Дік Макдоналд помер, але біг-мак живе

Як же реагують на цю подію кияни? Виявилося, що широка публіка про це вчора вранці ще нічого не знала. Ставлення відвідувачів «Макдоналдсів» до відходу з життя корифея корпорації здебільшого зводиться до фрази «шкода — очевидно, розумна була людина». Втім, історію і сучасність дітища Річарда Макдоналда абсолютна більшість киян уявляє вкрай примарно. В самих ресторанах відвідувачі обслуговуються, як завжди. Думається, навряд традиційно затишний «Макдоналдс» дозволить собі впливати на настрій клієнтури якимись зовнішніми ознаками трауру — веселий клоун Роналд, одна з емблем фірми, завжди приязно посміхається дітлахам.
Саме брати Макдоналди розробили принципи швидкого харчування. І хоча вже 1955 року мережу ресторанів «Макдоналдс» очолив менеджер Рей Крок, а ще через шість років брати продали йому свою частку в бізнесі, ресторани швидкого харчування в цілому світі нерозривно пов’язані з їхнім ім’ям. Якщо внесок Крока у розбудову всесвітньої імперії «Макдоналдс» можна порівняти із роллю Леніна в побудові світової системи соціалізму, то у випадку Діка та Мака Макдоналдсів можна провести аналогії з Марксом та Енгельсом — Ленін проводив свою практичну діяльність, спираючися на розроблену ними теорію. Втім, існує одна відмінність, яка робить аналогію занадто сміливою, — якщо марксистам-ленінцям світ завоювати не вдалося і світова соціалістична система зазнала краху, то експансія «Макдоналдсу» по всій Земній кулі триває.
Теорія швидкого харчування Діка та Мака зводиться до кількох простих, як все геніальне, принципів. Мільйони людей в Америці та всьому світі з тих чи інших причин регулярно не їдять удома — наприклад, службовці, що мають обідню перерву, або студенти, яким ліньки готувати собі їсти. Ці люди, як з’ясували брати Макдоналди, зацікавлені в тому, щоб, по-перше, обід був не надто дорогим, по-друге, щоб отримати свою їжу швидко, не гаючи дорогоцінні хвилини на довгі черги або очікування офіціантів, і, зрештою, вони хочуть мати певність, що не отруяться в дешевому ресторанчику. Виходячи з цих вимог, Макдоналдси й розробили свої принципи — клієнт в жодному разі не повинен чекати на свою їжу більше 5 хвилин, що забезпечується досконалою організацією взаємодії різних працівників ресторану; їжа є недорогою завдяки тому, що меню вкрай обмежене і залишається незмінним протягом тривалого часу — а відтак виготовлення напівфабрикатів для блюд і власне їхнє приготування поставлено на поточно-індустріальну основу. І зрештою — наджорсткі санітарні вимоги, які дають майже повну гарантію, що клієнт не отримає зіпсований гамбургер.
Звичайно, харчуватися в «Макдоналдсі» тричі на день протягом тривалого часу можна порадити хіба що ворогові — не такий уже той гамбургер чи чизбургер смачний. Але потрапивши до чужої, невідомої країни і відчувши голод, мимоволі шукаєш очима «Макдоналдс» — що таке біг-мак вже знаєш достеменно, а місцеві страви можуть виявитися аж надто екзотичними. Та й санітарний контроль у багатьох країнах світу практично відсутній — а «Макдоналдс» має свій власний. Саме тому туристи та бізнесмени середньої руки, що приїхали в справах за кордон, стали ще одним загоном споживачів для ресторанної імперії — меню «Макдоналдсів» ідентичне від Каліфорнії до Індонезії і від Норвегії до України.
ДОВІДКА «ДНЯ»
У грудні 1995 року було зареєстровано українське підприємство з іноземним капіталом «Mакдоналдс Юкрейн ЛТД». Перший в Україні ресторан компанії було відкрито в травні 1997 року (Київ, станція метро «Лук’янівська»). На даний час наявні сім «Макдоналдсів» у Києві, два у Харкові та один в Дніпропетровську. Це дало близько 1,5 тисяч робочих місць та стало стимулом для розвитку відповідної інфраструктури. Річний оборот компанії стабільно зростає. «Mакдоналдс» планує в найближчі п’ять років відкрити ще 85 ресторанів в Україні (6,5 тисяч робочих місць), інвестувавши загалом понад $100 мільйонів.