Творчі ідеї підкидає світ, коли на нього дивишся широко розплющеними очима
Переплетення екзистенційного та флористичного стилів Лілії Пашинської![](/sites/default/files/main/openpublish_article/20120914/4164-24-1.jpg)
Мене настільки вразила одна картина Лілії ПАШИНСЬКОЇ (твір було подаровано моїй подрузі), що захотіла познайомитись із самою художницею. На ній був намальований Ісус, із серця якого струменіли два промені. Я бачила чимало ликів Христа. Однак цей — особливий: живий і люблячий. (Мабуть, ми так багато маємо релігійної традиції у своєму житті, що коли зустрічаємо Живого Бога, зупиняємося, приголомшені.)
Помешкання Лілії Пашинської нагадує міні-галерею. До того ж, воно стильне. Не в плані дороговизни, а в сенсі смаку і творчої вигадки: старим речам вона дала «друге дихання», а новим — «досвід», поєднавши їх із раритетами.
З експозиції видно, що в мисткині найулюбленіших напрямків два: флористичний та екзистенційний. Причому перший «освоєний» давно, а другий — у процесі «освоєння».
— Це співпало з моїм наверненням, — ділиться пані Ліля. — І тепер я відчуваю: чим більше поринаю в стосунки з Богом, тим більше маю бажання малювати Діву Марію, Христа і Святих... А малювати їх — то перебувати в благословенному стані. Молитися. Ти відмежовуєшся від світу, і перед очима оживають біблійні персонажі (Каїн і Авель, Авраам, Ісаак, Яків, Мойсей, пророки Єремія та Ілля), сюжети (вихід євреїв із Єгипту, народження Сина Божого, весілля в Кані Галілейській, Страсті Христові, Воскресіння)... До біблійних сюжетів приходять чимало художників і скульпторів — кожен у свій час. Ті події — магнетичні, в них криються відповіді на вічні питання про добро і зло, життя і смерть...
— А квіти? Звідки такий потяг до малювання квітів? — запитую.
— Квіти — то краса. А краса не може не захоплювати! — чую у відповідь.
(Художниця й біля свого під’їзду квітник розвела. Всі ходять-милуються, а доглядає за ними сама-одна.)
Воно й зрозуміло, чому Лілія Пашинська акцентує увагу саме на цих двох напрямках, екзистенційному і флористичному, — вони взаємопов’язані. Маю на увазі, що Бог є краса і велич. Я таке усвідомлення пережила, побачивши безмежжя Атлантичного океану.
У квітковій серії — і набухлі піони, які ледь утримуються на стеблах, і жовтогаряче розмаїття тюльпанів, і лілії, від запаху яких паморочиться голова, і вишукані іриси, і тендітні проліски та розквітла верба, і соняхи, кожен із яких схожий на сонце... Відчутно, що, малюючи їх, художниця гралася з кольорами і відтінками. Часом колір гармонійно переходить в інший, близький до попереднього. А інколи й дисонує з тим другим, таким чином відокремлюючи квітку від квітки і створюючи оригінальний букет, наче щойно з рук флориста котрогось із столичних елітних квіткових бутиків.
До речі, кожна з картин Лілії Пашинської, перш ніж її хтось побачить, проходить своєрідне «затвердження» у вчителя — народної художниці України Ніни Божко. Мисткині доволі часто бачаться, говорять про мистецтво і життя. Часом у тих розмовах народжується нова ідея для втілення. Однак частіше задум підкидає саме життя, точніше, світ — коли на нього, за словами пані Лілії, дивитися широко розплющеними очима.
Цієї весни вона купила оберемок тюльпанів. Вдома такої місткої вази не знайшлося. Поклала їх недбало у відро. Ота недбалість і стала «фішкою». Тюльпани, що називається, «в свободі» схилилися на краї відра чи один на одного і створили композицію, яка виглядала так природно. Щось на зразок нині модної «рваної» стрижки для жінок.
Взагалі художниця полюбляє писати з натури, особливо літом, коли все буяє. Природа для неї — один із основних натхненників.
— У мене ніколи немає такого внутрішнього відчуття, що картина закінчена, — розповідає пані Лілія наостанок. — Навіть коли вона вже в домашній експозиції чи комусь подарована. Все думається: а якщо ось те переробити... Або он те. Це я до того, що народження картини — процес несподіваний, захоплюючий і тривалий.
P.S. 15 вересня виставка Лілії Пашинської відкриється на її малій батьківщині — в Коростишеві на Житомирщині.