Перейти до основного вмісту
На сайті проводяться технічні роботи. Вибачте за незручності.

Футбол і НТКУ

Можливості найпотужнішого державного телевізійного мовника використовуються для задоволення потреб прямих комерційних конкурентів
09 липня, 00:00

«Ми не можемо показати цей матч на нашому каналі. Він буде транслюватися на іншому дружньому нам каналі...» Ці слова прозвучали в ефірі Першого Національного державного телеканала з вуст представника абсолютно сторонньої для Першого Національного особи. Як бачимо, почуваються ці сторонні особи в державному ефірі впевнено. Ще б пак! Отримали в своє розпорядження близько сотні годин загальнонаціонального державного ефіру — найдорожчого і найпривабливішого з комерційної точки зору вечірнього прайм-тайму. А прайм-тайм цей пов’язаний із найграндіознішою спортивною телевізійною подією із багатомільярдною аудиторією — чемпіонатом світу з футболу-2010.

Історія ця починалася не сьогодні. Після незрозумілого вилучення чемпіонату світу з футболу-2006 з ефірної сітки НТКУ постало питання, чи подібні кроки продовжуватиметься і надалі. Повноцінне повернення світового футболу в ефір Першого Національного коштувало чималих зусиль. На купівлю телевізійних прав-2010 були витрачені серйозні бюджетні кошти. НТКУ отримав право на трансляцію всіх матчів фіналу світового чемпіонату. А керівництво Першого Національного отримало в своє розпорядження фантастичне телевізійне видовище, що продукується найкращими у світі телевізійниками та технікою! Чим не поле для заробітку грошей, публічної демонстрації авторитету, укріплення та посилення позитивного іміджу найпотужнішого телевізійного мовника країни? Здавалося б, комерційні телевізійники про таке можуть тільки мріяти! Але, як виявилося, не тільки мріяти. 30 грудня 2009 року з’явилося повідомлення про те, що НТКУ, виявляється, відмовилося від фантастично рейтингового продукту — прав на ексклюзивну трансляцію в Україні чемпіонату світу з футболу. Звертаю вашу увагу на дату, бо напередодні, 29 грудня, колишнє керівництво НТКУ занурило країну в ганьбу з обранням українського представника на конкурс «Євробачення-2010». Тим часом тихесенько було підписано угоду про так звану субліцензію з комерційним телевізійним мовником, про передачу прав на трансляцію чемпіонату світу з футболу. Про це навколотелевізійному виданню розповів на той час перший віце-президент НТКУ Михайло Кобля: «... сума настільки значна, що покриває всі наші витрати на трансляцію чемпіонату та відрядження...» Саме так і використовуються можливості національного державного телевізійного мовника — для задоволення потреб прямих комерційних конкурентів.

Нагадаю: Національна телекомпанія України представляє нашу державу в потужній професійній організації — Європейській спілці мовників (EBU). Це членство надає Першому Національному суттєві переваги у боротьбі за телевізійного глядача. Адже Європейська спілка мовників володіє правами на низку найрейтинговіших телевізійних продуктів, без перебільшення, всесвітнього значення. Серед них і ряд спортивних змагань — Олімпіади, чемпіонати світу і Європи з футболу.

НТКУ як член Європейської спілки мовників має право на ексклюзивний показ таких подій на території України. Крім шалених іміджевих та статусних переваг, це означає і велетенські потенційні гроші. Але очевидно, що на статус телекомпанії та її імідж тимчасовому керівництву НТКУ начхати. І продати з НТКУ вже практично нічого — всі привабливі приміщення, включаючи апаратні, студії, службові, уже віддані в оренду. До того ж, комерційним конкурентам. Залишаються телевізійний продукт та ефірний час. Взялися і за них. В результаті цієї оборудки з ексклюзивним телевізійним продуктом державна телекомпанія-держава-ми з вами втратили можливість заробити на рекламі під час трансляції 14 унікальних матчів протягом 22 червня-3 липня.

На той час, коли деякі футбольні трансляції на Першому Національному ще залишилися, на НТКУ прийшло наступне керівництво Так у державному ефірі з’явилися навколофутбольні «Африканські пристрасті», які вироблені на стороні і які програють у боротьбі за правильно виміряний рейтинг конкуруючій програмі «Третій тайм» в ефірі комерційного мовника. На додачу, ніби іронізуючи, в ефірі ІСТV — україномовний коментар футбольних матчів. В ефірі ж Першого Національного закадровий голос говорить іноземною мовою, в якій тоне державна. Як для дрібненьких кабельних або супутникових мовників — це не вада, а от для найпотужнішого загальнонаціонального та ще й державного телевізійного мовника — ходіння по лезу українського законодавства. Але це не страшно: Національна рада з питань ТБ не заважає. А на додачу: скидається на те, що це позиція нинішнього керівництва НТКУ- поступовий рух до повної відсутності української мови в ефірі. Та хіба у них одних?!

Дрібна цікавинка: як тільки стало зрозумілим, що десятки державних годин загальнонаціонального прайм-тайму віддано в комерційні руки, відразу з’являється повідомлення у ЗМІ, що в тих руках є просунута телевізійна техніка чи не на мільйон євро! «Оснащена найсучаснішими 3D-технологіями... студія «Африканських пристрастей» не має аналогів в Україні. Найкраща у Європі ПТС Hi-definition, куплена спеціально під цей проект...» — стверджує повідомлення прес-служби. «Ми дуже раді, що після довгих, часом важких переговорів наша ідея про спільний проект буде реалізована. Ми намагатимемося створити велику амбітну передачу, наймасштабнішу за останні роки. Можливо, саме з цього проекту почнеться відлік нового творчого життя Першого Національного«— це вже цитата з виступу керівника спортивного мовлення НТКУ на прес-конференції, яка була присвячена передачі ефірних прайм-таймів Першого Національного сторонньому виробникові. Так само радісно вмостившись на шию Першого Національного, розпочинали його комерційні конкуренти більше ніж десять років тому. До речі, всі вони і досі радісно сидять на тій шиї — орендують! Ось і чергові комерційники, натренувавшись в загальнонаціональному державному ефірі, будуть скоро створювати власний телеканал... А на НТКУ- скорочення, закриття програм, відкриті листи профспілок про свавілля в стінах телецентру до керівництва держави...

Чи могли професіонали з Національної телекомпанії України, отримавши рекламні та спонсорські кошти або ті, за які продано інтереси НТКУ комерційному конкуренту, створити телепрограму, присвячену обговоренню навколофутбольних подій на чемпіонаті світу? Поза будь-яким сумнівом! Але Національна телекомпанія опинилася на узбіччі рейтингової події — фактично в ролі стороннього спостерігача. Про те, що правами на чемпіонат світу з футболу володіє НТКУ, знали всі рекламодавці. Знали давно. Значить, готували бюджети. Значить, потрібно було тільки правильно (і на користь телекомпанії!) цим скористатися. Але...

Отакий от футбол на НТКУ!

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати