Реверс — це політичний ризик,
застерігають у Варшаві та БрюсселіВ України зміцнів шанс уникнути реверсу нафтопроводу Одеса— Броди, який активно нав’язують країні російські нафтові компанії та їхні лобісти у Києві. Вдалося знайти потенційних постачальників 9 млн. тонн каспійської нафти на рік для нафтопроводу Одеса—Броди і потенційних покупців 4,5—6 млн. тонн цієї нафти в Європі. Про це заявив президент ВАТ «Укртранснафта» Олександр Тодійчук після візиту до Брюсселя, де обговорювали перспективи створення Євразійського нафтотранспортного коридору (ЄАНТК). У переговорах брали участь представники України, Польщі, Словаччини, Чехії, Німеччини, Великої Британії та Єврокомісії.
В інтерв’ю українській службі Бі-Бі-Сі О. Тодійчук відзначив, що на поставку нафти вже уклали контракти і тепер проводять роботу над тим, щоб листи про наміри і меморандуми на купівлю каспійської нафти також трансформувати в контракти. Зробити це, за його визнанням, непросто, оскільки виникли проблеми у зв’язку із «загостренням нових тенденцій стосовно реверсу трубопроводу». Передусім йдеться про готовність російської компанії ТНК-ВР надати нафтопроводу Одесу—Броди до 450 тис. тонн технологічної нафти на умовах трирічного кредиту. І хоч керівництво ТНК-ВР заявило, що не пов’язує своє рішення з напрямком транспортування нафти, важко було не помітити у цьому замасковане бажання прихильників реверсу зіграти на випередження. Адже підписавши контракти на закачування російською сумішшю urals, Україна була б скута у своїй діяльності на весь період їхньої дії. «Нас намагаються поставити перед вибором: куди краще закачувати по одному і тому самому трубопроводу», — оцінює ситуацію О. Тодійчук. Брюссельська зустріч, в важає президент «Укртранснафти», показала: коли ми вибираємо європейський напрямок, він стає елементом енергетичної стратегії Європи і отримує цілковиту її підтримку. Якщо ж ми хочемо досягти тимчасового ефекту і почнемо перекачувати нафту в зворотному напрямку, то нафтопровід, по суті, перетвориться на суто український.
У Брюсселі представники Єврокомісії попередили, що у разі навіть тимчасового реверсу нафтопроводу Одеса— Броди Європа надовго втратить інтерес до цього проекту. Аналогічну умову поставила і польська сторона, яка має намір наприкінці жовтня підписати з Україною договір про інтеграцію нафтопроводів двох країн: документ підпишуть не раніше, ніж до «труби» надійде легка каспійська нафта. В іншому разi польські партнери відмовляться від підписання, оскільки, на їхню думку, документ наражається на великі політичні ризики. Раніше радник польського віце-прем’єра Томаш Бартошевич заявляв, що польську ділянку нафтопроводу від Бродiв до Плоцька можуть побудувати протягом трьох років і її вартість становитиме 500 млн. євро. До завершення будівництва нафту, яка надходить у Бродiв, перевантажуватимуть у залізничні цистерни для подальшого транспортування територією Польщі.
Активність «Укртранснафти» з розширення кількості учасників прямого використання нафтопроводу Одеса—Броди ускладнюється ще й тим, що уряд поки що не ухвалив остаточного рішення з питання напрямку використання трубопроводу. Мінпаливенерго, яке оголосило в серпні тендер із визначення незалежного експерта для проведення техніко-економічного обгрунтування роботи нафтопроводу Одеса—Броди у реверсному напрямку, визначило датою закінчення прийому заявок 13 жовтня.
Тим часом уповноважени й України зі створення ЄАНТК О. Тодійчук може незабаром поновити свій статус голови правління в «Укртранснафті». Нещодавно голова НАК «Нафтогаз У країни» Юрій Бойко (структури, що лобіює реверс), виконуючи доручення прем’єр-міністра України Віктора Януковича, розпорядився провести позачергові збори акціонерів «Укртранснафти» для поновлення О. Тодійчука на посаді голови правління. Згідно із законом, збори акціонерів мають відбутися через 45 днів після розміщення оголошення про нього у пресі. Проте, як повідомили «Дню» у прес- службі спеціального уповноваженого з питань ЄАНТК, генеральний директор компанії Станіслав Василенко не поспішає давати таке оголошення...