Перейти до основного вмісту
На сайті проводяться технічні роботи. Вибачте за незручності.

Роздвоєння як ознака якості

Позавчора були оголошені переможці головного українського кінофестивалю
28 жовтня, 00:00

Церемонія закриття фестивалю «Молодість», що пройшла, як завжди, у Палаці «Україна», не поступалася за розмахом вечору відкриття, що відбувся там же тижнем раніше; сценарій також не змінюється протягом останніх років. Спочатку — театралізоване шоу, потім — оголошення призів у номінаціях поза основними конкурсами, ще трохи видовищ задля підтримання інтриги, феєрверк нагород, оплески, фільм закриття.

Першими лауреатами стали художник Сергій Якутович (приз за внесок у розвиток вітчизняного кіна) та режисер Олександр Балагура — його неігрова стрічка «Крила метелика» здобула першість у паралельному конкурсі «Панорама українського кіна», з винагородою 10000 гривень для режисера. Останню премію вручав Леонід Черновецький. Мер влаштував справжню виставу, зробивши зайвими будь-які подальші зусилля професійних артистів, — майже кожна фраза міського голови викликала несамовитий регіт залу.

А втім, оголошення наступного призера потребувало цілковито інакшого настрою. Адже журі Міжнародної федерації кінопреси ФІПРЕССІ віддало перевагу «Версалю» (режисер П’єр Шоллєр, Франція) — фільму, де свою останню роль зіграв Гійом Депардьє. Обдарований актор, талант якого зростав з кожною новою роллю, був, як і його батько, другом київського кінофоруму. Гійом помер буквально за кілька днів до початку фестивалю. На пропозицію ведучого вечора, художнього керівника «Молодості» Андрія Халпахчі, зал вшанував пам’ять артиста хвилиною мовчання.

Ще два французькі фільми — повнометражний «Просте серце» (режисер — Маріон Лейн) і короткометражний — «Сьогодні неділя» (Самір Гесмі) — отримали призи екуменічного журі. А у найбільш спірному конкурсі — паралельному змаганні фільмів на тематику одностатевого та бісексуального кохання «Сонячний зайчик» — першість здобула драма «Гітара» американської режисерки Емі Редфорд. Що ж до призу глядацьких симпатій, то його вельми несподівано віддали короткометражці «Не клади слухавку» (режисер — Дем’єн Россіно, Франція) — і це при тому, що до останнього дня першість утримувала вищеназвана «Гітара», а на другому місці йшла швейцарська анімація «Ведмежа лапа»; мабуть, ті, хто рахував голоси глядачів, просто перед початком церемонії, в неділю ввечері, знайшли купу анкет з найвищими оцінками для «Слухавки» десь у дальньому куточку скрині для голосування.

Єдина акторська нагорода на фестивалі — приз імені Іва Монтана кращому молодому актору або актрисі — цілком заслужено дісталася Жольту Ангеру за дійсно блискучу роботу в чорній комедії «Слідчий» (режисер Атіла Гігор, Угорщина).

Серед переможців у основних номінаціях, на жаль, не знайшлося місця для українських фільмів: прикро, але закономірно, зважаючи на все ще кволий стан вітчизняного кіновиробництва. Кращим студентським фільмом визнали неігрову болгаро-британську копродукцію «Голешово» (режисер — Іліан Мєтєв); дипломами нагороджено «Еліко» (режисер — Мені Яєш, Ізраїль) та «Запрошення» (Катрін Геббе, Німеччина).

У категорії «кращий короткометражний ігровий фільм» дипломами відзначили «Сьогодні неділя!» (режисер Самір Гесмі) та «Червоний» колумбійця Хуана-Мануеля Бетанкура, а призом (плюс послуги субтитрування на 2500 доларів) — «Рене» швейцарця Тобіаса Шнобеля. У повному метрі дипломи дали вже згаданим «Версалю» та «Простому серцю», а ось призом ощасливили серба Івана Живковича за мелодраму «Гадерсфілд».

Однак найбільшою несподіванкою стало присудження головного призу. Рішення прийняли неординарне: Гран-прі «Скіфський олень» та премію 10000 доларів було розділено між двома фільмами: «Будда вибухнув від сорому» іранської режисерки Хани Махмальбаф (її також відзначило ще й журі міжнародної федерації кіноклубів FICC) і російським фільмом «Шультес» Бакура Бакурадзе (Росія). Таке роздвоєння — перше за майже десять років — підтверджує не лише якість двох окремих картин (дійсно найкращих), а й клас фестивалю як такого: вочевидь, достойних претендентів на нагороду було достатньо, щоби журі опинилося перед складним вибором.

А закінчився цей багатий на події вечір переглядом бельгійсько-французької стрічки «Румба». Співрежисери, а також виконавці головних ролей — Фіона Гордон і Домінік Абель — три роки тому брали участь в «Молодості» зі своїм повнометражним дебютом «Айсберг» і тоді зачарували всіх, від критиків до широкої публіки, цілком заслужено здобувши «Скіфського оленя». Цього разу вони, як і тоді, вийшли на сцену і прочитали цілу промову українською. А потім була «Румба» — як і попередня картина — смішна, яскрава і зворушлива: гідне завершення вдалого фестивалю.

Детальніше про підсумки «Молодості-38» дивіться у найближчих числах «Дня».

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати