Перейти до основного вмісту

Месія в музиці

Дев'ять днів тому від нас пішов великий композитор сучасності Алемдар Сабітович Караманов
15 травня, 00:00

На 73 му році життя помер народний артист України, лауреат Шевченківської премії, композитор зі світовим ім'ям, автор музики до гімну Криму Алемдар Караманов. Хоч як це скорботно, Алемдар Сабітович став цими днями однією з ланок у низці гуманітарних втрат людства, що пішли у вічність практично разом: Мстислав Ростропович, Кирило Лавров, Михайло Ульянов і... Алемдар Караманов, рівна їм за масштабами жертва людства в цьому ряду. Геніальний Альфред Шнітке називав свого однокурсника по Московській консерваторії генієм. Дмитро Шостакович, вражений ще студентськими роботами Караманова, вважав його «цікавим і оригінальним талантом». Тоді Алемдара називали «главою консерваторських модерністів», а в останні роки життя, незважаючи на всю світову славу, Караманов став «кримським самітником». І це легко пояснити: Алемдар Сабітович постійно був переповнений музикою, яка жила в ньому, в його душі, подібно до того, як живе вона у клавішах фортепіано. Здається, відкриєш кришку — й можна не лише почути, а й побачити, як звучить світ... Здавалося, музика для Алемдара Сабітовича виконує роль якогось найважливішого біологічного органу, що вона необхідна не тільки для його духовного життя, а й фізичного, як, наприклад, кров. Алемдар Караманов сам був музикою, матеріальним уособленням найскладніших звукових композицій, які, здавалося, весь час звучали в навколишньому просторі. Він постійно вслухувався в себе, він слухав природу, світ, фізично відчував його звукову впорядкованість, і в результаті Алемдар Сабітович рідко міг слухати радіо, він практично не ходив на концерти, як пояснювали люди, які близько його знали, щоб не забруднювати звучання світу невдалими й неталановитими гамами та симфоніями, щоб захистити душу від какофонії випадкових і штучних тембрів, щоб занурювати її лише в першородність природних симфоній. Він сам був месією музики й геніальним самітником. Його світ в останні роки життя складався лише з трьох речей: його самого, довершеної музики й Криму, який він так несамовито любив, що свого часу віддав перевагу йому перед усіма перспективами й можливостями Москви. Караманов сам був невід'ємною частиною Криму, й уявити Крим без цього самобутнього композитора важко як фізично, так іще більше психологічно...

«Автономна Республіка Крим, світова музична громадськість зазнали непоправної втрати. Пішов з життя Алемдар Сабітович Караманов — один із видатних композиторів сучасності, — говориться в траурному повідомленні Президії Верховної Ради та Ради міністрів Криму. — Митець планетарного масштабу, яскрава творча індивідуальність, А. С. Караманов зробив неоцінимий внесок у розвиток світової музичної культури, багато в чому визначив обличчя музичного класичного мистецтва останніх десятиліть...»

Це правда, й тому сьогодні це звучить якось особливо справедливо, адже хоча ці ж слова були сказані про нього й за життя, але похвальних слів було так мало й так рідко він їх чув. Він не любив похвал, мабуть, ще й тому, що він сам знав ціну своєї геніальності й розумів, як мало людей у цьому світі можуть розуміти його мистецтво, а особливо у сфері симфонічної музики, з такою глибиною, як він сам, а тому хотів чути тільки щирі оцінки й відгуки. У цьому сенсі творчість Караманова дійсно елітарна, вона яскраво позначена не просто релігійною містикою, а й релігійними відчуттями історії й суті людини, релігійною правдою.

Алемдар Сабітович народився 1934 року в Сімферополі. Після закінчення Сімферопольського музичного училища ім. П. Чайковського вступив до Московської консерваторії. Його глибокий композиторський дар почав виявляти себе вже в період навчання. Він створює чотирнадцять симфоній, дві увертюри для симфонічного оркестру, кілька фортепіанних концертів і концертів для скрипки з оркестром, кантати, велику кількість камерних творів. Повернувшись до Криму, Караманов продовжує творити, залишаючись одним зі світових лідерів у класичній симфонічній музиці, її найскладнішому й найбільш глибокому жанру. Його музичний геній уже в Криму створив такі великі полотна, як цикл симфоній під номерами 15—23, цикл з шести симфоній «Бисть» за Апокаліпсисом, цикл з чотирьох симфоній і десяти частин «Совершишася», ораторії «Стабат Матер», «Реквієм», «Меса». Його неповторним талантом позначена також музична частина кінофільмів «Звичайний фашизм» і телесеріалу «Стратегія Перемоги», музика до фільму «Любов з привілеями»...

Світова прем'єра симфонії «Совершишася», вперше виконана повністю, відбулася 13 грудня минулого року в Києві, в палаці «Україна» й стала видатною подією для всієї України й усього музичного світу («День» писав про це в №№ 218 і 221). На жаль, через проблеми зі здоров'ям автор не зміг бути на прем'єрі, але в ці Великодні дні по УТ-1 показали запис його твору, й, за словами близьких композитора, Алемдар Сабітович сказав: «Я відчув себе щасливою людиною»...

Керівники Криму заявляють: «З глибоким сумом поділяючи біль втрати з усіма, хто знав і цінив творчість Алемдара Сабітовича Караманова, кримчани низько вклоняються геніальному землякові за все, що він зробив для культури й мистецтва півострова, який він так любив. Саме від цього світлого й життєстверджуючого почуття майстра народилася чарівна музика до вистав «Фонтан любові», «Блискучий світ», «Аджимушкай», містерії «Херсонес». А.С. Караманов — автор музики Гімну Автономної Республіки Крим... Усією своєю творчістю композитор затверджував щиру й непохитну віру в те, що «життя є дух, що тільки він просвітлює й робить ланцюжок людського життя нескінченним».

Здавалося, Караманов не був обділений нагородами. За великий творчий внесок у розвиток музичного мистецтва композитор був удостоєний високого звання народного артиста України, він став лауреатом премії ім. Т.Г. Шевченка, премії Автономної Республіки Крим. Він є «Почесним кримчанином». На його честь у Криму щороку проводиться Міжнародний конкурс молодих піаністів. Створено добродійний фонд Алемдара Караманова. Творчості композитора присвячені глибокі наукові дослідження, десятки дипломних робіт, публіцистичних і історичних книжок і статей не лише в Україні, а й у багатьох країнах світу. Яскраві похвальні відгуки про нього залишили найвидатніші таланти музичного мистецтва.

Примітно, що саме кримчани вивели ім'я Алемдара Караманова навіть у космос... Працівники Кримської астрономічної обсерваторії назвали астероїд, що рахувався раніше під номером 4274, ім'ям «Karamanov». У своїй творчості він досяг не лише психологічних глибин, а й космічних висот. У зв'язку з цим хочеться вірити, що пам'ять про Алемдара Караманова назавжди залишиться й у світовій, і навіть у космічній історії...

Послання нащадкам

— Караманов жив музикою й не звертав уваги на побутові труднощі. Він жив у Сімферополі в крихітній квартирі (32 метри), йому неодноразово відключали воду, світло, телефон за несплату, —розповіла «Дню» сестра композитора Севіль Крилатова. — До прем'єри «Совершишася» ми йшли разом з братом понад 40 років! За свій рахунок я переписувала ноти, ксерокопіювала партії, сама відвозила партитури музикантам...

Алемдар Сабітович писав музику до останньої хвилини свого земного життя. Недавно він закінчив оперу про Іоанна Златоуста. Це твір надзвичайної краси й гармонії... Брат ніколи не писав на замовлення, а творив за велінням своєї душі й серця, своїм духовним осяянням, як він казав, «з чистого аркуша неба». Алемдар усе життя присвятив музиці. Він творча особистість, і побут його ніколи не цікавив, але мені було боляче бачити, як важко він жив... Його музика — це послання нащадкам, у майбутнє. На жаль, твори Алемдара Сабітовича сьогодні частіше звучать за кордоном, ніж на Батьківщині. Нам належить зрозуміти, наскільки Караманов був великий і якої величезної непоправної втрати ми всі зазнали...

«День» висловлює співчуття близьким, друзям і колегам Алемдара Сабітовича Караманова.

Тетяна ПОЛІЩУК, «День»

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати