Експерти свою справу зробили
Час засвоїти уроки![](/sites/default/files/main/openpublish_article/20011103/4201-1-1.jpg)
Учора у військовому санаторії «Крим», що у селищі Партеніт під Алуштою, відбулося засідання російської державної комісії з розслідування обставин загибелі літака Ту-154 4 жовтня над Чорним морем, у якому брали участь секретар Ради національної безпеки і оборони України Євген Марчук, котрий очолює групу українських фахівців, представники комісій обох держав, технічні експерти і представники міжнародних організацій. На засіданні з доповіддю технічної комісії про результати проведеного напередодні на полігоні Опук натурного експерименту виступив її голова Рудольф Теймуразов. Українській стороні було надано усі матеріали, що стосуються трагедії, зі своєї сторони Україна передала росіянам свої матеріали з організації навчань ППО 4 жовтня та обставин випадку.
Рудольф Теймуразов у кулуарах засідання сказав журналістам, що напередодні на полігоні проводився не слідчий експеримент, а «натурне моделювання ситуації», у ході якого технічні експерти намагалися знайти причини катастрофи, що відбулася, і вжити заходів для того, щоб подібні катастрофи не повторювалися. Як відомо, після натурного експерименту секретар Ради національної безпеки і оборони України Євген Марчук говорив журналістам, що умови пусків ракет були дуже складними і причиною катастрофи міг стати «фактор відбиття радіосигналу від поверхні води», внаслідок чого відбувся «зрив супроводження цілі ракетою». Учора, відповідаючи на запитання журналістів стосовно цього фактору, Євген Марчук сказав, що «це одна з обставин, яку було виявлено учора під час проведення натурного експерименту. Вона враховується під час аналізу та визначення причин, але підстав для категоричного твердження — дзеркальне відбиття сигналу могло бути єдиною причиною — сьогодні немає. Ми оцінюємо це як фактор, що ускладнював стрільбу…»
Про підсумки засідання і висновки комісії 3 листопада голови комісій України Євген Марчук та Російської Федерації Володимир Рушайло проінформують Президента України. Робота комісій триватиме й після цього, остаточний висновок про причини, які призвели до катастрофи, можна буде зробити, — як сказав Євген Марчук, — тільки після закінчення цієї роботи приблизно в середині листопада. Але, як повідомив кореспондента «Дня» Євген Марчук після прес-конференції, вже сьогодні внаслідок проведеної роботи та натурного експерименту, «комісія змогла просунутися дуже далеко щодо причин катастрофи і вони вже відомі експертам на 99,9%».
Як зазначив журналістам на прес-конференції у Партеніті секретар Ради безпеки Росії Володимир Рушайло, зараз українськими і російськими фахівцями ще проводиться робота, «спрямована на вироблення рекомендацій відповідним структурам з метою недопущення подібних ситуацій у майбутньому. Переглядаються документи про бойові стрільби озброєнням і бойовою технікою ППО…» Зокрема, підкреслив він, йдеться про розміри повітряного простору, до якого буде заборонено вхід повітряних суден під час бойових пусків, про установку блоків самоліквідації на всі типи зенітних керованих ракет ППО. Володимир Рушайло відзначив «високий рівень довіри та відвертості у роботі двох комісій» та подякував українській стороні за створення умов для роботи в Криму.
Крім того, Євген Марчук додав, що «якісно новою темою в роботі з російською стороною була проблема вдосконалення безпеки полігонів та інфраструктури, що використовується нашими військовими у Криму для проведення вчень і маневрів, учбово-бойових стрільб. Ми вийшли на необхідність створення спеціальної робочої групи, яка б iз позицій безпеки, міжнародного права, екології, економіки і сумного досвіду трагедії 4 жовтня і взагалі, на жаль, досить багатої світової практики подібних трагедій, розробила і запропонувала керівництву наших країн комплекс відповідних заходів щодо недопущення подібних катастроф. За вказівкою Президента України аналогічну роботу буде проведено у всіх без винятку комплексах, що використовуються на території України, у тому числі й у тих комплексах, які використовуються західними країнами для спільних вчень. Щодо спільних робіт двох комісій, то після завершення роботи російською стороною (а наші експерти оцінюють її як зроблену на дуже високому кваліфікованому рівні), то матеріали будуть передані нам. Вони стосуються обставин, пов’язаних безпосередньо із загибеллю літака... Враховуючи той чинник, що використовувався російський полігон і радянська техніка, ми будемо залучати російських експертів і фахівців. Наше завдання — досконало розібратися у параметрах пуску і польоту ракети, а вони, як показав вчорашній експеримент, були досить складними. І, по-друге, розібратися з правовими і організаційними процедурами надання полігонів для стрільб та закриття відповідної зони безпеки».
Євген Марчук спростував припущення журналістів про те, що комплекс С-200, з якого було випущено нещасну ракету, ремонтувався українськими військовими без участі російських фахівців: «Без представника заводу-виробника і відомства генерального конструктора цього комплексу ніхто ніколи нічого не робить, не робила цього й Україна».
Секретар РНБОУ сказав, що «усі розрахунки — математичні, балістичні та фізичні — вказано, та контраргументів в української сторони немає, що це була саме та ракета, яку було випущено у той момент з мису Чауда».
На запитання про солідарну участь російської сторони в компенсації заподіяного збитку, секретар Ради безпеки Росії Володимир Рушайло сказав, що згідно з правовими основами організації навчань, «відповідальність несе та сторона, яка організує навчання».
Журналістів цікавила й перспектива відповідних карних справ, порушених у Росії та Україні. Євген Марчук сказав, що матеріали російської карної справи, оскільки з її боку є тільки потерпілі, будуть передані Україні, а матеріали розслідування української карної справи будуть залучені до матеріалів цієї комісії. Він підкреслив, що комісія і Росії й України працювала з повною відповідальністю, оскільки на засіданні у Криму було розглянуто висновки технічної комісії, яка є частиною Міждержавного авіаційного комітету, що входить до міжнародної структури. Тому результати цієї технічної комісії будуть представлені в ІКАО, і міжнародні експерти «з великою скрупульозністю будуть аналізувати, наскільки повно, глибоко та об’єктивно проведено розслідування».
Кореспонденту «Дня» вдалося в кулуарах зустрічі поставити декілька запитань провідному фахівцеві з динаміки польоту представнику російського машино-конструкторського бюро «Факел», що розробило комплекс С-200, Едуарду Чуєву. Відповідаючи на запитання про можливі причини катастрофи, Е.Чуєв сказав, що, на його думку, «цей трагічний збіг обставин, коли мішень та літак зійшлися на одній лінії по вертикалі і по горизонталі». У такій ситуації військові бачили на екрані локатора тільки одну позначку, за якою насправді знаходилися два об’єкти, один за 38 кілометрів від берега, інший — за 240 кілометрів. Ніколи раніше й ніколи пізніше, на його думку, така ситуація не могла повторитися, її ймовірність у принципі дорівнювала нулю. Він сказав, що, на його думку, оператори комплексу діяли професійно i не винні у трагедії, що відбулася. Проте, — підкреслює він, — остаточні висновки про причини катастрофи зробить тільки державна комісія, яка має у своєму розпорядженні всі матеріали.