Перейти до основного вмісту

Бюджет: старі проблеми

24 червня, 00:00

Верховна Рада вчора врахувала пропозиції Президента й ухвалила у новій редакції закон про зміни до держбюджету-2009. Шкода, це не ті довгоочікувані глобальні зміни, які мали з’явитися ще до 1 травня і стати частиною антикризової програми уряду. Йдеться про скандальний закон, яким підвищувалася ставка акцизу на пиво, а частину пивних грошей (близько 100 млн. грн.) передбачалося направити на потреби парламенту. Президент відмовився підписати цей документ, назвавши таке рішення неприпустимим і невиправданим.

Де взяти гроші, та ще й у такій кількості, щоб їх вистачило на все і на всіх? Це сакраментальне запитання на парламентському «жаргоні» називається бюджетною політикою. На жаль, вона все більше стає Ахіллесовою п’ятою і уряду, і Верховної Ради.

Учора там із цього приводу протестували і блокували трибуну. Говорячи про мотиви цієї акції своїх соратників, регіонал Микола Азаров звинуватив уряд у тому, що він укотре «втягує в обман». «Справа не в тому, що країна не потребує змін Бюджетного кодексу, не в тому, що необхідно зміцнювати базу місцевих бюджетів. Справа в тому, що Тимошенко йде на вибори президента, а тому їй треба поставити в чергу всі 12 тисяч місцевих бюджетів», — сказав Азаров і зазначив, що прийняття пропонованих урядом непродуманих і несистемних змін до Бюджетного кодексу призведе до відсторонення парламенту від процесу формування бюджету. «Мета одна — країну ввести в режим ручного управління в період виборів», — підкреслив депутат.

Президент Віктор Ющенко також не є прибічником бюджетної політики уряду й, демонструючи це, нерідко вдається до доволі різких висловлювань. Іще 25 травня, виступаючи на форумі «Влада і бізнес партнери», він розповідав країні про те, що, відповідно до «аморальної бюджетної політики», з економіки виведено 30—35 мільярдів гривень, і що найбільше від цього потерпає український бізнес. За даними Президента, на 1 січня 2009 року передоплати з податків до бюджету становили 9 мільярдів гривень, а на 1 травня досягли 12 мільярдів. Авансові платежі в період кризи суперечать політиці цивілізованих країн, стверджував Президент. «Повторюю: бюджет нереальний, і повинен бути переглянутий. Це моя принципова позиція», — зазначив Ющенко.

Пильна увага Президента до бюджетних питань не є таємницею ні для уряду, ні для народних депутатів із БЮТ. Ющенко, скоріш за все, не підпише новий Бюджетний кодекс, тому потрібно братися до формування бюджету на наступний рік на старій основі, запропонував напередодні вчорашнього бюджетного дня в парламенті заступник голови Верховної Ради, народний депутат Микола Томенко. Відповідно і лідер фракції цього блоку в парламенті Іван Кириленко просив перенести на наступний пленарний тиждень і звіт уряду щодо підсумків виконання держбюджету-2008, і розгляд основних напрямів бюджетної політики на 2010 рік, аби спочатку прийняти нову редакцію Бюджетного кодексу й дочекатися підпису Президента під цим документом. Тут, власне, немає нічого дивного. БЮТ і не приховував, що зіткнувся з труднощами у галузі бюджетної політики й не може визначитися навіть із макропоказниками, позаяк міжнародні фінансові організації останнім часом переглянули прогноз розвитку світової економіки на найближчий період, що створює певні проблеми для уряду.

Мабуть, не менша проблема — фінансування «Нафтогазу» України, який іще донедавна успішно виконував функцію головного бюджетного донора. Тепер уряд змушений шукати для нього гроші по всьому світу... І як за таких умов верстати бюджет?

Мудру пораду з цього приводу дав спікер Ради Володимир Литвин, який добре знає, наскільки вигідна в електоральному плані роль миротворця. «Натхненний» не дуже-то вигідним для нього перемир’ям між прем’єром і Президентом, унаслідок якого вони декларували, що знову починають працювати як єдина команда, він запропонував провести у парламенті зустріч Ющенка, Тимошенко й лідерів фракцій. І при цьому сказав буцімто випадкову фразу: не варто розраховувати на допомогу МВФ, не використовуючи свої власні сили.

Чи допоможе така порада Президенту, який мав намір цього ж дня провести зустріч із головою місії МВФ в Україні й обговорити виконання умов для надання Фондом третього траншу виділеного раніше кредиту?

Тим часом Президент зовсім не проти сам ввести в дію такі сили. Учора він доручив НБУ та Мінфіну розглянути можливість фінансування стабілізаційного фонду держбюджету шляхом випуску держоблігацій внутрішньої позики (ОВДП). Схоже, відмашка з парламенту саме й призначалася для того, щоб допомогти Ющенку в черговий раз дати старт друкувальному вертату. А рівень інфляції Держкомстат, безумовно, намалює. Або взагалі приховає. Туди ж, куди і ВВП. Тож не дуже коректно звинувачувати в ручному управлінні один лише Кабмін...

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати