Перейти до основного вмісту

Криза не все спише...

Хто розділить з урядом відповідальність за бюджетну політику?
17 червня, 00:00

Коли б не нещастя, не було б і щастя, свідчить відома приказка. Але й це, як полюбляють говорити вчені, далеко не достатня умова задля того, щоб сприяти виконанню чинних у нашій країні законів. Наприклад, у Волинській і деяких інших областях сталося стихійне лихо. Зрозуміло, що уряд зобов’язаний допомогти потерпілим. Для цього виділяються кошти (17,2 млн. грн. тільки для Волині), й сьогодні Кабмін розглядає законопроект про відповідні зміни до держбюджету на 2009 рік. Безумовно, з цим питанням не можна зволікати, його треба вирішити негайно. Але чому б уряду, скориставшись таким приводом (проте, подібні передумови виникали й раніше), не розглянути одночасно й інші об’єктивно необхідні зміни до бюджету, пов’язані з кризою й падінням економіки країни, тим паче що закон про держбюджет на 2009 рік зобов’язує Кабмін зробити це до першого травня?

Минув уже весь травень і навіть половина червня, але уряд цей закон чомусь вирішив ігнорувати... (У дужках спитаємо: чи добрий це приклад для громадян?). Незважаючи на велику кількість таких питань, що виникають у суспільстві, бюджет переглядається лише за окремими статтями та за форс-мажорних обставин (наприклад, при загрозі провалу Євро-2012), коли зрозуміло, що особливих дискусій у парламенті не виникне й запропонований урядом законопроект буде підтримано...

У чому тут річ?

Безперечно, уряду, як і будь-кому іншому, набагато зручніше працювати з бюджетом у ручному режимі (не далі як у понеділок глава уряду це визнала на одному з телеканалів) — можна посилатися на кризу і як завгодно маніпулювати грошовими потоками. І навіть ні перед ким не звітувати — криза, як і війна, все спише.

Проте Президент країни з цим, схоже, миритися не збирається. Він вимагає від голови Верховної Ради Володимира Литвина найближчим часом заслухати в парламенті звіт Кабінету Міністрів і висновки Рахункової палати про виконання державного бюджету. Глава держави вважає, що «виконання бюджету супроводиться низкою надзвичайно небезпечних економічних і фінансових тенденцій». Раніше Президент, що називається, «нацькував» на бюджетну політику уряду Рахункову палату, і, зважаючи на серйозні проблеми у виконанні бюджету-2009, зобов’язав її посилити контроль за використанням коштів бюджету. Добре, що в Бюджетному кодексі є відповідні статті.

Рахункову палату, як то кажуть, хлібом не годуй, дай чогось «накопати», так само, як і ГоловКРУ, що виконує відповідні вказівки Кабміну, — така в них робота. У результаті в пресі з’являються статті й висловлювання головного перевіряючого країни Валентина Симоненка. Чого варті самі лише заголовки: «Бюджет тане на очах — влада зайнята «діркозатиканням», «Провал виконання бюджету в січні-березні реанімував взаємозаліки», «Створення Стабфонду не впливає на стабілізацію макроекономічної ситуації». Аудитори розкривають очі платникові податків на те, що «цілковитий провал бюджетної політики приховано за рахунок переплати податків і зборів у 1,6 разу, приблизно на 14 млрд. грн.». Вони наводять також дані про невідшкодований ПДВ — 15 млрд. грн. — і називають «основним інструментом демонстрації успіху» максимально можливе вимивання обігових коштів платників податків. У Рахунковій палаті також нагадують, що уряд бариться із внесенням поправок до держбюджету й досі не оприлюднив оцінки динаміки реального ВВП навіть за перший квартал (хоча минуло вже п’ять місяців року). Тому аудитори «допомогли» уряду й самі зробили розрахунок динаміки ВВП. Виявилося, що за підсумками перших трьох місяців року він знизився на 21,2% проти січня-березня минулого року. «Економічний спад не міг не позначитися на прибутках бюджету», — підкреслюють у Рахунковій палаті.

Тим часом, за даними уряду, з бюджетом у нас усе ОК! І в цьому громадян поки не треба особливо переконувати. Пенсії й зарплати бюджетникам дійсно виплачують, хоча багато які, якщо не всі, бюджетні програми, як заявляє опозиція, урізані до нуля.

Що там і казати, в нинішніх умовах уряду іноді доводиться поводитися наче вуж на сковорідці, демонструючи при цьому як спритність рук, так і пропагандистські витіюватості. Але чи завжди в нього є вибір за умов, коли в парламенті практично немає коаліції, що підтримує його, а будь-яке антикризове креативне рішення може бути під тим чи іншим приводом заблоковане Президентом? Не можна не згадати й бюджетні підніжки, які раз у раз нагадують уряду, що провести необхідні зміни в бюджеті йому буде дуже нелегко. Ющенко раз у раз стверджує: «Жодної гривні не спрямовано на реалізацію програм молодіжної політики», «треба знайти кошти на будівництво автотранспортної магістралі через Дніпро в Запоріжжі», «вжити заходів для належного фінансування 2009 року українських миротворців». А що почнеться, коли справа дійде до безпосередніх змін до бюджету?

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати