Перейти до основного вмісту

Скандальний логотип

«В Полтаві почали все з кінця: розробили графічний символ, не маючи ніякої маркетологічної стратегії розвитку міста»
29 січня, 15:30

Минулого тижня у Полтаві на сайті «Полтава Туристична» презентували логотип міста. Здавалося, для регіону, що позиціонує себе як культурно-історичний центр, – це нерядова подія, оскільки такий символ є і засобом заробітку, і своєрідним знаком якості туристичного міста. Однак навколо логотипу розгорівся скандал як у засобах масової інформації, так і в соціальних мережах.

Річ у тім, що туристичний символ міста розробила арт-студія Артемія Лебедєва. Керівником цього проекту є російський дизайнер, відомий своєю українофобською позицією, про що свідчать його пости на сторінці у соціальній мережі Facebook. Зокрема, Артемій дуже піднесено ставиться до анексії Росією Криму і вважає її законною. До того ж, на честь річниці возз’єднання Криму з Росією представив новий логотип півострова «як оплоту Чорноморського флоту і курорту».

Одразу після того, як стало відомо, хто є творцем символу міста Полтава, громадськість висловила своє невдоволення, а засоби масової інформації надали широкого розголосу цьому інцидентові. З’явилися закиди, що полтавська міська влада витратила на замовлення  великі кошти з бюджету міста, однак цю інформацію спробували спростувати на офіційному сайті міськради. «Полтавська міська рада та її виконавчий комітет повідомляють: ніяких офіційних замовлень щодо створення логотипу міста Полтавський міськвиконком студії Лебедєва, як і будь-кому іншому, не робив! Жодної копійки з міського бюджету на замовлення або створення логотипу міста не було витрачено!», - запевнили можновладці. А заступник міського голови з питань діяльності виконавчих органів Світлана Тарашевська заявила, що з приводу розробки логотипу управлінню культури, а саме відділу туризму, ніхто ніяких вказівок не давав. «Щодо оприлюднення логотипу як такого, що вже затверджений, на мою думку, тут було перевищення службових повноважень начальником відділу туризму, адже він не погодив цього питання ні з ким», - наводить слова Світлани Тарашевської сайт Полтавської міської ради.

Ми спробували поцікавитися думкою з приводу ситуації, що склалася, у начальника відділу туризму та культурної спадщини управління культури Віталія Павлова, проте зв’язатися з ним так і не вдалося. Однак його позиція була оприлюднена на все тому ж сайті Полтавської міської ради: «Питання створення туристичного логотипу періодично піднімалося, але конкретних пропозицій від громади міста не було. Влітку 2015 року така пропозиція (на безоплатній основі!) надійшла від київського представництва арт-студії Артемія Лебедєва. Усі спекуляції, які піднімаються в ЗМІ стосовно мільйонів, витрачених на створення даного логотипу, не відповідають дійсності. Жодної копійки з міського бюджету не було витрачено. Я підтверджую, що інформація, викладена мною, була недостовірною, а точніше, неточною. Бо всі сприйняли логотип як вже затверджений для міста. А мова йшла про можливий логотип для «Полтави Туристичної». У зв'язку з тим що йде такий негативний розголос у ЗМІ Полтавщини та України, безперечно, даний логотип уже ні в якому разі не розглядатиметься навіть як можливий туристичний логотип».

Однак напередодні виходу матеріалу в мережі з’явилася скан-копія листа, котрого начебто отримала студія Артемія Лебедєва від полтавської міської влади із проханням про створення символу. Лист датований 28 вересня 2015 року, а також підписаний начальником управління культури Ларисою Кречко. Тобто, якщо цей лист був підписаний Ларисою Миколаївною, це означає, що всі попередні виправдання міської влади з цього приводу нівелюються, а наявність підпису означає, що влада була обізнана стосовно створення символу сумнозвісною студією.

КОМЕНТАР

Дмитро Козиренко, голова ради координаторівгромадської платформи «CITY Lab»:

- Особисто мені в цьому інцидентові шкода начальника відділу туризму Віталія Павлова, адже я знаю його як нормальну ініціативну людину. Він є одним із небагатьох чиновників, з яким можна вести діалог. Складається враження, що у ситуації з логотипом його намагаються зробити винним. Щодо самої ідеїстворення логотипа, можу сказати, що це зараз дуже модно, але мені здається, що у Полтаві почали все з кінця: розробили логотип, не маючи ніякої маркетологічної стратегії розвитку міста. Тобто ніхто не буде писати стратегію під логотип, все повинно робитися навпаки.

Мені не хочеться звинувачувати відділ культури, тому що насправді це питання не до них, адже вони виявили ініціативу, за яку, на жаль, покарають. Особисто я схвально ставлюся до подібної ідеї, але проблема в тому, що більше ніхто у міській раді не переймається питаннями стратегічного розвитку міста.  Утім добре, що відділ культури визнав свою провину. Тепер питання до інших структурних підрозділів: чому ми не розробляємо стратегію розвитку міста, чому ми не знаємо, що і як розвивати. Лише після вирішення цих питань виникне потреба в логотипі.

Артур АРОЯН, архітектор:

- Символ вважаю "неактуальним". Тобто він не відображає сутності Полтави сьогодні. І таку сутність взагалі треба визначити – це питання глибокого дослідження. У логотипі досить механічно поєднані орнаменти українського модерну Кричевського і лук зі стрілою з герба міста, що викликало багато оригінальних асоціацій. Я не назвав би його провальним, але він просто не асоціюється з містом. Шрифт також, на мою думку, невдалий.

Одразу скажу: критикувати легко. Зробити щось, а тим більше продукт такої значущості, - серйозний виклик. Чи є в Полтаві люди, які здатні на це, - однозначно є. Їх небагато, але вони дійсно можуть системно проробити весь брендинг міста. До речі, мій товариш Артем Гусєв разом із викладачем графічного дизайну Андрієм Мохірєвим декілька років тому розробили цілу концепцію туристичного бренду міста. На мою думку, це була досить потужна робота, яка цілком могла б бути втілена. Але я цілком погоджуюся з колегами із CityLab,  що будь-яке рішення щодо затвердження бренду міста має відбуватися лише на основі результатів відкритого анонімного конкурсу.

Вікторія РОДІЧЕВА, представник ВГП «Нова Полтава»:

- Відразу скажу: я не  фахівець. Тому коли побачила логотип вперше, відзначила спочатку його кольори. Особисто мені вони до вподоби – це кольори Полтави. Але за мить побачила візерунки, які не мають нічого спільного з Полтавою. Навіть навпаки, скоріше нагадують російську народну творчість. Нічого такого, що мені, корінній полтавці, підказувало б про належність логотипа саме моєму містові. Як тоді цей символ може зацікавити людей з інших куточків країни їхати до нас «на відвідини»? Що у ньому нашого, полтавського, самобутнього? Нічого.

Питання «політичної складової» розробника даного логотипа  навіть обговорювати не хочеться. Все сказано до мене. Спочатку побачила картинку і зробила висновки сама для себе, потім дізналася, хто автор. І це стало лише останньою краплиною несприйняття.

Як завжди, коли «щось пішло не так», у нас намагаються знайти не винного, а крайнього. Тобто того, на кого можна все списати. Відповідальність мають нести ті, які уповноважені керувати і підписувати документи.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати