РIВНОПРАВНIСТЬ ПО КВОТАХ
Українське суспільство все ще продовжує жити за принципом чоловічої домінанти
На думку багатьох психологів, незважаючи на проголошені принципи гендерної рівності, українське суспільство все ще продовжує жити за принципом чоловічої домінанти. Причому, за словами директора Київського науково-освітнього гендерного центру Ірини Лебединської, коли кимось вкотре піднімається «жіноче» питання, більшістю це сприймається агресивно. Причина цього — віковий громадський стереотип, що жінка сильна і без проблем може витримати подвійне навантаження. Причому активний внесок у підтримку цього стереотипу в основному вносять і самі жінки. Йдеться не про те, говорить І. Лебединська, що жінки повинні кинути «чоловічі» заняття і повернутися до своєї первинної функції — доглядати за дітьми і стояти біля плити. Проблема полягає в тому, що даний міф прикриває істинний стан справ — чоловіки зрідка дозволяють дуже вже «настирливим» жінкам «пограти» у політика чи управлінця, однак всі інші обов’язки з уявної причини їх «жіночого» характеру ділити вперто не бажають. І завдання суспільства, на думку фахівця, переосмислити порочність цієї асиметрії у закріпленні гендерних ролей.
Статистика свідчить, що в Україні близько 53% населення складають жінки. Із 12 млн. фахівців з вищою та середньою освітою 56% — знову-таки вони. Проте інша статистика говорить про те, що менше 8% жінок входять до рангу держслужбовців, причому в нашій країні чим вищий ранг, тим менша «процентність» жіночої присутності. За останні роки соціологи відмічають фемінізацію бідності внаслідок переважно нижчої оплати працi жiнок — їхня зарплата не перевищує 70 вiдсоткiв зарплати чоловiкiв. Не піддається, за словами завідуючої кафедрою соціології Національного університету «Києво-Могилянська Академія» Світлани Оксамитної, критиці і допомога, що видається державою по догляду за дитиною. У «продвинутих» скандинавських країнах розмір допомоги становить 80—90% від заробітної плати. В Україні ця сума становить «смішні» 30—40 гривень, що, як говорить С. Оксамитна, ставить жінку в залежність насамперед від партнера.
Судячи з усього, стверджує соціолог, ситуація навряд чи корінним чином зміниться з приходом «свіжого» парламенту — хоч у списках партій жінки і присутні, однак в основному в явно «непрохідній» їх частині. Вирішити проблему могла б система гендерних квот — визначення на загальнопартiйному рівні відсотка жіночої присутності як у політикумі, так і на державній службі. «У всьому цивілізованому світі «жіноче» питання вирішується тільки таким чином — ніде активність жінок не приводить до успіху шляхом створення жіночих партій», — стверджує С. Оксамитна.
Чоловіки-психологи думають трохи інакше. За словами завідуючого відділенням клінічної психології МДУ ім. М. Ломоносова Олександра Тхостова, будь-які спроби запровадження гендерних квот — тупикові. Жінки, говорить він, повинні боротися за «місце під сонцем» у рівних з чоловіками стартових умовах, адже прийом на службу здійснюється не за статевою ознакою, а в залежності від «ефективності» людини. І якщо, на його думку, фактор жіночої присутності малий, винні у цьому аж ніяк не чоловіки. «Офіційно всі, безумовно, рівні. Але не варто дивуватися, тому що на практиці виявляється, що чоловіки трохи «рівніші». «Не треба забувати, що у нас статус жінок закріплений віковими традиціями», — говорить він. При розв’язанні «свого» питання А. Тхостов закликає жінок до спокою і розумного підходу, оскільки, коли гендерну проблему намагаються підняти на рівні законодавства, це викликає у суспільстві зворотну реакцію і роздратування. На Заході цей феміністичний «перегин» виглядає, за його словами, зовсім дикунським. Там жінки, що проходять у парламент, намагаються сумістити відразу декілька принципів, за якими можна дискримінувати людину — бути жінкою чорношкірою, бажано нетрадиційної сексуальної орієнтації і по можливості бути хворою на СНІД.
За словами голови Національної ради жінок України Ірини Голубєвої, у країні діє 35 всеукраїнських і міжнародних жіночих організацій, понад 200 обласних і декілька тисяч районних — філіали всеукраїнських і «своїх», створених на місцях. Вони вирішують конкретні задачі — наприклад, надають психологічну допомогу жінкам, хворим на рак, борються із насильством у сім’ї і торгівлею людьми, повертають традицiйнi нацiональнi свята (завдяки їм в Україні офіційно введений день Святого Миколая). Але відсутність пресловутих гендерних квот у списках бiльшостi партiй, вважає І. Голубєва, часто помітно позначається на ефективності їхньої роботи, тому Україна продовжує вирішувати проблеми односторонньо — за допомогою лише чоловічого розуму. Своє уміння проявляти активність, брати участь у політичному житті країни, за словами І. Голубєвої, українські жінки вже довели. Залишилося запровадити гендерні принципи «де-факто», у підсвідомість громадян, що досить не просто. У тій же Швеції, «цивілізованість» якої завжди ставиться в приклад, світогляд і підхід до «жіночого» питання змінювався близько 30 років.
ДО РЕЧI
Незважаючи на заяви соціологів про актуальність в Україні проблеми гендерної нерівності, статистика говорить про те, що чоловіки довіряють представницям слабкої статі навіть охорону правопорядку і держави. Зокрема, як повідомили «Дню» у прес-центрі МВС, з 60 тис. працівників пожежної служби 5 тис. — жінки. У самій системі МВС iз більше ніж двохсот тисяч атестованих працівників кількість жінок становить 15 тис., плюс «додаткові» 33 тис. — вільнонайманих.
За повідомленням же Міністерства оборони, у Збройних силах України майже кожну четверту посаду обіймають жінки — у цей час в українській армії служить і працює 110 тис. жінок, тоді як загальна кількість ЗСУ становить 400 тис. чоловік (310 тис. службовців і 90 тис. цивільного персоналу). Найбільша кількість жінок — більше 47 тис. служить і працює в Сухопутних військах, з них близько 1,7 тис. — офіцери і прапорщики. Абсолютну першість серед жінок-військовослужбовців утримують війська протиповітряної оборони, де, до речі, служить і єдина жінка-полковник у Збройних силах, яка обіймає посаду старшого офіцера відділу організаційного управління.