Екологія... в плакатах
Як дизайнери-графіки бачать стосунки людини та природиЩе не так давно були популярними гасла «Бережіть ліси!», «Обережно з вогнем у лісі!» тощо. Нині художники-графіки пропонують зовсім інший варіант збереження природи і передають свої ідеї через «Decology» — поєднання екології та дизайну. Для цього 15 років тому українські художники започаткували Міжнародні трієнале екологічних плакатів «4-й блок». Нині в колекції організаторів — понад чотири тисячі екологічних зображень. Найкращі з них наразі демонструються у «Я Галереї» на виставці «Ecopoint», яка триватиме до 10 серпня.
Основний принцип екологічного плакату — показати взаємозв’язок людини та довкілля через графіку: відбитки пальців на білому фоні, силует людини на тлі зеленого лісу, блакитний шарфик з білими хмаринками: ніби нічого складного, але так здається тільки на перший погляд.
— Більшість робіт виставки представляють напрям «Ecopoint», а «еко-крапка» сприймається як початок чогось нового і водночас це чорна діра, в яку може провалитися людина, тому усі роботи виконані у досить стриманих тонах: зелених, сірих, блідо- жовтих тощо. Проте основне завдання графіка-дизайнера — донести глядачам певну екологічну ідею, — пояснює президент Міжнародного трієнале графіки та плакату «4-й блок» Олег Векленко. — Перша трієнале відбулася на п’яту річницю Чорнобильської аварії (у 1991 році), тому і назва відповідна — «4 й блок».Нині у трієнале беруть участь дизайнери-графіки з понад 50-ти країн світу. З кожним трієнале помічаю прогрес художників і в плані ідей, і в плані вибору матеріалів. Так, останні виставки свідчать, що більшість художників зображують людину не як підкорювача природи, а як частину одного цілого.
Окрім екологічних плакатів, на виставці демонструються відеопроекти та інсталяції — на ту ж тематику. За словами пана Олега, основна вимога до них — ненав’язливість, коректність і стриманість. На думку митців, ролики про чистоту довкілля та бережливе ставлення до нього мають проектуватися не в галереях, а на стінах будинків великих міст (така практика вже давно існує на Заході), адже це, як і художня графіка та плакатне мистецтво, доводить людству просту істину — настав час змінити своє ставлення до природи.
Наразі Асоціація «4-й блок» (організатор трієнале) — єдине творче об’єднання, яке є членом міжнародної інституції ІКОГРАДА, що об’єднує провідних дизайнерів-графіків з усього світу. Тому журі трієнале теж особливе — провідні експерти з п’яти світових континентів, які обирають найкращі плакати в номінаціях «Екологічний плакат» та «Молодіжний екологічний проект». Наразі художники-графіки готуються до VII Міжнародної трієнале, яка стартує 26 квітня наступного року в Харкові. Але найзаповітніша мрія українських графіків — відкрити перший у світі музей екологічних плакатів. Якщо зважити, що всього за кілька років вони завоювали міжнародне визнання, то, здається, створення музею для наших художників — теж не проблема.