Фото як привід зазирнути в очі
Понад 80 портретних знімків зібрано на виставці відомого «візуального» майстра Наталії Компанцевої
Енергії відомого кінооператора та фотомайстра Наталії Компанцевої міг би позаздрити багато хто зі значно молодших її колег. Цього року вона відзначає своє 70-річчя (хоча сама фотограф та багато хто з її оточення переконливо наполягає на цифрі 25), а заразом і 40-річчя своєї «візуальної» — операторської та фототворчості. До експозиції виставки робіт Наталії Компанцевої в Бібліотеці імені Вернадського в Києві увійшло понад 80 фоторобіт, створених із кінця 60-х і аж до нашого 2010 року. Усе це — виключно портретні знімки. Фотограф зізнається, що найбільше об’єктив її фотокамери вабить саме цей жанр. «Люблю знімати людей, але не знаменитостей, а простих людей у різних країнах, незалежно від їх професій, віросповідання та соціального статусу, а також їхній спосіб життя, побут, роботу та захоплення. Я не схильна до гламурної фотографії, мене цікавлять живі люди, в очах яких світиться думка», — пояснює фотограф. Утім, серед експозиції усе ж можна зустріти декількох людей непересічних, наприклад, Олега Янковського та Романа Балаяна.
Аналізуючи 40 років із історії фотографії, які Наталії Компанцевій довелося бачити на власні очі, вона каже: «Перш за все змінилися технології. У певний період майже всі фотографи перейшли на «цифру». Щоправда, сьогодні знову повертається плівка, але тільки до забезпечених людей, або професіоналів. Ще одна цікава закономірність: коли з’явилися «мильниці» та масова кольорова фотографія, коли колір заполонив усе, то одразу виникла зворотна тенденція — усі тепер працюють із ч/б. Насправді ж чорно-біла фотографія завжди була виразнішою за кольорову».
Щодо жанрових преференцій Наталії Компанцевої, то їх фотограф пояснює просто: «Люблю портрети, бо вони дають змогу зазирнути в очі людини». Мабуть, саме тому немає сенсу говорити про узагальнений образ цієї фотовиставки, адже кожен окремий знімок стоїть ніби осторонь інших — адже розповідає про конкретну особистість. Кожен знімок — це індивідуальна історія — не лише того, хто на ньому зафіксований, але й самого автора. Частину експозиції складають фото, зроблені в екзотичних країнах. 2010 роком датовані колоритні ефіопські знімки. До чого ми ведемо? До того, що людина, в якій вирує життя — це завжди захоплююче видовище. Так само як і результати її творчості — чим би вона не займалася. Погодьтеся, не кожен наважиться навідатися на «чорний континент» навіть замолоду. А Наталія Компанцева пішла на це з легкістю — в свої 70. Тобто, перепрошую, 25...
Виставка Наталії Компанцевої працюватиме в Національній бібліотеці України імені Вернадського до 23 березня у будні з 9.15 до 17.30.
ДОВІДКА «Дня»
Наталія КОМПАНЦЕВА — відомий український кінооператор, визнаний фотомайстер. Зняла понад 100 короткометражних і вісім повнометражних фільмів, зокрема, два ігрових художніх фільми з режисером Володимиром Хмельницьким. Тричі лауреат кінофестивалю «Молодість». У її арсеналі також — Золота медаль Міжнародного фестивалю в Кишиневі в 1980 році, Срібна медаль Всесоюзного фестивалю спортивного кіно в Каунасі 1983 року. Призер та переможець багатьох міських та республіканських фотовиставок і конкурсів. Мала сім персональних виставок у різних містах України, а також у Аддіс-Абебі (Ефіопія). Учасниця понад 20-ти Міжнародних європейських та азійських фотосалонів. Нині — голова худради Національної спілки фотохудожників України.