«Де «живе» харизма?»
Майстер-клас від Лариси Івшиної в «розумному кафе» МІМ-Київ
«Не може бути управлінцем людина, яка знає тільки менеджмент і маркетинг. Окрім знань, суто професійних, для того, щоб бути ефективним, йому треба «набратися» гуманітарних смислів. Думаю, відповідь на питання, яке «мімівці» часто ставлять перед собою — де «сидить» харизма? як її в собі виховати? — знаходиться в книгах та акціях газети «День», — сказала президент МІМ-Київ Ірина Тихомирова, пояснюючи, чому саме головний редактор «Дня» Лариса Івшина стала першим гостем нового мімівського проекту — малого бізнес-клубу в незвичному форматі «інтелектуального кафе».
«День» і МІМ-Київ пов’язують не такі вже давні, проте особливі стосунки. «Про МІМ я чула з різних джерел. Проте найбільше мене вразила розповідь моєї хорошої знайомої з Одеси, яка має свій бізнес, про її другу — «мімівську» — освіту. Той пристрасний монолог, який вона присвятила МІМу й те, як вона очікувала зустрічі зі своїми одногрупниками, мене по-справжньому здивував. Адже це було в той час, коли всі почали говорити про деградацію вищої школи, і віддача та світла енергія від освітніх справ здавалися просто неможливими», — розповідає Лариса Івшина. З часом поступові кроки на зустріч один одному привели «День» і МІМ до тісної співпраці. МІМ намагається досягнути максимальної якості в своїй сфері — бізнес-освіті. «День» же відомий своїм читачам своїми масштабними гуманітарними проектами. «Такого роду синергія, перемішування полів повинно нам дати нову якість спілкування», — зазначила Лариса Івшина.
Нагадаємо (або розкажемо тим, хто ще не знає), в МІМ-Київ отримують другу вищу освіту люди, які вже досягли певного успіху в бізнесі: чи-то власниками підприємств, чи-то менеджерами найвищих ланок. Як кажуть викладачі МІМу, до них приходять для того, щоб зрозуміти, в якому напрямку розвиватися далі. Задача МІМу — показати своїм слухачам сучасні бізнесові тенденції, навчити правил гри на цивілізованому ринку та пояснити, що тільки граючи за цими правилами можна досягти довгострокового успіху. Зрозуміло, що більшість «мімівців» останні роки чи навіть десятиліття були зайняті «розгрібанням завалів у непрохідних хащах українського бізнесу» (як влучно зазначила Лариса Івшина) і навряд чи мали час підняти голову й подивитися, що ж відбувається навколо них у гуманітарному контексті.
На думку Ірини Тихомирової, прогалини в гуманітарній сфері є великим недоліком бізнес-освіти. Саме тому й був започаткований малий бізнес-клуб. Його формат — вечірнє («післяробоче» — адже випускники та слухачі МІМ-Київ ведуть активне ділове життя) спілкування в атмосфері інтелектуального кафе. Згідно із задумом, професіонали, що зробили й продовжують робити вагомий внесок у розвиток української гуманітарної сфери, повинні в процесі неформального спілкування передати свій досвід мімівцям, висловити свій погляд на ту чи іншу проблему.
«Це справді необхідно. Адже спілкуючись із людьми, буває, відчуваєш, що тобі не вистачає знань чи з історії, чи з літератури. Не завжди є час відстежувати політичні події. А діловий світ, попри стереотипи, говорить не тільки про курс долара та ціни на нафту. Хочеш бути успішним і цікавим оточуючим — мусиш орієнтуватися в будь-якій темі», — говорить Тарас Шиманський, випускник МІМ-Київ 2010 року та комерційний директор девелоперської компанії «Укогруп».
«Я абсолютно не перебільшую значення газети «День» у житті України. Я переконана, що частина з вас жила без неї, живе й зможе прожити. Але я не маю сумніву в тому, що з газетою «День» ви відкриєте для себе ще один зріз вашого внутрішнього світу. І це, безумовно, тільки додає людині», — сказала Лариса Івшина на початку розмови, чи то пак лекції на тему «Інтелектуальна лабораторія газети «День». Школа лідерства».
Основний гуманітарний проект газети — «Бібліотека «Дня» — який створюється поруч із щоденною двомовною газетою та англомовним дайджестом — по-справжньому зацікавив аудиторію. По-перше, через те, що, як зазначив мімівець Сергій Орловський, «не потрібно вивчати заново історію — можна просто перечитати книги «Дня». По-друге, книги «Дня» не є чиїмось замовленням, а побачили світ тільки завдяки добрій волі редакційного колективу та співпраці з інтелектуалами країни. На додачу — щорічний фотоконкурс, який цього року проводиться вже вдванадцяте, співпраця з університетами, Літня школа журналістики та ще велика кількість ідей, які формуються навколо газети. «Ти храм збудуй, а люди в нього прийдуть», — процитувала Ліну Костенко Лариса Івшина. Якби в газеті «День» не було англомовної версії, то, напевно, сюди не прийшов би працювати Джеймс Мейс, який за допомогою «The Day» говорив із світом із позиції українців. Якби «День» не подорожував університетами, то навряд чи нам зустрілись би такі люди, як Євгенія Сохацька, Тамара Марусик, Віктор Костюк, Ірина Констанкевич, Віктор Пушкін, Петро Кралюк і багато інших. Це правило є безцінним і для бізнесу. «Звичайно, розпочати соціально значущу справу в українському бізнесі не так і просто. Але переконана, що коли почнеш робити — зустрінеш чимало однодумців. А це одночасно розвиває тебе, суспільство і твою справу», — говорить випускниця МІМ-Київ 2007 року, бренд-менеджер ТМ «Коблево» Лідія Рубан.
Воля (як ознака сили характеру) — це окрема лінія в трьохгодинній розмові. Очевидно, для українців ця тема на сьогодні справді є важливою й болісною. Для того, щоб показати, де справді проявляються надзусилля, Лариса Івшина навела приклад-порівняння українських олімпійської та параолімпійської збірних. «Українські параолімпійці — прекрасна ілюстрація справжньої волі. У цих людей інша мотивація. Заради такого подвигу людина повинна піднятися над собою. Наші параолімпійці — фактично самураї. Вони в українських умовах зробили неможливе. Це рецепт для всього українського суспільства. Вони продемонстрували перемогу духу й волі», — зазначила головний редактор «Дня».
Розпочати тренувати в собі волю до саморозвитку можна, як зазначила Лариса Івшина, з читання книг «Бібліотеки газети «День». Справді, ближче знайомство МІМу та «Дня» і такі розмови дозволяють виробити спільні смисли. «Нам дуже цікава реакція молодих бізнесменів на те, про що ми говоримо і про що пишемо», — сказала Лариса Івшина. Майбутнє успішної держави, здатної на переконливі успіхи, — в спільному розумінні того, які гуманітарні проекти потребують сприяння бізнесу, і що гуманітарії можуть запропонувати українській економіці. Можливо, всі тридцять учасників малого бізнес-клубу після трьохгодинної вечірньої розмови з «Днем» не стануть агентами нашої газети в бізнес-колах. Ми на це й не розраховуємо. Лише чекаємо від практичних людей практичних кроків у відповідь. А вони, до речі, вже є. Буквально наступного дня після цієї розмови учасниця зустрічі Жанна Балабанюк надіслала до газети цікавий текст своєї колеги про економічну ситуацію в Україні, який читачі «Дня» обов’язково прочитають в найближчих номерах. «Дуже хотілося б продовжити діалог», — написала в листі Жанна. Переконані, що цей розпочатий в МІМі діалог триватиме ще довго, адже в гуманітаріїв та людей бізнесу ще так багато спільних невирішених проблем.