Перейти до основного вмісту

Напрям потокiв

«Індивідуальний підхід» буде принципом фінансової політики
29 січня, 00:00

Привид громадянського суспільства в Україні, схоже, починає набувати реальних рис. Це припущення знайшло підтвердження на засіданні ради щодо нової громадської організації, яка, проте, потужно стартувала, — Спілки податкових консультантів України. Одна з декларованих нею цілей полягає у налагодженні контактів із податковою службою. Але потрібна висока протекція. Тому у вівторок увечері в роботі «громадських податківців» узяв участь перший віце-прем’єр і міністр фінансів Микола Азаров. У результаті він сказав, що приймає пропозиції консультантів і готовий працювати з ними на постійній основі.

Щоправда, задля цього «громадськості» довелося дещо поступитися «суверенітетом». Початок заходу разом із віце-прем’єром «припізнилися» більше ніж на півгодини, а прибувши та вибачившись, він упевнено взяв кермо влади. Проте консультанти претензій не мали, оскільки Азаров, до якого не могли не дійти чутки про його швидку відставку, спілкувався з народом просто та відверто. Новим елементом було, мабуть, те, що цього разу він, попри більш ніж мирний і діловий настрій присутньої громадськості, багато в чому грав не від наступу, а від оборони. При цьому супутні заяви на користь уряду (про перший в історії країни стовідсотково виконаний бюджет та впровадження автоматичного режиму управління його витратами) мали вигляд антуражу на тлі того, що під загрозою знаходиться наповнення бюджету на 2004 рік. Річ у тім, що сам закон про бюджет- 04, прийнятий парламентом з подачі уряду, містить нові податкові норми, хоч, згідно із законодавством, це не допускається. Проте спеціальний закон, відомий під номером 4001 та спрямований на те, щоб зробити податкові новації легітимними, парламент відхилив. І тепер загроза бюджету полягає в самому бюджеті.

Працювати з цим скелетом в урядовій шафі доведеться саме Миколі Яновичу. Тому він відбивався перед податковими консультантами і пресою від критиків уряду, які дорікали йому введенням у податкову дійсність норм, які порушують законодавство країни. Азаров закликав до того, щоб парламент, який практично не працював із часу відхилення злощасного закону (тепер його вже допрацювали, і він став, як запевняє віце-прем’єр, прийнятним для всіх сторін, хоча «ми хотіли іншого»), розділив iз урядом відповідальність за бюджетні ризики. Цю стурбованість другої особи уряду пояснити не важко: в цих умовах суди в низці випадків можуть мати істотні підстави для того, щоб ставати на бік платників податків у їхніх спорах із податковою.

Другий раунд бою з незримими критиками уряду Азарову довелося вести на полі податку на додану вартість. І, можна визнати, спочатку він лідирував у рахунку. За його твердженням, обсяг простроченої заборгованості із відшкодування ПДВ експортерам уряд уже скоротив до 580 мільйонів гривень, виплативши минулого року платникам податків 10,3 мільярда. Але перевагу було втрачено, щойно зайшлося про нові ідеї відносно реформування ПДВ. В основу уряд має намір покласти відому систему спеціальних рахунків підприємств, на яких фіксуватимуть як суми від так званого вхідного ПДВ, так і розрахунки зі сплати цього податку. За позитивного сальдо гроші перераховуватимуть до бюджету, за від’ємного — виплачуватимуть платнику податків. І тут виникає запитання: а чи зможе він самостійно брати кошти з цього рахунку? Віце-прем’єр відповів на нього позитивно. Але аплодувати рано. Оскільки він одразу додав, що таке право нададуть тільки тим, «кого ми добре знаємо» (?). Більш того, для перевірених великих експортерів передбачається ввести норму про автоматичне відшкодування ПДВ. Отже, з огляду на попередню практику, можна побоюватися, що ставки «гонорару» за «знайомства» та «перевірки» істотно зростуть...

Небезпідставно виступаючи проти всіх та усіляких пільг і заявляючи, що вони перешкоджають справедливій конкуренції, уряд, схоже, перейшов до тактики вибірковості (раніше це називалося нині засудженим й остаточно, на думку уряду, похованим терміном «ручний режим управління»). Чи дійде справа до того, що ця тактика стане одним із принципів управління країною? Як стало відомо «Дню», Кабмін, який активно критикують також за відсутність підтримки вітчизняної преси та книговидання (скасовано пільгу з ПДВ на продаж вітчизняних друкованих видань), виділив на цю благородну справу 180 мільйонів гривень. Але завдання ставиться так: спочатку потрібно зібрати податок з усіх, а потім спрямувати його на підтримку — зрозуміло, обраних.

Добрі наміри має уряд і в сфері оподаткування фізичних осіб. Саме з цього сектора лунали останнім часом найгучніші протести. Зі слів Азарова, який послався на лист Пенсійного фонду, проблему подвійного оподаткування «спрощенців» вирішено. Але назріває буря на пенсійному фронті. Як стало відомо «Дню», уряд буде вимушений додати пенсіонерам, які внаслідок переходу до нового закону про соціальне страхування не отримали добавки до пенсії, не 4%, а 10— 15 гривень. Водночас є дані, що це звузить поле маневру для уряду, що розробляє додаткові заходи для виведення зарплат, а отже, й економіки, з «тіні» (зниження до 13% відприбуткового податку вважається для цього недостатнім). Ідея полягає в тому, щоб дозволити підприємствам ділити суми, які відраховують на соціальне страхування працiвникiв (37,5% фонду зарплати), навпіл. Перша частина, як і раніше, йтиме до бюджету, друга — на зарплату працівникам, яким дають вибір, куди її дівати далі: використати на споживання чи перераховувати до державного або приватних пенсійних фондів.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати