Шедеври Ігоря Стравінського повертаються
30 червня балети «Петрушка» та «Жар-птиця» прикрасять афішу Національної опери. Нагадаємо, прем’єра цих одноактних балетів відбулася одинадцять років тому.
Вистави ставили спеціально для гастролей у Німеччині, тому на київській сцені їх показали лише кілька разів.
— Я ретельно переглянув усі версії — від Моріса Бежара до Сержа Головіна, — розказав балетмейстер-постановник Віктор ЯРЕМЕНКО. — Вирішив, що на київській сцені головними будуть не пантоміма, а хореографія.
Кілька років тому на Конкурсі ім. С. Лифаря балет побачив видатний російський хореограф Юрій Григорович. Він зазначив: «Мабуть, про це мріяв Стравінський: більше руху, більше танцювальних сцен, більше життя». У новому «житті» «Петрушки», яке він отримає наприкінці 145-го театрального сезону, акценти у поновленому спектаклі змістяться: додадуть мізансцени, дещо перероблять та ускладнять партії солістів. Сцена переливатиметься всіма барвами ярмарку. Дух народних гулянь на Масляну відтворить головний художник Національної опери України Марія Левитська. А історію любовного трикутника (лялькову, але так схожу на людську трагедію), зіграють танцівники нового балетного покоління. Балет «Жар-птиця» — оригінальна версія.
Її автор — Віктор ЛИТВИНОВ: «У мене головний герой — Кощій Безсмертний. Я дозволив собі деякі витівки, «погрався» з образами. Це казка, але іронічна. Неймовірну музику Ігоря Стравінського дуже складно реалізувати у пластиці. Вона елітна і неповторна, живе немов своїм життям». — Поновлення обох балетів не означає їхню занадто часту появу на сцені нашого театру. Це Стравінський, а не Чайковський: «Петрушка» і «Жар-птиця» — не «Лускунчик» і не «Лебедине озеро»! Це вистави для підготовленого глядача, — вважає художній керівник балету Національної опери України Аніко РЕХВІАШВІЛІ. Нині у розпалі репетиції. Виконавців головних партій поки що не оприлюднюють, але вже відомо, що на прем’єрі у ролі Жар-птиці виступить прима київської сцени Тетяна Льозова.