Вірус тоталітаризму
У Центрі Леся Курбаса поставили музичну виставу «Картин не буде» за повістю Даниїла Хармса «Стара»
Хармськівську «Стару» написану 1939 року, тобто за три роки до смерті автора. Це фантасмагорія про напівголодного письменника, в оселі якого з’являється незнайома стара, яка несподівано помирає, а інтрига в тому, щоб благополучно позбутися трупа. Події відбуваються на грані сну і дійсності, головний герой постійно приймає одне за інше.
Абсурдистська естетика твору дає постановникам свободу для інтерпретацій. В українських театрах останніми роками поставлено щонайменше чотири вистави за мотивами «Старої», які відрізняються між собою як за концепцією, кількістю задіяних акторів, так і за жанровими рішеннями.
Молодий режисер Діана Айше представила музичний перформанс, у якому поєднано елементи драматичного театру та опери. Учасники Luna Ensemble сидять у глибині сцени, але їхня функція не зводиться лише до музичного супроводу дійства. Вони час від часу кидають репліки, глузують із головного героя, сміються, виходять на передній план до публіки тощо. А дехто, як клавесиністка Юлія Ваш, взагалі грає повноцінну, хоча й епізодичну роль Дамочки. І гарно грає!
Музику до вистави написав київський композитор Максим Коломієць, точніше, він написав лише похоронно-весільний марш, а все решта — це його обробки творів класиків: аранжування танцю Sorocaba Даріуса Мійо, парафраз на тему арії Іоганна Себастьяна Баха, змінений до невпізнанності фрагмент однієї із сюїт Іоганна Якоба Фробергера, що не випадково тут звучить у вкрай уповільненому темпі, створюючи ефект певної загальмованості всього дійства.
Головного героя — Автора грає Олексій Доричевський. Він розповідає про свої пригоди й видіння, бажання та острахи; голос його несміливий, ніби він весь час сумнівається й чогось боїться. Стару та інших персонажів грає теж О. Доричевський. Йому вдається створити поліфонію типажів і характерів, змусивши глядача на якусь мить повірити, що разом з ним, боязливим інтелігентом-невдахою, на сцені пив горілку типовий «русский мужик» Сакердон Михайлович.
На перший погляд, у цій виставі нічого не нагадує про наше тоталітарне минуле — ані музика, ані костюми артистів, ані декорації: підвішені до стелі стільці у сценографії Володимира Карашевського та Ольги Новикової символізують хаос, якого в СРСР, як і сексу, бути не могло. Совєцьким символом, та й то дуже умовно, можна назвати хіба що червоні хустки, характерно пов’язані на дівчачих головах — так колись зображали колгоспниць чи доярок радянських ферм. Але вистава — саме про посттоталітарну свідомість, її живучість. Цей постійний страх, безнадія, відчуття безвиході та якесь безпросвітне, глупе невезіння головного героя. Хоч би що він планував — йому нічого не вдається здійснити. Бодай опинитися в одній кімнаті з гарненькою дівчиною, яка не просто прийняла запрошення прийти до нього в гості, а навіть виявила бажання пити горілку. Тобто перешкоди не зовнішні, вони — всередині, у свідомості, думках, мріях. Безглузда фраза: «Картин не буде», що упродовж вистави звучить кілька разів, асоціюється з відомим штампом: «Кіна не буде», що відсилає знову ж таки до радянського кінематографа. І стає сумно, майже по-чеховськи тужливо...