Кримський парламент гнеться, але не здається?
Уряд не відставили. І не залишили31 травня Президія Верховної Ради Криму прийняла ухвалу включити до порядку денного чергової сесії на 21-23 червня питання про порядок введення в дію прийнятої раніше постанови про відставку кримського уряду. Одночасно було поширено і проект майбутньої ухвали: не вводити постанову про відставку уряду в дію до розв’язання питання про усунення правових колізій і неузгодженості між нормами Конституції України, закону України про Верховну Раду Криму і Конституцію Криму. Тим самим Президія створила нову колізію: що б уряд не зробив, над ним завжди висітиме дамокловим мечем лютнева оцінка «незадовільно» і її наслідок — відставка. «Я не маю сумніву, що ця ухвала відбудеться», — заявив на засіданні Президії депутат Лентун Безазієв. Справа залишилася за малим — привести у відповідність з Конституцією Криму... Основний Закон України.
Нагадаємо, що згідно зі ст. 136 Конституції України, глава кримського уряду призначається і зміщається Верховною Радою автономії при наявності на це згоди Президента. Однак в Законі України «Про Верховну Раду Автономної Республіки Крим» і в Конституції Криму зазначається також, що коли за відставку глави уряду голосує більше ніж дві третини парламенту, такої попередньої згоди не потрібно. У цьому випадку за відставку уряду проголосували 68 депутатів, що на два голоси більше двох третин.
Коментуючи прийняту ухвалу, Леонід Грач заявляв, що вона законна, і Президент повинен погодитися з ним. Разом з тим представник Президента в Криму Анатолій Корнійчук, зазначав, що «Президент зацікавлений у збереженні обох гілок кримської влади», він не раз давав зрозуміти, що не дасть згоди на відставку ні глави уряду, ні глави парламенту. Нагадаємо, що після цього минулої п’ятниці відбувалася зустріч Анатолія Корнійчука, Сергія Куніцина і Леоніда Грача з главою адміністрації Президента Володимиром Литвиним. Звідти просочилася інформація, що Президент засмучений і не згодний з відставкою кримського уряду, але дозволив Леонідові Грачу відіграти назад без галасу, для чого, за непідтвердженими даними з надійних джерел, виділили лише три робочі дні нинішнього тижня. Очевидно, для такого рішення в адміністрації Президента були й правові основи. Як роз’яснили юристи, саме Конституція України є вищим законом в країні й усі інші закони в тій частині, в якій вони їй суперечать або не відповідають, не діють. До Конституції Криму це має ще більш прямий стосунок. Як відомо, в її текст було включено так звану поправку депутата Івана Зайця, згідно з якою в ній не діють ті положення, які не збігаються з Законами України. Отже, ухвала про відставку кримського уряду може набрати чинності тільки в двох випадках: по-перше, якщо Президент все ж дасть свою згоду. По- друге, якщо Конституцію України коли-небудь буде приведено у відповідність з Конституцією Криму і законом про Верховну Раду Криму. Леонід Грач у цій правовій колізії непрямо звинуватив Верховну Раду України, сказавши на засіданні Президії, що так трапилося тому, що Конституція України прийнята вночі, а тому вона, треба думати, й не зовсім повноцінна. Скасувати цю ухвалу, як тепер зрозуміло, можна буде лише в одному випадкові: оскільки депутати Верховної Ради Криму самостійно навряд чи погодяться її скасувати (як видно з уже запропонованого Президією проекту ухвали), то залишається один шлях: вето Президента і його звернення до Конституційного суду… Анатолій Корнійчук у середу назвав ухвалу Президії «гнучкою», передбачаючи, очевидно, що для нормативно-правового акту це перевага. Він сказав, що «коли керуватися принципом інтересів кримчан, а не прагненням до домінування однієї особи, то всі питання буде знято». Підіб’ємо підсумки. Кримська Верховна Рада прийняла ухвалу, яку не можна ввести в дію. Але сподіваючись на те, що вона все ж буде виконана, ВР АРК залишила її не скасованою досить тривалий час. Леонід Грач, пояснюючи свою позицію, сказав, що «розмова, котра відбулася в адміністрації Президента на предмет вироблення подальших політико-правових кроків, може бути продовжена після консультацій з фракціями Верховної Ради». Іншими словами, він дав зрозуміти, що особисто від нього нічого не залежить. У справу, вочевидь, вступили такі великі сили, які, отримавши відстрочку, сподіваються або подіяти на… Президента, або на… зміст Конституції країни.
Що ж до кримського уряду, Леонід Грача сказав, що він «повинен і зобов’язаний продовжувати працювати, не створюючи ажіотажу, виконуючи свої функції і поставлені перед ним завдання». І хоч важко собі уявити, як могла б працювати «не створюючи ажіотажу» Верховна Рада автономії, якби над нею висіла ухвала про розпуск, але очевидно, що уряд, який може сказати, що він має заслуги, для парламенту досить неприємний конкурент. І депутати не проти того, щоб заслуги рахувалися за ними. Адже скоро знову вибори...