Перейти до основного вмісту

«Захмарені землі»: повідомлення про втрату

В Мистецькому Арсеналі відкрилась експозиція Clouded Lands («Захмарені землі»), присвячена 30-річчю Чорнобильської катастрофи
04 травня, 21:01

Одним з організаторів виставки виступив міжнародний арт-колектив Food of War («Їжа війни»), що досліджує взаємозв’язок тем їжі та війни через мистецтво. Food of War розробив проект європейського виставкового туру, відтворивши шлях радіоактивної хмари у 1986 р. Маршрут, розпочатий у Києві, продовжиться через Білорусь, Німеччину, Італію, Іспанію, Норвегію та завершиться в Лондоні у квітні наступного року.

Крім колективу Food of War, серед учасників якого Омар Кастанеда, Квентіна Валеро, Ернан Баррос, Сімоне Маттар, Мартін Хайдук та Зінаїда Ліхачева, у кожній країні до проекту долучатимуться локальні художники. У «Мистецькому Арсеналі» Україну представили Гамлет Зіньківський, Роман Михайлов, Владислав Новаківський,  Анна Котц, Ярослав Коломійчук, дует Krolikowski Art, Артем Волокітін, Степан Рябченко, Сергій Погребиський, Юрій Мусатов.

Якщо ж казати суто суб’єктивно, то мені як глядачеві найбільше запам’яталися інсталяції, створені за межами  Food of War: «Опромінення» та «Прекрасний Чорнобиль».

«Опромінення» (оригінальну назву можна перекласти також як «викриття», «виставляння (під сонце чи дощ)» «піддавання ризику») – це фотосерія японського митця  Кадзуми ОБАРИ.

Обара знайшов у Прип’яті стару плівку «Свема» і знімав на неї протягом багатьох років життя дівчини, котра народилась лише через 5 місяців після вибуху на ЧАЕС. Після вимушеного видалення щитовидної залози вона живе лише завдяки великим дозам гормональних препаратів. 

На знімках (термін придатності плівки давно збіг) майже втрачений контраст, обриси здебільшого розмиті у переважанні білого. Фактично в Обари вийшла розгорнута в багатьох кадрах картина примарного світу – такої собі реальності після тотального кінця, коли і речі, і люди майже повністю випали з кола звичних сенсів – а по-іншому після катастроф такого масштабу й не буває.  Обарі як нікому на виставці вдалось передати оце посткатастрофічне розутілення.

Водночас «Прекрасний Чорнобиль», що сусідить з «Опроміненням», являє собою його формальну протилежність – це експозиція  артефактів Зони, знайдених етнографічними експедиціями в поліських селах. Пожовклі родинні фото, дерев’яні вироби, навіть назв яких точно не знаєш, фрагменти меблів, старі вікна, рушники – вся секція допомагає зрозуміти, наскільки багатий і унікальний пласт культури опинився за колючим дротом.

По суті, «Опромінення» і «Прекрасний Чорнобиль» у діаметрально протилежні способи повідомляють про втрату – і сумарний ефект цього повідомлення вартий решти виставлених в «Арсеналі» робіт.

Це насправді піднімає ще одну проблему, пов’язану з мистецькою рефлексією наслідків Аварії: здається, тут геть не працює звичний набір метафор, яким звикли оперувати актуальні художники. І це питання виходить далеко за рамки конкретної експозиції.

 Виставка Clouded Lands триватиме в «Мистецькому Арсеналі» до 9 травня.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати