Фатальна недовіра до правил
Водій поїхав на «червоне» — більше сорока жертв![](/sites/default/files/main/openpublish_article/20101013/4185-1-1.jpg)
Учора Україна вжахнулася від страшної трагедії. На Дніпропетровщині сталася аварія, яка забрала життя майже півсотні людей. Обставини автокатастрофи з’ясовуються. Хоча те, що вирішальну роль в ДТП зіграв людський фактор, очевидно вже. В селищі Городище, що на 116 км ділянки Придніпровської залізниці, близько 9-ї години ранку автобус «Еталон», незважаючи на червоний сигнал світлофору, виїхав на рейки й зіткнувся з маневровим локомотивом одного з місцевих підприємств. За збігом обставин, аварія в Марганці трапилась саме в день робочого візиту на Дніпропетровщину Президента України Віктора Януковича. Глава держави висловив глибоке співчуття рідним та близьким загиблих та постраждалих.
За його розпорядженням урядом був створений штаб з ліквідації наслідків аварії та допомоги постраждалим та їхнім сім’ям. Штаб очолив перший віце-прем’єр Андрій Клюєв, який приїхав до Дніпропетровської області разом із Президентом. Крім того, на місце катастрофи прибули зі столиці міністр МНС Михайло Болотських та міністр транспорту Костянтин Єфименко. Глава уряду пообіцяв, що сім’ям постраждалих в аварії виділять по 100 тисяч гривень. Президент В. Янукович доручив підлеглим провести ретельне розслідування обставин трагедії в Марганці. Перед своїм виступом на нараді в Дніпропетровській облдержадміністрації він заявив, що в середу, 13 жовтня оголосить траур в Україні. «Вважаю, що ми повинні зробити висновок з цієї трагедії, і ми це зробимо», — заявив В. Янукович.
Хоча насправді висновки потрібно робити давно. Україна посідає чільне місце серед європейських країн-лідерів по аварійності на автошляхах. «За смертністю на дорогах України ця держава посідає 4-е місце серед країн Європи. Також Україна в лідерах за кількістю загиблих пішоходів», — розповіла минулого року Кетрін Елсіг, регіональний менеджер Глобального партнерства безпеки дорожнього руху в Європі й Центральній Азії. Правда, пані Елсіг мала на увазі дані 2008 року. Після суттєвого підняття розміру штрафів за порушення на дорогах кількість ДТП суттєво зменшилась, стверджують у ДАІ. Проте статистика продовжує шокувати. За даними прес-служби Департаменту ДАІ МВС України, за дев’ять місяців поточного року у ДТП загинуло 3080 людей (для порівняння за аналогічний період 2009 року ця цифра сягала 3798 чоловік). Тільки за 11 жовтня в Україні сталося 593 автомобільні аварії, в яких 16 людей загинуло і 129 травмовано. У прес-службі Департаменту ДАІ зазначили, що основними причинами аварійності на дорогах є недотримання безпечної дистанції керування, перевищення встановленої швидкості руху, порушення правил маневрування (часто — виїзд на зустрічну смугу) і порушення правил подолання залізничних переїздів.
Натомість, причиною абсолютної більшості ДТП в Україні віце-президент автомобільного клубу Києва Андрій Хорольський вважає низьку культуру поведінки на дорогах:
— Культура поведінки на дорозі напряму залежить від виховання людини в цілому, — переконаний Андрій. — Якщо на трасах європейських країн водій вмикає «поворот», інші учасники дорожнього руху розуміють, що треба сприяти тому, щоб цей водій подолав перешкоду. У наших же водіїв один принцип — я їду і значить, я головний. Так поводяться переважна більшість людей.
— Все частіше чуємо про аварії за участю маршрутних таксі і приватних рейсових автобусів. З чим це пов’язано?
— Ви самі знаєте, скільки людей сьогодні шукають роботу. Заради заробітку водії маршруток готові працювати цілодобово, намагаючись виконати якомога більше рейсів. Контроль за ними ніхто не здійснює, а про якість роботи такого водія можете здогадатись самі. Люди залишені напризволяще. Думаю, багато хто на власному досвіді переконувався в цьому.
Прикметно, що безладдя на українських автошляхах до болю нагадує ситуацію в країні в цілому. Хтось почувається богом за кермом, хтось вимушений підлаштовуватись під «богів», інші заради копійки змушені ризикувати життям — і своїм, й інших. Весь цей безлад «на руку» тим, хто покликаний з ним боротися, адже всюдисуща корупція «поїла» не тільки асфальт на вітчизняних дорогах, але й залишки моралі водіїв, працівників автодору і правоохоронців. Доходить до абсурду, коли легше виставити по всій країні знаки «вибоїна», ніж залатати ті злощасні вибоїни. Пострадянська культура існування вже не просто шкодить нам самим, а загрожує реальними жертвами. Проте, щоб вибратись з цієї ситуації, потрібно докласти зусиль, на що ніяк не вистачає сили волі — ні політичної, ні громадянської.
«Усі провідні фахівці та головлікар нашої лікарні зараз працюють у реанімації, бо в нас повний аврал. Із місця аварії привезли 13 постраждалих, двоє з них уже померли. Шестеро перебувають у важкому стані. Всі постраждалі — дорослі, але, на жаль, одне дитя загинуло на місці. Робимо все можливе, аби врятувати людей. Поки обходимося своїми матеріалами і медикаментами, але допомога, звісно, потрібна. Сподіваємося, все необхідне невдовзі доставлять з обласного центру». Такий короткий коментар кореспондент «Дня» отримав із приймальні головного лікаря міської лікарні Марганця через чотири години після страшної катастрофи в селищі Городище. За словами місцевих жителів, «Еталон», що потрапив під колеса локомотива, був так сильно пом’ятий, що людей діставали за допомогою автогену. У більшості з них були множинні переломи і тяжкі поранення, несумісні з життям. Троїх важко поранених евакуювали до Дніпропетровська. Їхній стан вважають критичним. Судячи з кількості загиблих і постраждалих, автобус був переповнений стоячими пасажирами, що стало майже нормою на наших дорогах і, найчастіше, не привертає уваги співробітників ДАІ. А даремно, бо жертв катастрофи на переїзді, напевне, могло бути менше.
Залізничне відомство поспішило внести свої роз’яснення щодо причин страшної аварії. «Переїзд був закритий і була включена сигналізація, що попереджала про небезпеку, — запевняють у прес-службі Придніпровської залізниці. — Обладнання було справне, а видимість на переїзді в обидва боки складала близько 700 метрів». На думку представників «Укрзалізниці», попередньою причиною катастрофи стало грубе порушення водієм автобуса правил дорожнього руху. «Водій проігнорував заборонні сигнали світлофорної сигналізації й виїхав на переїзд у безпосередній близькості до потяга, що наближався, внаслідок чого й сталося зіткнення з локомотивом», — зазначається в повідомленні прес-служби. Приблизно те ж саме розповідають і вцілілі пасажири автобуса. За їхніми словами, водій спочатку зупинився біля переїзду і навіть вийшов із кабіни, проте потім, незважаючи на наближення потяга і крики людей про небезпеку, виїхав на рейки. Подібну поведінку можна пояснити різними причинами, зазначають городяни. Часто водії «маршруток» женуть машини, прагнучи виконати план. Буває й таке, коли через велике навантаження і втому в них притупляється відчуття небезпеки і, що найгірше, деякі «підбадьорюють» себе наркотиками. Для того, щоб розібратися в обставинах аварії, за розпорядженням міністра внутрішніх справ на місце пригоди виїхала оперативна група на чолі із заступником міністра Василем Фаринніком. У міліції обіцяють, що ДАІ жорстко контролюватиме перетинання залізничних переїздів, а також підсилить контроль над техоглядом транспортних засобів, що займаються перевезенням пасажирів.
У Марганці розповідають, що більшість загиблих — члени шахтарських сімей із селища Городище. Напередодні місцевим гірникам видавали зарплату, і багато хто з них вирішив з’їздити на речовий ринок, аби купити теплі речі до зими. Водій автобуса, хоча й мав 36-річний стаж, нібито не мав ліцензії на перевезення. Разом із чотирма десятками пасажирів він також став жертвою аварії й загинув під колесами локомотива.