День Перемоги чи День пам’яті?
Українські канали й досі формують сітку мовлення 9 Травня за радянськими штампами
«День Перемоги» і «День пам’яті загиблих у війні» — різниця у назві відчутна. Напередодні 8-9 травня Український інститут національної пам’яті (УІНП) розробив поради та методичні вказівники для журналістів щодо правильного найменування історичних явищ. Найбільше історики акцентують увагу на неможливості підміни словосполучення «Друга світова війна» «Великою Вітчизняною». «Розгляд Другої світової війни як Великої Вітчизняної, відродження радянських традицій відзначення Дня Перемоги також використовуються для відновлення та посилення ідеологічного впливу Росії на пострадянському просторі. Як засвідчили останні події в Криму та на Сході України, цей ідеологічний вплив стає основою для проросійських і антидержавних настроїв в Україні», — йдеться у матеріалі. Експерти радять акцентувати увагу на персональних історіях українців-учасників війни, не лише вояків, а й тих, хто пережив її в тилу чи на окупованій німцями території. Зосередити увагу на всебічному й об’єктивному висвітленні умов окупації, полону, повоєнного часу та зображати війну як трагедію та гуманітарну катастрофу, яка забрала життя мільйонів людей, завдала непоправних втрат людській цивілізації та культурі. Також УІНП склав для журналістів список істориків, яких можна запрошувати на ефіри як коментаторів, а також список фільмів для можливої трансляції про Другу світову війну, що адекватно відображають минулі події.
«Найбільша небезпека є у подальшій політизації 9 травня, — коментує «Дню» Володимир В’ЯТРОВИЧ, кандидат історичних наук, директор Українського інституту національної пам’яті. — Коли у питаннях історичної трагедії головними спікерами є політики, надзвичайно важливо, щоб журналісти знайшли спільну мову з істориками, які значно краще можуть дати оцінку тим подіям, що не ділитимуть Україну. Ми, на жаль, бачимо, що деякі політики готові використовувати навіть важке українське минуле задля здобуття своїх політичних дивідендів. Щодо назви, то, очевидно, Україна має використовувати ті поняття, які використовують у всьому світі й позбавлені пропагандистського змісту. Недоречно казати про Велику Вітчизняну війну, тому що це був один із міфів створення СРСР. Варто казати про Другу світову, яка для українців розпочалася ще 1939-го, а не 1941-го. Потрібно максимально відмовлятися від конструкцій радянсько-російської пропаганди, коли війну передають у простому чорно-білому форматі, де з одного боку — німці, а з другого — «наші». Натомість для українців ця війна була надзвичайно багатошаровою і неоднозначною, коли люди часто вбивали одне одного, воюючи за чужі інтереси».
Та деякі українські канали на такі поради не зважають. Наприклад, як повідомляє прес-служба телеканалу «Інтер», їхніх глядачів чекає святковий концерт «Перемога. Одна на всіх», головна ідея якого — «показати, що зв’язок між героїчним поколінням Великої Вітчизняної війни і тими, хто живе в XXI столітті, нерозривний, а пам’ять про подвиги народу, що переміг фашизм, продовжує об’єднувати». Здається, «інтерівці» хотіли побити рекорд у використанні великої кількості російської пропаганди в одному реченні. Крім цього, телеканал активно анонсує ходу на «Безсмертний полк». Зокрема в Києві «Інтер» закликає 9 травня пройти маршем пам’яті з фотографією діда-фронтовика. На запитання «Дня», чи не доцільно відмовитися від анонсування акції, адже її можуть використати з провокаційною метою, прес-служба «Інтеру» відповіла: «У нинішньому році до телеканалу «Інтер» звернулася Київська міська організація ветеранів України, яка є безпосереднім організатором акції «Безсмертний полк», з проханням надати інформаційну підтримку. Ми переконані, що дуже важливо приділяти увагу кожному з ветеранів, адже з кожним роком їх стає все менше. Необхідно зберегти пам’ять про людей, які ціною свого життя відстояли нашу землю. Тому «Інтер» протягом багатьох років підтримує акції та заходи організацій ветеранів. «Інтер» планує здійснювати телевізійну зйомку ходи та інших урочистих заходів, які пройдуть в День Перемоги по всій Україні».
Не відстають від своїх колег і журналісти телеканалу «Україна». 9 та 10 травня на цьому мовнику збираються транслювати голлівудський за стилістикою блокбастер із російським присмаком Федора Бондарчука «Сталінград» («День» писав про цей фільм у статті «3D замість... історії»). З такими «своїми» і «чужих» не треба.
«Від самого повідомлення «Інтеру» щодо свого концерту віє радянщиною, — розповідає Володимир В’ятрович. — Йдеться про якийсь тріумф, народні маси, але не йдеться про конкретного солдата. Не говориться, що головним здобутком цієї війни стало те, що вона закінчилася. Тези про «перемогу одну на всіх» — це та ж радянська пропаганда. Боюся, що сьогодні її досить активно використовуватимуть російські ЗМІ. А українському телебаченню, як найбільш масовому мовнику, потрібно було б зосередитися радше на інформаційно-просвітницькій роботі. Таким чином ТБ виконає набагато важливішу роль, вшановуючи пам’ять українців, що загинули у боротьбі з нацизмом».