Чим і як сьогодні живе перша недержавна кіностудія України?
«Контакт» продовжує документальний серіал «Обрані часом» фільмом про композитора Євгена Станковича «Людина є таємниця»Минулого тижня у столичному Будинку кіно відбувся прем’єрний показ фільму режисера Мурата Мамедова «Людина є таємниця». Ця стрічка – документальний фільм про видатного композитора, професора, Народного артиста України та Героя України Євгена Станковича. Продюсером фільму став директор студії «Контакт» Леонід Винокур.
У фільмі немає біографічних даних про композитора, натомість звучать його твори. Два з них, що присвячені страшним подіям вітчизняної історії, «Панахида за померлими з голоду» та «Реквієм-Каддиш «Бабин Яр» взято за сюжетну основу. Обидва музичні твори у фільмі поєднуються зі спеціально написаними під цю музику віршами Дмитра Павличка, а на екрані змінюють одне страшні архівні кадри часів Голодомору та вбивства у Бабиному Яру.
«Ми вирішили відійти від класичної форми фільму-портрета, в якій зазвичай розповідається про те, де герой народився, вчився, на кому одружився. У такому разі про героя розповідають колеги, сусіди, мистецтвознавці… Ми вчинили інакше, адже повною мірою розповісти про творчість геніального композитора Станковича не під силу жодному кінематографісту. Тому ми обрали тільки два його надзвичайні твори і, відштовхуючись від них, зробили фільм, – розповідає режисер Мурат МАМЕДОВ. – Найбільша складність полягала в тому, що нам хотілося ввести в фільм більше музики, але водночас не перетворити його на фільм-концерт, щоб не втратити кінематографічну мову».
Прикметно, що і режисер, і герой приблизно одного віку (Євгену Станковичу минулого року виповнилося 70, а Мурату Мамедову – 73 роки). Вони неодноразово працювали над спільними проектами. Вочевидь, тому режисеру вдалося розкрити характер видатного композитора без наведення біографічної довідки, а лиш через його музику, кадри з буденного життя та роздуми. Одне з центральних питань, порушених у стрічці: як і чому люди можуть прагнути смерті тисяч собі подібних?!
«У нас прекрасна школа неігрового документального кіно, а Мурат Мамедов – це справді зірка жанру. Це людина, яка зовсім не думає про звання чи премії, а натомість має багато перемог на фестивалях, які і є справжнім визнанням, підтвердження високого мистецтва і професіоналізму», – говорить Сергій ТРИМБАЧ, голова Спілки кінематографістів України.
Фільм «Людина є таємниця» - це свого роду продовження великого документального серіалу «Обрані часом», який започаткувала засновниця кіностудії «Контакт» Лариса Роднянська. В рамках цього циклу було знято понад 50 стрічок про долі видатних людей, які народилися в Україні і привнесли щось до світової культури. Раніше у фільмах розкривалися переважно особистості минулого. Євген Станкович – наш сучасник, і в цьому особливість нового фільму. «Контакт» планує передати фільм для показу на декількох українських телеканалах та відправити на кілька фестивалів документального кіно в Україні та Росії.
Кіностудія «Контакт» була створена у 1987 році при Спілці кінематографістів України. Вона стала першою недержавною студією в Україні. З дня заснування її очолювала Лариса Роднянська – кінодокументаліст та мати відомого режисера і продюсера Олександра Роднянського. Вісім років тому вона пішла з життя, і генеральним директором став її заступник – Леонід Винокур, який продюсував, зокрема, і новий фільм Мурата Мамедова.
З кіностудією співпрацюють найвідоміші режисери як художнього, так і документального кіно – це М. Мамедов, Т. Золоєв, М. Мащенко, О. Фіалко. Колектив, який зібрала Лариса Роднянська, і до цього часу лишається у своїй більшості сталим і дуже дружним. Фільми кіностудії «Контакт» купують такі українські телеканали як Перший національний, «1+1», «Інтер». Деякі стрічки були показані також на регіональних та іноземних телеканалах.
Зараз студія знімає по 2-3 фільми на рік, а в кращі часи, за словами Леоніда Винокура, це було 5-7 стрічок. «Звичайно, зараз важкий час для кіно, це вам скаже будь-хто з нашої сфери. Основна проблема – фінансування. У режисерів є багато талановитих ідей, але без грошей від Держкіно їх не реалізувати. Раніше нам ще замовляли фільми з міністерств, наприклад, екології та охорони здоров’я, а зараз і в них самих грошей немає. Однак, є позитивні зрушення, на минулий рік голова Агентства кінематографії Катерина Копилова «вибила» 120 мільйонів гривень на кіно, а не 20, 30 чи 40, як це було зовсім недавно. Я особисто за це їй дуже вдячний».
Леонід Винокур розповів також над якими проектами зараз працює колектив кіностудії. Відомий сценарист Олександр Рожен написав сценарій, а його син Андрій вже зняв короткометражний художній фільм «Солов’ї, солов’ї». Зараз студія чекає грошей на його монтаж. Крім того наприкінці грудня «Контакт» запустив у виробництво повнометражний художній фільм «Ріпка», в якому порушується соціальна тема, проблеми в стосунках батьків та дітей. Олег Фіалко є автором сценарію і продюсером, а Ганна Окулевич співавтором і режисером. Цей фільм стане її дебютною повнометражною картиною.
«Також ми починаємо роботу над дуже цікавою документальною картиною про Чорнобиль, яка має назву «По той бік ночі». Це фільм про старих людей, які родом з земель, що зараз у зоні відчуження. Колись їх виселили, а потім вони тихенько повернулися й живуть там без електрики й усіх інших зручностей. Одна з героїнь у вже написаному сценарії каже: «Як можна залишити цю землю, поранену та понівечену, це все одно що покинути хвору матір». Правильно сказано, правда? Отаким чином люди доживають там свій вік, попри те, що за вікном 21 сторіччя», – розповідає Леонід ВИНОКУР.
Режисер й автор сценарію фільму – поетеса Ольга Самолевська. Вона вже багато років разом із Ліною Костенко здійснює експедиції в зону відчуження. Скоріш за все, Ліна Костенко також буде залучена до зйомок фільму.
Author
Катерина ТолокольниковаРубрика
Медіа