Хто витягне?
Вчора були оприлюднені подробиці роботи ДАI![](/sites/default/files/main/openpublish_article/20041111/4205-1-2.jpg)
Дані, обнародувані вчора в ході засідання Координаційного комітету з боротьби з корупцією і оргзлочинністю при Президентові, невтішні. У поточному році в Україні вже сталося 32 тисячі ДТП, що на третину більше, ніж рік тому. В них загинуло 4,4 тисячі громадян і ще 38 тисяч — травмовано. Якщо, наприклад, у Швеції на 10 тисяч авто гине 1 людина, у Польщі — дев’ять, то в нас — 11.
Зрозуміло, що причин, які породжують таку статистику — цілий комплекс. Одна з яких — невідповідність стандартам дорожньої та вуличної мереж: тільки у зв’язку з цим у нинішньому році сталося 13 тисяч ДТП. Сьогодні, наприклад, у країні є близько 600 ділянок підвищеної небезпеки, відремонтовано з них — всього 140 (у деяких областях вони перебувають в аварійному стані по 10—15 років. Зрозуміло, що не в останню чергу впливає на кількість ДТП елементарна безтурботність самих водіїв: у ДАІ вважають, що постанова Кабміну (яка зобов’язала інспекторів направляти справи до суду) і смішні суми штрафів породили почуття безкарності.
Однак головний винуватець ДТП, на думку представників Координаційного комітету з боротьби з корупцією та оргзлочинністю при Президентові, це... сама Державтоінспекція. Вірніше, та ситуація, яка склалася в її «рядах». За дорученням глави держави Комітет організував «гарячу лінію»: тільки за 8 днів її роботи на непрофесійну роботу співробітників ДАІ поскаржилося 500 чоловік. Кожний п’ятий — заявив про порушення закону при реєстрації транспорту і нав’язуванні додаткових платних послуг, більше половини — нарікали на незаконне вилучення авто, вимагання хабара, елементарну грубість.
За кожною скаргою Комітет проводив розслідування, виїжджаючи на місця. І голові Комітету Тетяні Корняковій учора було що розповісти. Так, наприклад, телефонував житель Запоріжжя, у якого викрали машину. Через два чи три роки потерпілий знайшов своє авто, яке на той момент було двічі перепродане і навіть... зареєстроване в ДАІ. Як свідчить статистика, сьогодні в розшуку знаходиться 70 тисяч машин, тільки в минулому році було викрадено 9 тисяч, у цьому — 6. Розкрито всього лише 4 та 2 тисячі таких злочинів відповідно. Багато, за словами голови, випадків незаконної реєстрації іномарок, що ввозяться з-за кордону. На кордоні якось було затримано автомобіль, який... виявився вже зареєстрованим в одному з українських МРЕО. Порушенням Т. Корнякова назвала і такий випадок. Одним управлінням якось було закуплено близько двох тисяч держномерів нового зразка серії «міліцейської» II-МI, хоч мала потребу структура всього лише в п’ятистах. У результаті «зайві» знаки було закріплено за автомобілями юридичних і фізичних осіб, які ніякого відношення до МВС не мали. Щоправда, голова Департаменту ДАІ МВС України Геннадій Георгієнко дозволив собі нагадати, що одним iз указів Президента номери дозволено передавати приватним особам. Однак членів комісії чомусь здивувало, що серед власників цих номерів — не зовсім звичайні громадяни: голови банків, високопоставлені чиновники тощо. Поскаржилися деякі співвітчизники й на інше. В окремих МРЕО з’явилися наступні оголошення: оформлення документів здійснюватиметься лише за умови укладення договору страхування. Комісія дійсно підтвердила ці факти. Однак закон цей набере чинності лише з 1 січня наступного року. Більш того страховий поліс водію часто не видавався. Г. Георгієнко відзначив лише те, що укладення такого договору носить нині лише рекомендаційний характер. Указали комітетники і наступне: незважаючи на «дуже складне становище із забезпеченням рядових співробітників ДАІ, кошти нерідко використовуються на вирішення другорядних проблем. А часто — і зовсім на особисті потреби окремих керівників. Наприклад, у Львівській області зі спецфонду було перераховано 150 тисяч грн. на придбання квартири колишньому начальнику ДАІ, який навіть не знаходився на квартирному обліку. Говорили і про масові випадки вилучення транспортних засобів, коли для цього не було підстав. Згодом транспорт повертали власнику, однак вимагаючи заплатити певну суму за його збереження.
Г. Георгієнко дійсно визнав, що порушення і зловживання «мають місце». Тільки за п’ять днів створеної Департаментом «Лінії довіри» про наболіле подзвонило розповісти 500 чоловік. Начальник Департаменту запевнив, що майже за кожним фактом розбирається особисто і винних карає. А над тими порушеннями, які внаслідок причин стали відомі Комітету, а не йому, запропонував попрацювати разом. До речі, нагадав і про необхідність не тільки докоряти, а й поліпшувати «тяжке становище ДАІ»: фінансується відомство всього на 38% від необхідного. Зарплата середньостатистичного даішника нині становить всього 600 гривень. За даними соціологічних опитувань, ДАІ стабільно входить до трійки «лідерів» найбільш корумпованих структур.
Так, згідно з результатами соціологічного дослідження, проведеного Українським інститутом соціальних досліджень (УІСД) і центром «Соціальний моніторинг», багато співвітчизників визнали факт корумпованості у лавах ДАІ. Було опитано більше трьох тисяч респондентів у всіх регіонах країни. Державтоінспекція у списку популярних «хабаробрачів» посіла «почесне» друге місце (25% респондентів).