Проти рабства і гравітації
Принципу Американської кіноакадемії — повчати й розважати — було дотримано й цього року
Отже, володарів «Оскара»-2014 оголошено.
Найкращий фільм — «12 років рабства», режисер — Стів Маккуїн (Британія).
Найкраща режисерська робота — Альфонсо Куарон — «Гравітація» із Джорджем Клуні і Сандрою Буллок.
Цікаво, що Стів Маккуїн і Альфонсо Куарон прийшли з авторського кіно. Маккуїн жодного разу не потрапляв навіть до списку номінантів і взагалі починав у такому специфічному, можна сказати, елітарному жанрі, як відеоарт, а Куарон спершу здобув визнання у себе на батьківщині, в Мексиці, завдяки таким камерним драмам, як «І твою маму також» (2001), але вже 2004-го успішно дебютував у Голлівуді «Гаррі Поттер і в’язень Азкабана» — преса писала, що це перший фільм, який правдиво передав сутність роману.
Першість «12 років рабства» — надто прямолінійного, не найвдалішого фільму навіть самого Маккуїна — це значною мірою суспільний жест. Як зазначав режисер в інтерв’ю, опублікованому у «Дні» 17 грудня 2013 року: «Із самого початку рабство було глибокою психологічною раною, з ним важко змиритися. Але людям набагато легше відвернутися від цієї проблеми, аніж досліджувати її». Схоже, американське, та й загалом західне суспільство досі до кінця не вилікувалося від цієї травми — звідси й підтримка Кіноакадемії, незрівнянна зі стриманим прийомом майстернішого, легшого й іронічнішого «Джанго звільненого» Тарантіно, присвяченого тій самій темі.
«Гравітація» веде перед за кількістю статуеток, але це переважно «технічні» нагороди; власне, і приз за режисуру — це також заохочення, скоріше, розвитку технологій зйомки. З погляду спецефектів «Гравітація» — справді крок уперед; її художні якості набагато скромніші. Але Кіноакадемія передусім враховує інтереси масового глядача, якого слід і повчати, й розважати. Звідси — і тріумф настільки різних робіт, як «12 років рабства» і «Гравітація».