Романтизм і японські ритми
У Національній філармонії України відбувся концерт Тошикі Усуї![](/sites/default/files/main/openpublish_article/20061206/4213-7-3.jpg)
Прозвучав Концерт для фортепіано з оркестром славетного композитора доби романтизму Роберта Шумана, а також фортепіанний концерт Кіоко Абе під назвою «Soundscape». Японський музикант виступив разом з Симфонічним оркестром Національної філармонії під керуванням Миколи Дядюри. На цьому вечорі київська публіка змогла ознайомитися з особливостями японської фортепіанної школи, оцінити її переваги і недоліки. Тошикі Усуї продемонстрував грунтовну, технічно якісну гру, стриманість і відсутність емоційних «надмірностей», властиву піаністам з Азії, виявив акуратність за рахунок відсутності того звукового розмаїття, яскравості, виконавської щирості, яку так полюбляє публіка в артистичних висловлюваннях. Але цього разу для слухачів не розкрилося темброве багатство рояля знаменитої фірми «Стейнвей», що стоїть на сцені Колонного залу ім. Лисенка (інструменти цієї марки вважаються кращими в усьому світі саме завдяки своїм звуковим характеристикам). Однак обережні темпи надавали ясність мелодійному малюнку і робили ансамбль піаніста з оркестром ще більш струнким і вивіреним. Серед позитивів виконавської манери японського піаніста — незвичайна неквапливість, м’якість і шляхетність тихого звучання, ясність, цікаві художні знахідки. Тошикі Усуї зробив незвичний для інших виконань найвідомішого шуманівського концерту акцент на поетичну витонченість, ліричний бік художньої індивідуальності композитора (який, як відомо, ототожнював себе з двома контрастними виявами особистості), — на відміну від більш поширеного трактування цього твору — бурхливо-схвильованого, палкого. Щоправда, слов’янській публіці така інтерпретація не дуже близька: адже зіграти весь нотний текст ще не значить зіграти музику. Проте зарубіжного соліста приймали вельми гаряче...
Концерт японського композитора Кіоко Абе, що завершував перший відділ, у виконанні Усуї прозвучав дуже органічно. Його три частини називаються: «Місто», «Присмерковий сад», «Феєрверк». Цей сучасний твір піаніст зіграв по нотах (на відміну від концерту Шумана, традиційно виконаного напам’ять). Оригінальна музична мова концерту, екзотичне звучання різних інструментів в оркестрі, енергія і віртуозність соліста справили гарне враження на слухачів.
У другому відділі вечора прозвучала «Органна симфонія» (партію органу виконав Валерій Михайлюк) — це віртуозний твір, повний яскравих тем, виглядав святково і ефектно у виконанні оркестру з його масштабним і різноманітним звучанням.
ДОВІДКА «Дня»
Тошикі Усуї народився 1977 року в м. Токіо, 1989 року відбувся його перший концерт з оркестром. Він навчався в Національному університеті образотворчих мистецтв і музики (Токіо), а також в університеті Моцартеум (Зальцбург, Австрія) під керівництвом професора Карла-Хайнца Каммерлінгера. Піаніст неодноразово виступав у супроводі різних оркестрів на батьківщині і за кордоном. З 1997 року виступає за кордоном (Тайвань, Сирія, Республіка Гаїті, Україна), концертує в Японії, Південній Азії, Європі, нагороджений багатьма призами на міжнародних музичних конкурсах і представляє міжнародну неурядову організацію «Музична допомога».