ГУРIНФОМ МОЖЕ СТАТИ КОЖЕН
Учені попереджають: потрібно вміти «споживати» інформаціюДля нас більш звично говорити про право на інформацію, а не про захист від неї. Але, всотуючи інформацію зі ЗМІ і сучасних засобів телекомунікацій, ми практично не замислюємося, як вона впливає на нас. І дарма, оскільки інформація найчастіше несе не тільки позитивний заряд.
Тетяна СЕМIК — кандидат біологічних наук, старший науковий співробітник Інституту програмних систем НАН України — фактично перша в Україні заявила про необхідність розробки методів і засобів захисту людини від негативного впливу інформації й останні три роки займається дослідженнями у цій галузi. Чому ж нас треба «захищати» від інформації? У чому полягає її негативний вплив? Як правильно «споживати» інформацію? Які перспективи у галузi розробки засобів захисту від неї? Відповідь на ці питання — у бесіді кореспондента «Дня» з Тетяною Михайлівною.
— Надаючи пріоритет захисту інформації — від збоїв, несанкціонованого до ступу чи санкціонованого обмеження доступу, ми не усвідомлюємо, що і захист від інформації має колосальне значення для майбутнього розвитку й існування людства. Сьогоднішні канали передачі інформації — власне навколишнє середовище, системи навчання, засоби масової інформації, інформаційні комп’ютерні мережі, нові інформаційні технології — здатні незримо і неявно втручатися в наше життя. Існує також практичний аспект, вельми не байдужий як для дослідника, так і для кожної людини. Поява нових інформаційних технологій дає можливість спрямованого і вибіркового інформаційного впливу на людину, зокрема, на психіку. У тому числі й несанкціонованого, без нашого бажання і контролю. Думаю, що незабаром можлива поява принципово нових носіїв інформації, котрі не сприйматимуться людиною свідомо.
Але і без таких нововведень ніхто з нас сьогодні не захищений від вже існуючих інформаційних впливів, яскравим прикладом чому є сучасні мас-медіа, у першу чергу ЗМІ й Інтернет. Нагадаємо про випадки масових захворювань від перегляду телепередач у Японії, про комп’ютерні патологічні залежності. При цьому вплив інформації може виявлятися і через певний час у вигляді змін в організмі людини.
Небезпечним є не тільки зміст інформації, але i її обсяг. І не кожен з нас у змозі протистояти масовій «інформаційній атаці».
— Розглядаючи вплив ЗМІ на людину, багато хто відзначає тільки один негативний аспект, а саме, вплив так званого «чорного піару». Тим часом спектр впливів ЗМІ на людину, у тому числі й негативних, набагато ширший. У чому конкретно вони виявляються і які висновки iз цього слід зробити?
— На сьогоднi особлива увага приділяється дослідженню впливу ЗМІ у зв’язку з їхнім розвитком і поширенням. Доведено їхній вплив на поведінкові реакції людини, і особливої актуальності дана проблема набуває у зв’язку з поширенням насильства в суспільстві. Ученими вже розкриті механізми взаємозв’язку ЗМІ й агресивної поведінки глядачів, отримані результати емпіричних досліджень iз даної проблеми, і посадовим особам варто було б уже зробити практичні висновки про те, що, коли й у якій кількості демонструвати, скажімо, на ТБ. Наприклад, згідно з дослідженнями, найбільший рейтинг серед різних груп молоді обох статей мають комедії (76%), а далі, серед девіантної молоді, для 64% чоловіків — бойовики, а для 56% жінок — трилери, серед недевіантної — бойовикам віддають перевагу 54% чоловіків, а трилерам — 34% жінок. Еротика не має лідерства у жодній із груп.
А що ж ми бачимо на екрані? Бойовики, еротика, трилери. А де ті ж комедії? Якщо це не є вибірковий цільовий показ (тоді виникає питання: хто і для чого відбирає?), то — як мінімум, недостатня поінформованість чи погана робота кіноредакцій. Що вони будуть показувати завтра? Справжні «Джентльмени удачі» і «Старики-розбійники» можуть ще довго бігти «За двома зайцями», нескінченно проводити вечір у «Гаражі» і заводити «Службовий роман» iз «Блондинкою за рогом». Але цього, звичайно ж, мало. Адже перед телевізором сидять не тільки «Сім старих і одна дівчина».
— Iз ваших відповідей випливає, що інформації, котра несе негативний заряд, слід уникати. Але як це здійснити на практиці? Не відмовлятися ж узагалі від інформації?
— Усі мають відчуття інформаційного голоду, але задовольняють його по-різному. Вибачте за грубе порівняння, але можна їсти, а можна жерти. І людина, як відомо, є тим, що вона їсть. І так склалося, що існують гурмани — ті, хто вміє звичайний процес вживання їжі перетворити на свято смаку. Гурмани є у всіх сферах людського життя. Інформація є якісно новим видом їжі. Їжа ця — духовна, і потреба в ній існувала і буде існувати, і гурмани в цій сферi теж водяться. І тут важливо, хто що вибирає. Наприклад, надмірне захоплення відверто сексуальною відеопродукцією підвищує ймовірність прояву агресивної поведінки, і це закономірно і для жінок, і для чоловіків. Так що робіть висновки і більш ретельно вибирайте.
Активно впливають на особистість сучасної молодої людини і комп’ютерні ігри — «комп’ютеризовані» підлітки мають підвищені показники в усіх видах агресії.
— Досліджень впливу інформації на людину багато. А як щодо засобів захисту?
— Ну, щодо телевізора — вимкнув, якщо можеш; комп’ютер — не грай у «погані» ігри. Хоча, хто ж послухається, та й більшість iз нас не знають, яка інформація і які ігри для нас погані, а які — добрi. Ще складніше з новими інформаційними технологіями, котрі неможливо не тільки контролювати, але іноді й просто помітити на рівні свідомості. Адже їх не вимкнеш. На мій погляд, необхідна розробка індивідуальних засобів захисту від інформації, що ненав’язливо будуть оцінювати, що і як на тебе впливає. Це найактуальніше завдання учених (яке чомусь не фінансується!), і в ньому багато граней. Це не тільки керування потоками інформації, але й етичні, й естетичні, й інші питання. Перспективним у цьому плані є пошук закономірностей взаємодії людини з інформаційним середовищем і створення принципово нових людино-машинних систем, що забезпечать комфортну, безпечну й ефективну інформаційну взаємодію. Тоді ми і станемо ГУРІНФАМИ — гурманами інформації.
— Але це — справа майбутнього. А що ж робити з інформацією нинi?
— Захищатися, добродії! Почніть з малого. Станьте самі власним цензором. Спробуйте позбавитися всіх чинників, що несуть вам шкідливу інформацію. Замисліться, як впливають на вас передачі, домашня обстановка, оточення. Вiдiйдiть від сварки в магазині, посміхніться вдома, прогуляйтеся зі своїми комп’ютеризованими молодшенькими. Це те, що ви можете вже зараз.