Перейти до основного вмісту
На сайті проводяться технічні роботи. Вибачте за незручності.

Одеса — Броди:

пам’ятник вартістю 500 мільйонів доларів?
06 вересня, 00:00

«Майже річна робота нафтопроводу Одеса—Броди показала, що його реверсне використання комерційно невигідне. Причина цього дуже проста: немає завантаження нафтопроводу, яке гарантувало б його принаймні нульову рентабельність. Таким чином те, що відбулося в реаліях, доводить необхідність повернення до основної стратегії використання нафтопроводу», — про це «Дню» вчора заявив заступник голови правління із питань стратегічного планування державного підприємства ВАТ «Укртранснафта» Михайло ГОНЧАР. Він також зазначив: «Одеса—Броди тимчасово продовжує працювати в реверсному режимі, проте відповідно до доручень Президента і уряду України зараз здійснюється всебічне вивчення варіантів переходу до основної стратегії використання нафтопроводу для транспортування легких сортів нафти з Каспійського регіону на європейських ринок». Проблеми навколо нафтопроводу Одеса—Броди вже тривалий час перебувають ніби на інформаційній периферії. Утім, ситуація навколо цього проекту складається доволі непроста і небезпечна. Свої погляди з цього приводу висловлюють іноземні фахівці.

Налагоджуючи все тісніші міжурядові стосунки, Україна та Польща створили спільне підприємство «Сарматія» з метою продовження нафтопроводу Одеса—Броди з України в Польщу. Геополітичною метою будівництва 490-кілометрового відрізку від Бродів в Україні до польського Плоцька має бути створення «Євроазійського транспортного коридору» від Казахстану і Каспійського моря, через Росію і Чорне море і далі через Україну та Польщу до порту Гданськ на Балтійському морі. Зрозуміло, що Україна та Польща хотіли би ще більше зміцнити тісні дружні стосунки за допомогою такого великого комерційного проекту. За рахунок коштів, виділених Європейським Союзом, вже проводиться техніко-економічне вивчення цього маршруту. Але наскільки міцне комерційне підґрунтя для залучення бізнес-партнерів та здійснення будівництва такого нафтопроводу?

В 1999 році наші компанії, спільно з «Галф Інтерстейт Інжиніринг» (США) провели дослідження, в яких ми дійшли висновку, що каспійська нафта, транспортована нафтопроводом Одеса—Броди, не зможе скласти конкуренцію російській нафті на нафтопереробних заводах у Центральній Європі, в тому числі в Польщі. Наші висновки підтвердились. Нафтопровід було збудовано і він залишався недіючим протягом двох років, допоки у вересні 2004 року він не почав працювати в реверсному режимі для транспортування російської нафти в південному напрямку від Бродів до Одеси для подальшого експорту на європейські нафтопереробні заводи через Босфор.

На жаль, мало що змінилось, і самого зміцнення політичних зв’язків між Україною та Польщею не вистачить, аби зробити маршрут Одеса—Броди—Плоцьк економічно доцільним. Завдяки доступу до нафти з Північного моря через Гданськ польські нафтопереробні заводи мають багато можливостей отримувати нафту з різних джерел. І що головне, вони шукатимуть найбільш економічно привабливу нафту, якою в передбачуваному майбутньому буде російська нафта.

За останні два роки цінова різниця між нафтою сортів «юралз» та «брент» збільшилась більш ніж у п’ять разів і досягла рівня 6,95 долара США на барелі. В своєму звіті перед акціонерами в лютому 2005 року президент та генеральний директор компанії «Орлен» пан Ігор Шалупек відзначив, що за оцінками компанії цінова різниця між «юралз» та «брент» залишатиметься на рівня не менше 2,95 долара США на барелі до 2009 року і, таким чином, російська нафта залишатиметься більш економічно привабливою. Каспійська нафта вже в порту Новоросійськ на 5,3 долара дорожча, ніж нафта «юралс», доставлена в Плоцьк, і це не враховуючи витрати на транспортування по Чорному морі та по нафтопровідному маршруту Одеса—Броди— Плоцьк.

Крім того, Польська нафтотранспортна компанія «ПЕРН», Пшиязнь, давно веде роботи по розширенню нафтопроводу «Дружба», по якому російська нафта транспортується на нафтопереробні заводи в Польщі та східній Німеччині. Свою мету «ПЕРН» бачить у тому, щоб «задовольнити зростаючий попит на дешеву російську нафту з боку польських та німецьких нафтопереробних заводів», а також у тому, щоб працював «маршрут експорту нафти через порт Гданськ». Розширення «Дружби» заплановано завершити в 2006 році й тоді імпорт каспійської нафти в Польщі стане непотрібним.

Досі обсяги російської нафти, транспортованої нафтопроводом Одеса—Броди в реверсному режимі, були вдвічі меншi вiд запланованих. Плани спорудження нафтопроводу «Дружба»—Адрія з метою експорту російської нафти до порту Омішаль в Адріатичному морі можуть призвести до того, що південний реверс нафтопроводу Одеса—Броди стане непотрібним. Минулого року парламенти України і Білорусі ратифікували угоду про спорудження нафтопроводу «Дружба»—Адрія, але справа загальмувалась через те, що хорватський парламент затримує ратифікацію з екологічних міркувань. Також південний реверс нафтопроводу Одеса—Броди може в перспективі втратити своє значення для України через високу завантаженість суднами Босфору.

Якщо на шляху ідеї добудови нафтопроводу до Плоцька і Гданська так багато перешкод, які ж тоді реальні перспективи використання Україною нафтопроводу Одеса—Броди? Минулого року Посольство США в Україні затвердило план перемаршрутування щорічно 10 млн. тонн каспійської нафти по нафтопроводу Одеса—Броди в північному напрямку і далі по південно-східній гілці нафтопроводу «Дружба» до центру Європи. Зараз ця нафта перевозиться танкерами через Босфор до порту Трієст і далі транспортується нафтопроводами до нафтопереробних заводів у південній Німеччині, Чеській Республіці та Австрії. Переведення цього потоку на маршрут Одеса—Броди—«Дружба» дозволить зменшити суднозавантаженість Босфору.

Для здійснення такого плану необхідно мати згоду нафтотранспортних компанії в Українi, Словаччині, Чеській Республіці та південній Німеччині на тарифні поступки для підвищення конкурентоспроможності маршруту, а також план інвестицій обсягом в декілька сот мільйонів доларів для збільшення транзитних потужностей. Це досить вигідна пропозиція, оскільки нафтотранспортні компанії збільшать свої прибутки за рахунок збільшення обсягів транзиту. Очевидно, що враховуючи непевну економічну доцільність маршруту Броди— Плоцьк—Гданськ, необхідно починати роботу над цим планом якнайшвидше.

Якщо цей проект маршруту Одеса—Броди—«Дружба» не буде здійснено, тоді дуже ймовірно, що нафтопровід Одеса—Броди знову простоюватиме і перетвориться на пам’ятник нерозважливій політиці минулого режиму України вартістю 500 млн. доларів, викинутих на вітер.

Джеффрі БЕРЛIН є виконавчим директором американської фінансово-консультативної компанії «Приватизаційні Партнери», яка працює в Україні з 1994 р.
Реймонд ОЛБРАЙТ — виконавчий директор американської компанії з фінансових стратегій «ГлобалНет Файненшіал Сольюшнз», яка розташована у Вашингтоні.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати