Дорогий компроміс
Ціни на бензин знову можуть виростиУчора з одноденним візитом до Москви на десяте засідання змішаної російсько-української комісії зі співпраці вирушив прем’єр-міністр України Віктор Янукович. У ході зустрічі зі своїм російським колегою Михайлом Фрадковим він, безумовно, спробує якось пом’якшити загрозу, що нависла над Україною. Йдеться про можливе підвищення нафтових цін. Тим більше, що на порядку денному візиту присутнє питання про співпрацю в паливно-енергетичній сфері.
Тим часом із наближенням збирання зернових культур цінова ситуація на ринку нафтопродуктів України загострюється. Переговори російських компаній, які є власниками українських нафтопереробних заводів, із першим віце-прем’єром і міністром фінансів Миколою Азаровим, що відбулися цього тижня, мабуть, зайшли в глухий кут. Азаров намагався протистояти намірам нафтотрейдерів і надалі роздувати ціни, закликаючи до певного їх зниження на світовому ринку. Його візаві говорили про протилежну тенденцію і про те, що не можуть зазнавати збитків.
Прогнози експертів песимістичні. Коментуючи ситуацію на нафтовому ринку, директор науково-технічного центру «Психея» Сергій Сапегін сказав «Дню»: «Ситуація неоднозначна і багато в чому залежить від політичної волі». (Нагадаємо, що в четвер парламент відмовився виставити на голосування законопроекти, що передбачають встановлення нульової ставки ввізного мита на нафтопродукти до кінця 2004 року, що могло б знизити ціну імпортованого в Україну бензину). Зі слів Сапегіна, поведінка ф’ючерсів на світовому ринку нафти насторожує. «Протягом останніх днів їхня ціна з поставкою у вересні зросла з $34,5 до $36 за барель. Це понад 4%», — вказує експерт. Крім того, явну причину для найближчого підвищення цін на нафтопродукти в Україні дає підвищення з 1 серпня Росією вивізного мита на нафту. Сьогодні вона становить $41,6 за тонну, а з серпня перевищить позначку $70. У роздрібному продажу, на думку Сапегіна, лише цей чинник забезпечить подорожчання не менше ніж на 20 копійок за літр бензину.
Водночас експерт відзначає прагнення уряду втримати ринок і не допустити подальшого зростання цін. Він не називає заходів, до яких у зв’язку з цим може вдатися уряд, але, з огляду на минулий досвід, неважко припустити, що вони будуть головним чином адміністративними, але, не виключено, й силовими. Досить пригадати, як заважали працювати нафтотрейдерам різні, в тому числі й податкові, перевірки, допоки вони не підписали з урядом меморандум, що обмежує до 2,9 гривні ціну 95-го бензину... Проте ця умова діє тільки доти, поки ціна нафти не перевищує $225 за тонну. Нафтотрейдери можуть вважати, що руки в них будуть розв’язані, якщо серпневі поставки, як вони стверджують, підуть за ціною $245 за тонну...
Єдине, що якимсь чином ще може позитивно впливати на цінову ситуацію на цьому ринку, то це рівень дисципліни в «Нафтогазі України» й «Укрнафті», які можуть відступити від умов меморандуму тільки з благословення уряду. Поки не здадуться свої, російські компанії поводитимуться стриманіше. Чи не піде в цих умовах український уряд на поступку, якої давно вимагає від нього ТНК-БП — на реверс Одеса — Броди, виключивши з відповідної постанови рядок про «європейський напрямок» цього нафтопроводу? Схоже, вчора в Москві обговорювали якийсь компроміс. Який — ціни на заправках покажуть.