Боріться — й поборете
Свій позов Б. Подкова аргументував тим, що внаслідок систематичного, щоденного відключення електроенергії в грудні 1999 року в позивача, хворого на бронхіальну астму, різко погіршився стан здоров’я, внаслідок чого Б. Подкова перебував на стаціонарному лікуванні, а пізніше був переведений з третьої на другу групу інвалідності. До того ж юристами фонду «Право й демократія» були виявлені істотні порушення «Інструкції з користування електроенергією для населення» в діяльності ВАТ «Львівобленерго». Наприклад, частина 2, пункт 3 інструкції свідчить, що в разі запровадження графіків обмеження та відключення електроенергії Міненерго та обласні постачальники мають проінформувати споживачів через всі доступні ЗМІ, чого в цьому випадку зроблено не було. До того ж, згідно зі статтею 4.3.7, тривалість перерви в електропостачанні споживачів у випадках, не узгоджених з органами виконавчої влади, не повинна перевищувати 2 години. Юристами фонду було встановлено, що в цьому випадку відключення тривали 3-4 години. Крім того, відключення електроенергії мали місце навіть тоді, коли температура повітря на вулиці була «в мінусі», коли, як зазначено в пункті 4.3.8, відключення не можуть тривати більше ніж одну годину, інакше вони можуть призвести до поломки систем центрального опалювання. І в цьому випадку це правило було проігноровано, а відключення тривали набагато більші проміжки часу.
Як повідомили «Дню» в громадському фонді «Право й демократія», внаслідок постійного відключення електроенергії в місті Львові порушуються права споживачів на отримання якісних послуг. Згідно зі статтею 25 Закону України «Про електроенергетику», статтями 17, 19 Закону України «Про захист прав споживачів» і пункту 43 «Правил користування електроенергією для населення», споживачі мають право на отримання електроенергії, якість якої визначена державними стандартами. До того ж з усього обсягу використання електроенергії громадянам належить лише 12-13%, і 85% фізичних осіб регулярно сплачують за користування енергією та послуги енергетиків. Саме через це регіональна організація прав людини «Право й демократія» розпочала кампанію з підтримки судових позовів щодо компенсації морального та матеріального збитків.
Однак, як зазначив глава фонду, депутат Львівської міськради Зиновій Сирик на прес-конференції, присвяченій підсумкам судового розгляду, «до нас звернулося декілька десятків людей, однак лише Б. Подкова, крім усної скарги, не полінувався отримати довідку з місцевої бойлерної й пройшов медкомісію, яка й засвідчила серйозне погіршення здоров’я внаслідок неправомірних дій енергетиків», повідомляє Інтерфакс-Україна. Відповідаючи на запитання кореспондента «Дня», Зиновій Сирик зазначив, що багато людей бояться звертатися саме до суду через те, що мало обізнані із системою судової влади, а також бояться якихось відомих тільки їм негативних наслідків. За словами З. Сирика, з юридичної точки зору справа Б. Подкови була не дуже складною, оскільки зазначені порушення — в наявності.
Однак пенсіонер збирається подати повторний позов з вимогою компенсувати матеріальний збиток, оскільки він був змушений пройти лікування й купувати ліки. Що ж, хто шукає — знайде.