Перейти до основного вмісту

«Гаряча» труба

07 лютого, 00:00
ДЕПУТАТИ «ЗНАЙШЛИ ЧАС» ВИВЧИТИ ОСНОВНИЙ ЗАКОН (УЧОРА У ВЕРХОВНІЙ РАДІ ПІД ЧАС БЛОКУВАННЯ ТРИБУНИ ПАРЛАМЕНТУ) / ФОТО ЛЕОНІДА БАККА / «День»

Газові російсько-українські відносини вкотре загострили і без того непросту політичну ситуацію в Україні. Учора фракція БЮТ блокувала трибуну парламенту, вимагаючи заслухати прем’єр- міністра Віктора Януковича з приводу оприлюдненого напередодні повідомлення російського президента Володимира Путіна про можливу передачу Росії газотранспортної системи (ГТС) України в обмін на видобуток газу в РФ.

Природно, Путін подав БЮТ непоганий привід для того, щоб укотре дестабілізувати роботу українського парламенту. Хоча, звичайно, ця фракція могла б обмежитися простим запитом на адресу прем’єра і Президента. Ще в той період, коли Україна на подив швидко отримала від Росії нову і, порівняно з Європою, невисоку газову ціну ($130), було зрозуміло, що міжнародний газотранспортний консорціум буде реанімований і певною мірою стане платою за це. «День» тоді зробив відповідні припущення, хоча конкретних подробиць усі уникали, якщо не зважати на провокацію, запущену однією з газет на підставі інформації з російської сторони. Як недивно, серед можливих джерел української компенсації, перерахованих у цій публікації, ГТС не фігурувала...

Можна зробити припущення, що тепер Путін: а) обмовився; б) просто видав бажане за дійсне. Насправді істина, як завжди в таких випадках, десь посередині. Про це може свідчити навіть прискорений аналіз останніх заяв українських керівників. Тепер тон заяв в основному інший, хоча в загальному хорі можна розрізнити дисонуючі голоси. Саме так звучить перший віце-прем’єр, міністр фінансів Микола Азаров. «Ніхто віддавати нікому у власність газотранспортну систему України не буде. Ідеться лише про спільне управління. Ми в цьому зацікавлені. Адже ми щорічно витрачаємо величезні суми на реконструкцію і підтримку її в робочому стані», — сказав він в інтерв’ю одній із газет і наголосив, що мета дій уряду — отримати дешевший газ. «Ринкова ціна на газ для України зараз непідйомна. Ми ніяк не можемо опам’ятатися після двократного підвищення ціни. Участь у розробці родовищ здешевить газ. Адже є трубопровід, який іде з Росії, Середньої Азії безпосередньо до України», — зазначив перший віце-прем’єр і злегка підчепив опонентів, зауваживши, що роздувають скандал навколо газотранспортного консорціуму «політичні відставники», які хочуть себе таким чином реанімувати.

Як завжди, більш обережний прем’єр-міністр. Він недвозначно заявляє: «Якщо йдеться про консорціум, то можна говорити про будівництво газопроводу на ділянці Богородчани- Ужгород». При цьому він наголошує, що Україна готова сама побудувати цю ділянку або об’єднати зусилля з Росією. «Як буде краще, ми визначимося найближчим часом, — сказав прем’єр і зазначив: — Ми напрацьовуватимемо позицію України. Це питання є дуже перспективним у відносинах з Росією».

Енергетичний віце-прем’єр Андрій Клюєв, який свого часу був головним рушієм ідеї переорієнтації консорціуму з управління всієї української ГТС на будівництво ділянки Богородчани-Ужгород, сьогодні виступає в ролі експерта і на запитання журналістів відповідає в телеграфному стилі: «Та ні. Нічого. Узагалі і близько не йдеться про передачу газотранспортної системи». За словами віце-прем’єра, існує проект декларації щодо українсько-російського співробітництва в галузі ПЕК, над яким працюють у Секретаріаті Президента. Він зазначив, що цей проект був розроблений за ініціативою президентів Росії й України — Володимира Путіна і Віктора Ющенка, яка обговорювалася під час міждержавної комісії. Віце- прем’єр зауважив, що офіційно Кабмін не отримував жодних документів з цього приводу. За його словами, проект декларації передбачає «більш тісне співробітництво» українських і російських підприємств ПЕК щодо розробки родовищ нафти й газу як в Україні, так і в Росії, а також співробітництво у сфері електроенергетики. Але, за словами віце-прем’єра, сьогодні проект цієї декларації не завізований. Уряди двох країн отримають доручення відпрацьовувати конкретні проекти в цьому напрямі лише після того, як цей документ буде підписаний обома президентами.

Між тим, протистояння, з якого почалася чергова сесія парламенту, досить швидко спало — БЮТ на погоджувальній раді отримав обіцянку ухвалити запропонований ним законопроект. Для регіоналів, які добре знають, що приватизація ГТС заборонена законом, це була всього лише ввічливість, а ніщо, як відомо, не коштує так дешево й не ціниться так дорого. Більшістю в 430 голосів Рада заборонила маніпуляції з власністю НАК «Нафтогаз України» й газотранспортною системою України. Відтепер реорганізація, злиття, приєднання, розділення або перетворення державних підприємств магістрального трубопровідного транспорту, а також їхня приватизація в Україні поза законом. Забороняється також відчуження майна держпідприємств магістрального трубопровідного транспорту, передача його з балансу на баланс, у концесію, в оренду, в лізинг, під заставу, в управління, а також інші дії, які можуть призвести до відчуження майна й акцій цих підприємств, а також майна за акціями НАК «Нафтогаз України», дочірніх підприємств і газосховищ. Вибачте, пане Путіне...

Але радіти з приводу прийняття цього закону Україні також не варто. Без нього можна було роками вести переговори, залучати до них також, наприклад, Францію або Німеччину. Тепер такої можливості немає. Не буде, очевидно, й концесій на російський газ. І уже зовсім підпадає під сумнів: чи не зміниться ціна на нього для України. Особливо в тому випадку, якщо БЮТ реалізує свої загрози за допомогою суду відмовитися від послуг RosUkrEnergo. Вони, схоже, підтримуються також Президентом. Але, можливо, це просто вплив теплої погоди?

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати