Перейти до основного вмісту

Ревізія бюджету

Хто заплатить?
04 грудня, 00:00

Уряд і парламент створили робочу групу з доопрацювання проекту бюджету-2003. Нові міністри і депутати, які їх обрали, вирішили стрибнути на сходинку бюджетного потягу, що відходить, щоб спробувати відремонтувати його на ходу. Для цього у них залишилося останнє, третє, читання бюджету, заплановане на середину грудня. Звичайно воно є у значній мірі формальністю (адже план доходів і витрат уже визначено), але цього разу все буде інакше.

Прем’єр-міністр Віктор Янукович добре розуміє, що від виконання фінансового кошторису держави наступного року буде залежати його політичне майбутнє, тому настроєний рішуче. «Потрібно надувати не щоки, а прибуткову частину», — повторює глава уряду депутатам. Президент Леонід Кучма його у цьому вже підтримав, назвавши проголосований у другому читанні документ «обрізанням». Голова бюджетного комітету парламенту Петро Порошенко змирився з вимогами ґрунтовно доопрацювати проект, розуміючи, що в іншому разi можуть обійтися і без нього — в розумінні без Порошенка. Адже комітет з питань бюджетної політики залишається єдиним, який поки ще не розподілено між фракціями парламентської більшості.

За підсумками двох читань депутати визначили, що українці наступного року мають заплатити у скарбницю майже 54 мільярди гривень. Для порівняння, це на 10 мільярдів більше, ніж планувалося зібрати цього року. Виконання бюджету-2002, якщо хто не знає, фактично провалено, і саме за це Леонід Кучма піддав критиці уряд Анатолія Кінаха, перш ніж відправити його у відставку. Заради справедливості слід зазначити, що бюджет минулого року приймався депутатами у передвиборній лихоманці, і фанатичне бажання терміново забезпечити всім громадянам ковбасу «за 2.20» опановувало тоді навіть найзавзятіших прагматиків — з відповідними наслідками для реальності доходів, що плануються, і витрат держави. Зараз виборів на горизонті не передбачається, а за рахунок чого депутати чекають «озолотити» скарбницю наступного року, також поки не зовсім ясно. Формально джерела, звичайно, визначено, але що саме дасть поштовх до приросту бюджетних доходів відразу на 20%? Відповідь на це питання, схоже, більш за все неясна щойно призначеному прем’єр-міністру. Він уже заявив, що збирається ініціювати законодавчі зміни, які мають вирішити проблему бюджетного дефіциту.

Складність ситуації в тому, що у пошуках не знайдених податківцями грошей Віктору Януковичу подумки доведеться повернутися у Донбас. За даними Податкової адміністрації, найбільший обсяг тіньових операцій у країні спостерігається у металургійній і вугільній промисловості. На останньому з’їзді металургів і гірників України Леонід Кучма заявив, що більшість операцій з металом, за його даними, здійснюються через офшорні фірми, їм же належать і контрольні пакети акцій підприємств галузі. Ось iз ким, напевно, уряду варто було б створювати робочу групу з доопрацювання бюджету-2003. Враховуючи рішучість Януковича, не можна виключати, що таку групу буде створено. У власників металургійних підприємств є загальновідомий набір жорстких вимог, в обмін на задоволення яких держава може розраховувати на збільшення обсягів сплачуваних податків. Серед таких вимог, передусім, зниження податкових ставок, лібералізація валютної політики, держпідтримка вугільної промисловості, звільнення від ПДВ витрат на закупівлю нового обладнання. Частково ці заходи можна прийняти вже у грудні.

Виходячи з туманності економічних перспектив, прийняття здійснимого державного бюджету-2003 для України життєво необхідне. Дефіцит доходів вже зараз змушує уряд вийти на кредитний ринок по позики на принизливих умовах. Василь Роговий напередодні своєї відставки з поста віце-прем’єра передбачив, що саме від реальності бюджету буде залежати подальша динаміка кредитних рейтингів нашої країни. Також варто відзначити, що окреслене розуміння владою необхідності зниження податків може просто випаруватися через бюджетні проблеми.

Але насправді більше не економічні, а політичні міркування примушують новий уряд жорстко втрутитися у бюджетний бій. Віктор Янукович не збирається мовчки спостерігати за прийняттям нездійсненного бюджету, як це у свій час необачно зробив екс-прем’єр Анатолій Кінах. Наслідки такого мовчання надто очевидні. Можливе вето на закон про бюджет- 2003 може призвести до його невчасного прийняття. Але, мабуть, це буде меншим злом, ніж бюджет, у наповнення якого не вірять навіть ті, хто його має виконувати.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати