Перейти до основного вмісту

Лідер українського конструктивізму

У Харківському художньому музеї відкрито виставку графічних робіт видатного українського художника і дизайнера ХХ століття Василя Єрмілова
20 березня, 15:15
«ПОРТРЕТ МАТЕРІ». 1913 р.

Виставку присвячену 120-річчю від дня його народження — важливій даті української культури, про яку, однак, наразі згадують нечасто. Назва виставки звучить не зовсім звично — «Харківський Іов». Чому Іов? Насправді так називається вірш російського поета Бориса Слуцького, присвячений Єрмілову. Ефектний парадокс: життя авангардиста, конструктивіста, на позір явно не надто релігійної людини цей твір ілюструє у світлі біблійного сюжету про квітуче життя праведника Іова, його подальші страждання-випробування та стійкість у вірі й переконаннях.

Василь Єрмілов дійсно був одним із найяскравіших митців Радянської України 1920-х років, взагалі ключовою постаттю конструктивізму (певний час він активно співпрацював із головним представником українського конструктивізму в літературі, своїм другом, поетом Валер’яном Поліщуком — разом вони робили журнал «Авангард»). Його цікаві експерименти — від шрифтів до інсталяцій — і сьогодні виглядають свіжо. Але у тридцяті-п’ятдесяті роки Єрмілов, звичайно, зазнав гонінь. На щастя, його не заарештували, проте жилося йому тяжко, публічний вимір творчості майже повністю зник, деякі твори пропали якщо не на війні, то у мракобісному полум’ї «боротьби з формалізмом». І все ж він продовжував активно працювати й не сумнівався в собі. Як згадує промотор українського авангарду №1, мистецтвознавець Дмитро Горбачов, Василь Єрмілов в останні роки свого життя, коли його вже «реабілітовано», був переконаний, що ще прославиться. Так воно, в принципі, й сталося.

Сьогодні Єрмілов усесвітньо знаний передовсім завдяки мінімалістичним іграм з геометричними фігурами й простором. Навіть могила митця-харків’янина схожа на конструктивістську інсталяцію! А ось нинішня невелика виставка — дещо інакша. У ній зібрано переважно менш мінімалістичну спадщину Єрмілова різних періодів творчості. Тут є трохи навіть експресіоністичні довоєнні портрети, майже ідилічні пейзажі та плакати, виконані в стилістиці на межі раннього футуризму та модерну. Хоча можна побачити й абсолютно хрестоматійне оформлення агітпотяга «Червона Україна». Представлені роботи зберігають у фондах Харківського художнього музею та у приватних колекціях.

Нестандартного Єрмілова, так би мовити, у рідному харківському контексті можна буде побачити до 10 квітня, допоки триватиме виставка.

Фоторепродукції картин автора

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати