Подвійна економічна мораль
Міністр фінансів Ігор Мітюков, виступаючи у ВР, за традицією критикував Верховну Раду одночасно як і за прийняття законів (котрі, на його думку, не сприяють стабілізації податкової системи і збільшенню надходжень до бюджетів), так і за неприйняття їх (маючи на увазі близько 50 законопроектів про внесення змін у Податкове законодавство, направлених урядом у парламент).
Оперуючи цифрами і окремими видами податків, міністр так і не обнародував принциповий підхід уряду в податковій політиці: як будувати податкову систему, як повинні працювати Міністерство фінансів і податкова служба.
На прохання кореспондента «Дня» виступ міністра фінансів прокоментував народний депутат Олександр Лавринович: «Депутати почули знову стогони з приводу того, що не прийнято нові законодавчі акти, які вводять нові види платежів і податків. При тому, що ми і так можемо претендувати на «Книгу рекордів Гіннесса» за кількістю податків і платежів в Україні. Уряд наголосив на адмініструваннi в усіх сферах економіки, що призводить до збільшення непродуктивних адміністративних витрат усіх господарюючих суб'єктів. Це безумство. За нормальної податкової політики підприємець повинен сплачувати 3-4 обов'язкові платежі. У нас їх існує 40-50 і необхідно спеціально тримати величезний штат бухгалтерів тільки для того, щоб розібратися в усіх цих платежах і порядку їх виплат. Хоч це — побічний ефект непродуманої податкової політики, але і він не дозволяє ефективно працювати. Я вже не кажу про сам механізм розрахунку, нарахування і стягування податків. Уряд замість того, щоб здійснювати функцію акумулювання бюджетних коштів і їхнього перерозподілу так, як це необхідно для соціальних процесів, на кожну проблему створює новий вид податків. Треба будувати дороги — створюють дорожній фонд, треба розвивати виноградарство — окремий збір на виноградарство і т.д. і т.п.».
Пікантності при обговоренні податкової діяльності уряду у ВР, безумовно, додало те, що напередодні Кабінет Міністрів України схвалив проект указу Президента про поетапне підвищення з 1 липня 1999 року розміру грошового забезпечення співробітникам міліції.
Перший заступник міністра фінансів Петро Германчук повідомив, що для виконання цього указу необхідно додатково знайти в держбюджеті 235 млн. грн. на рік, або 19 млн. грн. на місяць.
При цьому в пам'яті ще свіже вето Президента на законопроект ВР про надання одноразової допомоги ветеранам Великої Вітчизняної до Дня Перемоги. Президент мотивував свою відмову підписати закон саме браком коштів у бюджеті. На думку депутата С.Терьохіна: «Це приклад подвійної економічної моралі. Можна навести масу прикладів, коли виконавча влада лукавить. Сьогодні ми у ВР запитали в уряду: куди поділися гроші, зібрані у підприємств 10% податком на амортвідрахування? Залу було сказано напівправду: в промисловість і сільське господарство. Напівправду, бо частина цих грошей пішла на підготовку саміту Леоніда Кучми у Львові: на купівлю люстр і килимів. А ціна введення 10% податку на амортвідрахування наступна: 54% підприємств-платників цих податків стали збитковими. Ось як використовуються гроші платників податків і чого це варте економіці. П'ять років уже у нас ця подвійна економічна мораль, будемо сподіватися, що восени щось виправиться».
Олександр Лавринович прокоментував колізію з підвищенням зарплат працівникам міліції таким чином: «Це не колізія. Це дуже тверезий і примітивний розрахунок: що за ці гривнi можна буде купити лояльність правоохоронних структур, які повинні будуть виконувати завдання під час виборів президента».
P.S.: Учора ВР ухвалила за основу постанову, якою визнала роботу уряду в сфері податкової політики й податкової реформи такою, що не відповідає інтересам економічного розвитку України та вимагає істотного вдосконалення. Остаточно парламент проголосує за проект постанови сьогодні з урахуванням пропозицій і доповнень, які надійшли. Продовження теми на сторінці "День України"