Перейти до основного вмісту

Партесний вимір

У Києві відбулося онлайн представлення диску української музики
21 жовтня, 10:22

Цей проєкт здійснений мистецькою організацією Open Opera Ukraine за підтримки Українського культурного фонду.

Нагадаємо, у минулому році Open Opera Ukraine розпочала масштабний проєкт «Musica sacra Ukraina: партесний вимір». Його місією та стратегією стала реконструкція і промоція української партесної спадщини в українському та світовому культурному просторі. Завдяки співпраці музикантів-виконавців, музикологів, істориків, культурологів з різноманітними культурними інституціями — архівами, бібліотеками, музеями — сьогодні ми маємо можливість почути українську барокову музику в автентичному звучанні.

Першою мистецькою акцією проєкту став концерт «Житель града Києва», що відбувся 2 червня 2019 року у знаковій київській локації — Софійському соборі Національного заповідника «Софія Київська». Тоді в автентичних акустичних умовах у виконанні вокального ансамблю під орудою Наталії Хмілевської, який було створено саме для цієї мистецької акції, прозвучали партесні композиції відомого композитора XVII століття Миколи Дилецького. Музичний доробок композитора, музика якого вважається культурною спадщиною України, Білорусі, Польщі, Росії, постійно поповнюється нововіднайденими творами, які допитливі науковці, що досліджують барокову музичну спадщину Речі Посполитої та Московії, відшукують в рукописних відділах українських та російських бібліотек. Більшість творів Миколи Дилецького, що були виконані на концерті «Житель града Києва», віднайшла в Національній бібліотеці Санкт-Петербургу відома білорусько-російська науковиця Ірина Герасимова, яка здійснила їх розшифровку та опублікувала у Польщі у 2018 році. Відома виконавиця та хормейстерка Наталія Хмілевська, яка вже багато років в Україні працює у царині ренесансного та барокового виконавства, змогла відтворити автентичне звучання акапельного колективу барокової доби, яке в акустичних умовах храму максимально передавало весь спектр музичних афектів.

Продовженням проєкту став запис диску «Musica sacra Ukraina», на якому представлено 13 партесних композицій — 10 творів Миколи Дилецького, виконаних на минулорічному концерті, та 3 концерти невідомих авторів. Ноти анонімних концертів, написаних для дванадцяти голосів, зберігаються в київській колекції Інституту рукопису Національної бібліотеки України імені В. Вернадського.

В онлайн презентації диску взяли учать співзасновниця та програмна директорка Open Opera Ukraine Анна Гадецька, відома дослідниця української партесної музики, наукова консультантка проєкту Євгенія Ігнатенко, музична керівниця проєкту Наталія Хмілевська та виконавець старовинної музики, випускник «Schola Cantorum Basiliensis» Роман Меліш.

На презентації обговорювалися питання специфіки виконання української барокової музики, її відмінності від європейської. Наталія Хмілевська та Роман Меліш також поділилися враженнями від запису диску, зокрема про особливості запису музики в акустичних умовах храму (диск було записано ще в одній знаковій київській локації — Кирилівській церкві). Наукова консультантка проєкту Євгенія Ігнатенко, котра розшифрувала анонімні концерти з київської колекції, детально зупинилася на специфіці текстової й музичної реконструкції партесних композицій, ще раз підкресливши, що нині лише мала частина рукописів партесних композицій (приблизно 10 відсотків), що зберігаються в київській колекції, розшифровано та видано. А отже — на музикологів-дослідників ще чекає багато відкриттів.

У рамках презентації було повідомлено про сайт, спеціально присвячений проєкту «Musica sacra Ukraina: партесний вимір» (http://lab.openopera.com.ua), на якому можна ознайомитися з проєктом та інформацією про диск. Коментарі до виконуваних творів висвітлюють їх текстові й музичні особливості. Є тут також церковнослов’янський текст та його український переклад, необхідні для більшого його розуміння, адже барокова музика є риторичною, її метою є донесення до кожного усіх шарів змісту тексту. На сайті можна ознайомитися з музикою записаних партесних композицій за допомогою сервісів Spotify, Apple Music, Youtube Music, а також замовити й традиційний компакт-диск.

З музичної точки зору диск «Musica sacra Ukraina» є вельми репрезентативним, бо демонструє стильову еволюцію партесної музики від 1670-1680-х років (твори Дилецького) до середини XVIII століття (анонімні композиції з київської колекції).

Сьогодні в Україні вже склалася традиція виконання партесної музики. Муніципальний камерний хор «Київ», львівський ансамбль давньої музики «А cаppella Leopolis», київські вокальні ансамблі «Concord» та «Мусикія» давали власні виконавські інтерпретації партесних композицій. Тим не менше, й досі український слухач мало знайомий з українською бароковою музикою, тому диск «Musica sacra Ukraina» є важливим для її промоції в Україні та за кордоном.

Сподіваємося, що проєкт «Musica sacra Ukraina: партесний вимір» у подальшому знайомитиме українських і зарубіжних слухачів з різними формами існування барокової музики, не лише вокальної, а й вокально-інструментальної, як це було блискуче зроблено львівським колективом «А cаppella Leopolis» (диск 2015 року «З творчого спадку віленської школи»), або звернеться до камерного варіанту партесного співу — триголосних композицій Миколи Дилецького, що є парафразами на текст плачу Богородиці, розшифрованих та опублікованих відомою московською дослідницею Наталією Плотніковою. Розмаїття форм української партесної музики стане свідченням її багатства та співвіднесеності з європейською музичною традицією.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати