Перейти до основного вмісту
На сайті проводяться технічні роботи. Вибачте за незручності.

Театральна «курка»

У київському «Акторі» з’явилася «Без вини винуватА»
09 січня, 16:30
«БЕЗ ВИНИ ВИНУВАТА» - ЦЕ ІСТОРІЯ ПРО ЗАКУЛІСНЕ ЖИТТЯ АКТОРІВ ПРОВІНЦІЙНОГО ТЕАТРУ

Чи може бути велике мистецтво театру на маленькій сцені? Виявляється, може. Якщо це диво творять талановиті актори. Йдеться про нову виставу мініатюрного, але стійкого київського театру «Актор» спільно з Театром ім. Л. Варпаховського, (Монреаль, Канада) «Без вини винуватА», поставлену Григорієм Зіскіним  за п’єсою Миколи Коляди «Курка». Принагідно складемо подяку популярному російському драматургові з Єкатеринбурга, щирому українцю, за те, що він відмовився від авторського гонорару на користь київської вистави.

Нагадаємо, у  класика російського театру Олександра Островського  є драма «Без вини винуваті», дія якої відбувається в акторському середовищі. Наш сучасник Микола Коляда написав «закулісну комедію» про служителів Мельпомени у глибоко провінційному театрі сьогодні. В Києві виставу назвали «Без вини винуватА», бо режисер Григорій Зіскін вважає, що кожна з трьох героїнь-актрис завинила перед колегами, перед коханими і  перед Театром.

А диво цієї вистави полягає ось у чому. В акторській професії існує поняття: спосіб існування актора в ролі. Йдеться про те, що виконавець налаштовує власний організм (тіло й душу) на певні психологічні стани персонажа, на жанрові особливості твору та стиль режисерського рішення вистави. Так утворюється цілісний образ, ясний характер героя. І ми, глядачі, віримо, що ось це - добропорядний дядя Ваня, а цей негідник, а це Вовк, поросятко або Мавка…

Складність, на перший погляд простенької, забавної п’єси М.Коляди полягає в тому, що історія діється у закулісному житті провінційних акторів ДДТ (Дощатовського драматичного театру ім. Гоголя). Три актриси, головний режисер і адміністратор у своїх нервово-перенапружених стосунках являють себе або цілком щирими, або фальшивими, або впадають у стани колись зіграних ролей чи класичних образів, виголошуючи їх як власні тексти відомих п’єс. Таким чином актори, за умов драматургічного матеріалу, змушені неодноразово змінювати спосіб свого існування в ролі. І роблять це блискуче!

У центрі подій Алла у виконанні Анни Варпаховської, яка  1995 р. заснувала в Канаді театр імені свого батька - видатного режисера Леоніда Варпаховського, а нині часто бере участь  у виставах Київського театру російської драми ім. Лесі Українки, де колись працював Леонід Вікторович.

Алла -  осіннього віку зірка задрипаного провінційного театру, ревнує до сцени, до своїх ролей, до молодості юне акторське обдарування – Нонну (цю роль грає Ольга Олексій). Варпаховська віртуозно не переходить, а перепливає зі стану в стан, з інтонації в інтонацію, розгортаючи яскравим віялом комічно-драматичний образ прем’єрші, між пальцями якої спливає час. Її час!

Її подругу Діану актриса Лідія Яремчук грає такою гранично наївною і душевно розчахнутою, що немає потреби зазирати в глибину її єства – глибини там немає, зате є святковий сонячний блиск дрібної хвилі на мілководді.

Чарівна Нонна (Ольга Олексій), прокладаючи свій шлях до прем’єрства через  ліжка головного режисера і адміністратора, спіймана на гарячому. Вона майже всю виставу мовчить, річ в собі, уважно спостерігає громи і блискавки над собою, щоб нарешті гаркнути на всю компанію – і… монологом із «Грози» Островського явити неабиякий акторський талант.

Окремим діамантом звучить гамлетівський монолог «Бути чи не бути?» в устах головного режисера Федора (артист Сергій Мельник). Розпочатий у комедійному ключі, текст поступово набирає обертонів серйозу і болючої глибини, звучить як самоаналіз і запрошення до співроздумів над цінностями життя.

Нарешті актор Михайло Жонін талановито грає бездарність. Його адміністратор Вася - жеребець, з якого талановита актриса Алла намагається зробити артиста, а насправді він – колода колодою! Можливо, актор трошки перебільшує в засобах виразності порівняно з мереживом своїх партнерів, але його дерев’яність цілком переконлива і навіть зворушлива.

Геній комедії Мольєр казав: «Нелегко змусити сміятися порядних людей». Театру «Актор» це вдалося…

Валентина ЗАБОЛОТНА, театрознавець

Фото Юлії ЛЕДЕНЕВОЇ

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати