Перейти до основного вмісту

Бензиновий стрибок

спровоковано «благими намірами» виконавчої влади
12 червня, 00:00

За даними Державної інспекції з контролю за цінами Мінекономіки, у травні найсуттєвіше підвищення цін на дизпаливо спостерігалося у Дніпропетровській області (30—50%), Волинській, Миколаївській і Херсонській областях (10—15%). Ціни на бензин А-76 у травні більше за все підвищилися у Дніпропетровській, Івано-Франківській, Луганській областях (10—25%), на бензин А-95 — у Кіровоградській, Луганській, Хмельницькій, Чернівецькій областях (на 10—19%).

У Києві минулого місяця ціни на нафтопродукти залишалися стабільними. Столиця — єдине місто в Україні, де ціни на окремі види нафтопродуктів регулюються держадміністрацією: максимальна ціна одного літра дизпалива встановлена на позначці 80 коп., бензину А-76 — 90 коп. Проте на початку червня ціни на нерегульовані марки бензину почали різко зростати. Тільки останніми трьома днями на деяких автозаправках літр 95-го подорожчав з 1 до 1,22 грн.

За даними фахівців науково- технічного центру «Псіхея», що займається маркетинговими дослідженнями вітчизняного ринку нафтопродуктів, однією з основних причин подорожчання пального є законодавча неврегульованість ринку. «У результаті імпортери обмежили постачання, і задля зменшення своїх ризиків завозять в Україну нафтопродукти невеликими партіями. Зменшення пропозиції спричинює зростання цін», — сказали ЦЖД у маркетинговому центрі «Псіхея».

Півроку парламент і Президент не можуть дійти згоди щодо ставок акцизного збору на нафтопродукти. Якщо депутати пропонують їх знизити, то Л.Кучма — як мінімум залишити на нинішньому рівні. Видавши влітку минулого року указ «Про ставки акцизного збору на нафтопродукти», Президент обклав бензини акцизом за ставкою від 40 до 100 екю за тонну (залежно від марки бензину), дизпаливо — 15 екю за тонну. Непохитність представників виконавчої влади пояснюється турботою про втрати бюджету у разі зниження ставок акцизного збору.

На думку першого заступника голови Комітету Верховної Ради з питань фінансів і банківської діяльності В'ячеслава Сокерчака, від підвищення акцизів бюджет не отримав додаткових прибутків (йшлося про 500 млн. грн.). Проте шкоди було завдано, оскільки високі, порівняно із сусідами, ставки акцизного збору в Україні «призводять до скорочення легального імпорту — за останній рік оподатковуваний обсяг реалізації підакцизних нафтопродуктів зменшився вдвічі», — вважає В.Сокерчак.

Про зменшення пропозиції нафтопродуктів в Україні свідчить і неофіційна інформація щодо істотного обмеження їхнього постачання урядом для аграріїв на проведення посівних робіт.

Крім того, на вітчизняному ринку позначається і зростання цін на бензин у Росії. За даними Росбізнесконсалтингу, прем'єр- міністр Росії Сергій Степашин заявив, що якщо зростання неконтрольованих цін на бензин у квітні становило 7 %, то у травні вже 23 %. У четвер С.Степашин доручив у 10-денний термін розробити комплекс невідкладних заходів щодо недопущення «необгрунтованого зростання цін на бензин».

Джерело в Мінекономіки пояснило кореспонденту «Дня» Віталію КНЯЖАНСЬКОМУ , що велику роль у зниженні обсягів світлих нафтопродуктів, які завозяться в Україну, зіграла атака Президента й уряду на спільні підприємства. Після того, як їх було позбавлено пільг, обсяг імпорту різко скоротився (у першому кварталі — удвічі, а у квітні — взагалі обвально). Окрім того, за словами джерела, у зв'язку з югославськими подіями ціни на світовому ринку на нафту піднялися на 50% і на світлі нафтопродукти — на 35%. Але головна причина паніки на українському ринку — це неузгодженість дій гілок влади. Сьогодні кожне підприємство нараховує акцизи на свій розсуд — одні за указом Президента, інші згідно із законом, який ним відхилено. А страждають споживачі, причому підвищення з дня на день може перекинутися з бензину і на такі товари, як молоко і хліб — адже їх треба возити...

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати