. Можливо тому, що заспівати самостійно цілу виставу під силу далеко не кожній співачці-актрисі, а створити сценічну версію подібної вистави підвладне не кожному режисеру.
Тож, сучасна версія для голосу і фортепіано мonoОperи про жінку, її колишнього і решту світу La Voix Humaine Facetime — майже безпрецедентний випадок на українській сцені. Та й дати символічно збіглися: 120 років із дня народження Франсіса Пулєнка та 130 від дня народження Жана Кокто.
Додайте сюди те, що це міжнародний українсько-голландський проект, тож режисер-постановник Кріс Колміс додасть новий вимір Facetime до цієї класичної постановки: за допомогою інтерактивного екрану, який служить одночасно дзеркалом над туалетним столиком і сучасною комунікаційною панеллю, — головна героїня робить відчайдушну спробу зберегти свій зв’язок із зовнішнім світом, але, на жаль, їй це не вдається. Тонка межа між фантазією і реальністю в сучасних засобах масової інформації та соціальних мережах призводить до альтернативних істин: коли людина на зв’язку з усім світом, але і в повній самоті водночас.
Цікаво й те, що ми почуємо версію для голосу і фортепіано, хоча в світі більш поширена оркестрова. Існує й більше записів моноопери саме з оркестром. Але відомий факт: будучи гарним піаністом, Пулєнк сам акомпанував мецо-сопрано. Тож це більш рідкісне виконання й автори проекту запишуть саме його для майбутнього CD під час показу в Києві.
«Людський голос» насамперед драматичний твір, з яким встигли попрацювати і Інгрід Бергман (фільм Теда Котчеффа), і Анна Маньяні (фільм Роберто Росселіні), і Педро Альмодовар («Жінки на межі нервового зриву»). Тому солістка La Voix Humaine Facetime — Катерина Левенталь (Нідерланди) теж акторка театру й професійна співачка мецо-сопрано, що працює солісткою в найвідоміших міжнародних театральних трупах, виступає сольно у відомих концертних залах і театрах світу, заснувала музичний театр LEKS Compagnie, а нещодавно дебютувала на сцені Голландської національної опери. Партію фортепіано виконає Марія Прилипко, лауреат міжнародних конкурсів, продюсер, автор проекту класичної академічної музики «Intermezzo. Світські музичні вечори», засновник і керівник музичної Broadway Kids Studio і продюсер цього проекту.
Щоб ще більше заінтригувати, додам цікавий факт-спостереження: Кокто і Пулєнк — два генія нетрадиційної сексуальної орієнтації, які ніколи цього не приховували і які так тонко відчули, зрозуміли й відтворили жіночу сутність, піднявши її до висот рідкісної позачасової щирості. Перший — у тексті, другий у музиці.