Перейти до основного вмісту

Після мита

Бензин в Україні подорожчає до 10,5—10,6 грн. за літр
28 січня, 00:00

Чимало українських автомобілістів незабаром можуть поставити своїх «коней» на прикол. Ціна на нафту в світі наполегливо зростає, а слідом за нею дорожчають бензин і дизельне паливо в Україні. Роздрібні ціни на нафтопродукти в Україні тільки з 18 до 25 січня підвищилися на 9—15 копійок за літр. Зрозуміло, що це торкнеться не лише автомобілістів. Навіть селянин, у якого регулярно купую морквину на базарі, сказав: «От буде дизелька по 10 гривень, а це й орання, й проїзд до Києва, тоді ми з вами заспіваємо...»

Схоже, увертюра до бензинової кризи-2 вже розпочалася. Учора, на тлі даних із США та Китаю, світова ціна нафти ще раз підстрибнула. Що робити? Наш уряд гарячково шукає вихід... У понеділок Міжвідомча комісія з міжнародної торгівлі вирішила розпочати спеціальне розслідування щодо можливості запровадження мита на нафтопродукти, що ввозяться до країни з-за кордону (для бензинів незалежно від напряму імпорту на рівні 130 євро/т та дизпалива — 80 євро/т). З відповідною ініціативою виступило Міненерговугілля, до якого, в свою чергу, звернулися українські НПЗ, які, мабуть, не витримують конкуренції з імпортом за якістю.

Раніше своєю заявою про те, що зростання цін на нафтопродукти в Україні викликане скороченням їхнього виробництва в країні та зростанням імпорту, мито благословив прем’єр-міністр Микола Азаров (таким чином він готується до свого візиту до Литви, яка є одним з імпортерів нафтопродуктів до України?). Прем’єра підтримав і президент УСПП Анатолій Кінах. Його думка: «Запровадити захисні механізми щодо імпорту нафтопродуктів із країн з неринковою перевагою, крім того, створити сприятливі умови для інвесторів щодо залучення ресурсів для модернізації нафтопереробних заводів». Іншими словами, господарів вітчизняних НПЗ треба терміново зробити монополістами, розв’язавши їм руки для підвищення цін. Після цього вони, можливо, заворушаться, щоб здебільшого за гроші споживачів нарешті розпочати випуск в Україні якісних бензинів.

Ми вже звикли, що в питаннях підвищення цін наша влада на українських громадян найчастіше не зважає. Але чи дозволить відгородитися від неї парканом з мита та ж таки Європа, куди ми так прагнемо? Відповіді на це питання поки немає, проте зрозуміло, що ЄС, який свято оберігає інтереси своїх підприємств, не промовчить і знайде відповідні інструменти, щоб компенсувати можливі втрати.

Учора на це натякав голова представництва компанії «Орлен Летува» (Литва) Ігор Майстренко. Він дивується: звідки взялися такі цифри (130 євро і 80 євро). За його словами, ніхто в Україні їх ще не обгрунтував, як і не показав, яким чином і наскільки скоро після запровадження мита в Україні з’являться нафтопродукти, що відповідають стандарту Євро-5. І як тут не прислухатися до заяви менеджера: «За нас споживач голосує своїм гаманцем, тому що наша якість постійно перебуває на рівні Євро-5». Торік компанія, за його словами, реалізувала в Україні майже 630 тисяч тонн нафтопродуктів. «Ми віримо в свого споживача й у те, що він купуватиме нашу якісну продукцію за будь-яку ціну», — говорить Майстренко, але тут-таки зазначає, що мито може зменшити продажі на 50%. Він розповідає, що Литві теж доводиться захищати свого виробника, але робиться це цивілізовано. До країни можна ввозити нафтопродукти лише стандарту Євро-5, і робити це можуть лише компанії, які створили на своїх складах запас, що складає 15% від заявленого імпорту.

Директор дочірнього підприємства ЗАТ «Білоруська нафтова компанія» Микола Василевич вважає за необхідне переконати українську громадськість у тому, що Білорусь не має неринкових переваг і можливостей для демпінгу на українському ринку. До того ж продукцію білоруських НПЗ здорожує венесуельська нафта, що доставляється до країни й українським нафтопроводом Одеса — Броди. Він не виключає, що після запровадження Україною імпортного мита на нафту завантаження вже згаданого нафтопроводу може зменшитися.

Дуже боїться запровадження мита й український експерт Сергій Куюн. Він вважає, що воно буде згубним для українського ринку. І ставить за приклад Україні Румунію, де раніше було 11 НПЗ. Але коли туди прийшли іноземні інвестори, то почали вимагати, щоб влада сприяла конкуренції, запроваджуючи стандарти якості й борючись із підробками та контрабандою. У результаті шість підприємств закрилися, а п’ять перейшли на Євро-5. Куюн вважає, що економіку українських НПЗ підірвав не імпорт, а компанія «Лівела», яка не сплачувала податків. Він підкреслює, що із запровадженням мита Україна, де працювало з десяток імпортерів, потрапить у монопольну залежність тільки від російської нафти. А нафтопродукти в Україні продаватимуться по 10,5—10,6 грн. за літр.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати